הרב שיינברג ישאר במעצר עד תום ההליכים נגדו

בית המשפט המחוזי בנצרת קבע כי הרב עזרא שיינברג לא ישוחרר ממעצר עד תום ההליכים נגדו. הרב שיינברג צפוי לערער על המהלך

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 04/08/15 15:11 יט באב התשעה

הרב שיינברג ישאר במעצר עד תום ההליכים נגדו
Basel Awidat, פלאש 90, צילום: Basel Awidat, פלאש 90

בית המשפט המחוזי בנצרת קבע היום (ג') כי הרב עזרא שיינברג לא ישוחרר ממעצר עד תום ההליכים נגדו, ושלל אפשרות להעברה למעצר בית.

הרב שיינברג בדק לפני מספר שבועות אפשרות להשתכן במאסר בית בישיבת הגולן בחספין, אך בעקבות התנגדות בישיבה הדבר נפסל על הסף. כעת צפוי הרב שיינברג לערער לבית המשפט העליון נגד ההחלטה להשאיר אותו עד תום ההליכים במאסר.

חודש לאחר שפרשת 'הרב מהצפון' התפוצצה, וגרמה לזעזוע בציונות הדתית, הגישה בשבוע שעבר פרקליטות המדינה כתב אישום נגד הרב עזרא שיינברג, בגין פגיעה ב-12 נשים שהגיעו אליו לייעוץ. כתב האישום מייחס לרב שיינברג עברות של אינוס, מעשי סדום, מעשים מגונים, הדחה וקבלת דבר במרמה.

מעובדות כתב האישום שהוגש באמצעות עורכת הדין עינת גוטסמן סער עולה כי במועדים הרלבנטיים לכתב אישום, שימש הרב שיינברג כראש ישיבת 'אורות האר"י' בצפת ותיפקד כראש קהילה, אשר שמו יצא לפניו, כבעל סמכות תורנית וקבלית וכבעל כוחות. אנשי קהילתו של הרב שיינברג ואף אחרים מחוץ לקהילה, נהו אחריו ונהגו להיוועץ בו ולפעול על פי הנחייתו ועצותיו. הרב שיינברג נהג לנצל את העובדה שהוא נתפס כצדיק בעל כוחות, את האמון הבלתי מסויג שניתן בו ואת העובדה שראו בדבריו כדברי אלוהים חיים, כדי לנצל מינית נשים אשר הגיעו אליו, בשל מצוקות רפואיות ואחרות וזאת לצורך ביצוע עבירות מין.

בבקשת המעצר ציינה התובעת עו"ד גוטסמאן כי במהלך התקופה הרלבנטית לעובדות כתב האישום פעל הנאשם בשיטה קבועה ועל פי דפוסים קבועים, לצורך ביצוע עבירות מין בנשים אשר ביקשו את עזרתו. הנאשם איתר קרבנות בעלות מאפיינים דומים: נשים צעירות, דתיות, שבעליהן, ברוב המקרים, היו תלמידיו של הנאשם , שהן ובעליהן ראו בו בעל סמכות מוחלטת עבורם ושפנו אליו, לייעוץ ועזרה, בשל בעיות רפואיות ואחרות. במסגרת אותה שיטת פעולה, גרם הנאשם לקרבנותיו להאמין, שהן זקוקות לו, שרק הוא יכול לתת מענה לבעיותיהן ושהמענה לבעיותיהן הנו בטיפול אותו הוא כינה 'הרפיה'. תחת אותה הגדרה, טיפולית לכאורית, השיג הנאשם, במרמה, את הסכמתן של קרבנותיו למעשיו בהן, מעשים שהיו בפועל מעשי תקיפה מינית.

עוד נכתב בבקשה כי מעשיו של הנאשם כמות הקרבנות שהוא 'צבר', משך הזמן בו ביצע הנאשם את עבירות המין, חומרתן של עבירות המין שהוא ביצע, הניצול הכרוך בהם, האכזריות הגלומה בחלקם והתחכום האופף את שיטת פעולתו, כל אלו, הם עדות אילמת למסוכנותו הרבה. הנאשם הפך נשים צעירות ותמימות שסמכו עליו, לכלי לסיפוק מאווייו המיניים החולניים. הנאשם ניצל אף אמון שנתנו בו בעליהן של אותן נשים כדי לפעול ללא מורא ובאין מפריע.

הרב שיינברג עמד בראש מוסדות ישיבת אורות האר"י. העביר סדנאות ושיעורים ברחבי הארץ, ונחשב כאחד הרבנים הבכירים בתחום החסידות בציונות הדתית. התפרסם ברחבי הארץ כצדיק בעל כוחות על טבעיים. בעקבות פרסום החשדות נגדו השליכו תלמידיו את ספריו לפח גדול מחוץ לבית המדרש.

למד בישיבת ההסדר בקרית שמונה 10 שנים, הקים ועמד בראש מכון סת"ם בקרית שמונה. הקים את המכינה בראש-פינה ועמד בראשה בשנים הראשונות להקמתה. בשנת תש"ס, הקים הרב את ישיבת 'אורות האר"י' בברכתו והסכמתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל. בעל הסמכה לרבנות מהרב שמואל אליהו רב העיר צפת.

הרב שיינברג, אב לשמונה וסב לנכדים, נחשב כקבליסט, ומורה דרך לרבים. ברחבי הארץ התקבלה הידיעה על מעצרו ועל האישומים נגדו בתדהמה, ועד עתה התקבלו במשטרה עשר תלונות על מעשים נגד נשים שנעשו לכאורה על ידו.

לפני כחודש וחצי נחשף כי הרב עזרא שיינברג התבקש להשעות עצמו מתפקידיו לאחר שהתקבלו תלונות על יחסים שקיים לכאורה עם נשים שהגיעו אליו לייעוץ. יומיים לאחר מכן, ניסה הרב שיינברג להימלט ככל הנראה לחו"ל, אך נבלם בנתב"ג. בעקבות ניסיון זה הוא נעצר, ומעצרו הוארך עד עתה. מביתו הוחרמו מחשבים, טלפונים סלולרים וציוד נוסף.