הרב יעקב מדן: לשלול כל מצעד פומבי על ענייני מין

הרב אפרתי, הרב מדן והרב הראל מתייחסים לסוגיית הדקירות במצעד הגאווה. "מצד אחד נגנה בכל תוקף את המעשה הנלוז הזה וכל מעשה דומה לו; ומצד שני נדע כי כחברה דתית, אין כל אחריות למעשי עשב שוטה בודד וחולה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/08/15 14:33 יז באב התשעה

הרב יעקב מדן: לשלול כל מצעד פומבי על ענייני מין
cc by Yeshivat Har Etzion, צילום: cc by Yeshivat Har Etzion

"אין חלילה בתורה שום שלילה כלפי אדם שנטיותיו הן חד מיניות בלי יכולת סבירה לשנותן, ואנשים אלו יקרים ככל אדם אחר כל עוד אינם עוברים על איסור התורה המפורש בעניין. אין כאן כרגע מקום לשפוט אנשים הנכשלים באיסור החמור, ואנו אין לנו אלא לעודד אותם בדרך חיובית לעשות כל מאמץ, גם אם הוא קשה מאוד, לשמור את מצוות ה' החמורה בכך יחד עם שמירת כל מצוותיו. אך מכאן ועד להופעה פומבית, צבעונית וגאה, העלולה להסית בני נוער להתנסות בעבירה החמורה מאין כמותה הנזכרת והגאה בחטא, הדרך ארוכה".

כך כותב הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון, בהתייחסו לאירוע הדקירות במצעד הגאווה בירושלים, ביום חמישי האחרון. במאמר שמתפרסם לראשונה ב'כיפה', ושנכתב לחברי ארגון 'כמוך - הומואים דתיים אורתודוקסים'. הרב מדן, הרב ברוך אפרתי והרב ארלה הראל התייחסו לדברים, ויצאו נגד האירוע המקומם.

"שני מעשים רעים קרו יחדיו בירושלים. האחד רע מאוד והאחר רע שבעתיים, רע מאוד מאוד", כותב הרב מדן. "המעשה הרע מאוד היה עצם המצעד בחוצות ירושלים. לדעתי יש לשלול כל מצעד פומבי על ענייני מין, בוודאי ובוודאי על ענייני מין שהם עבירות שהתורה מתייחסת אליהם בחומרה שאין גדולה ממנה, עיין פרשת סדום ודומותיה".

"השאיפה לבוא מתל אביב הרגילה לצערנו בכך אל ירושלים עיר קודשנו, משאת כל הדורות כמקום השכינה, היא התגרות מכוונת שנועדה לצער בצער רב את כל מתנגדי פומביות התופעה הנזכרת. היא בשום פנים אינה פחותה בחומרתה מהתגרויות פרובוקטיביות באסלאם, ששלטונות האכיפה מתייחסים אליהם ובצדק, בחומרה רבה. ביזוי קודשי ישראל בירושלים אינו מטרה ראויה בשום פנים. קראתי (ולא בדקתי), ששמונים וחמישה אחוזים מן הנשאלים בסקר מתנגדים למהלך כזה.

"לכל הנכתב עד עתה אין כל קשר וחלילה שום הצדקה או לגיטימציה שלמעשה השני, המעשה הרע מאוד מאוד, הדקירה האכזרית בסכין שפגעה בכמה מן הצועדים, ובאחת מהם כנראה פגיעה קשה במיוחד. שפיכות דמים מטמאת את ירושלים ומדירה ממנה את השכינה. יש לנו חובת מחאה על פרובוקציות מכאיבות בירושלים, אך חובת מחאה אינה בשום פנים ואופן זכות למחאה כל כך אלימה. לשמחת העניים שלנו, מדובר בפוגע יחידי, ודומני שאין אדם בר דעת שעומד מאחוריו, וכולם מקווים שייענש בחומר הדין", מסכם הרב מדן.

הרב ארלה הראל, ראש כולל בעפרה ואחד הרבנים המזוהים ביותר בעיסוק סביב הבעיות ההלכתיות והטיפול בקהילה הגאה הדתית, התייחס אף הוא לדברים. "הלב שותת דם למראה זוועה זו, אשר אין די מילים כדי לגנותה. אך כמובן לא נשכח שמשוגעים יש בכל מקום, לדאבונינו. לא מתוך החברה כולה יצא איש הזוי זה, אלא מתוך חולי נפשו הלקויה. אין איש דת אחד בעולם היהדות, לא רב ולא רבנית, לא מחנך ולא מדריך, לא אדמו"ר ולא צדיק, התומך במעשה שפל זה, או תומך בכלל באלימות, גופנית או מילולית, כלפי אדם כלשהו, בשל נטיותיו המיניות, ואפילו לא בשל מעשיו בתחום זה".

"חונכנו מזה שנות דור על ידי גדולי רבותינו להרבות אהבה כלפי כל אשר בשם ישראל יכונה, יהיו מעשיו אשר יהיו - חילול שבת, אכילת נבלות וטרפות, פריצות בעריות או דיבור לשון הרע. אנו כמובן מתנגדים למעשים אלו, אך איננו פוסלים את הנכשלים בהם מבוא בקהל!"

"לכן, מצד אחד נגנה בכל תוקף את המעשה הנלוז הזה וכל מעשה דומה לו; ומצד שני לא נתבלבל לרגע ונדע נאמנה כי לנו, כחברה דתית, אין כל אחריות למעשי עשב שוטה בודד וחולה".

הרב ברוך אפרתי, יו"ר רבני דרך אמונה, תקף בחריפות את ישי שליסל, אשר תקף את הבאים למצעד הגאווה. "התורה הקדושה, שהיא האמת בהתגלמותה, רואה בחומרה רבה את מי שחוטאים במשכב זכר. רבונו של עולם מכנה בתורתו את תופעה זו בשם 'תועבה'. היחס למי שמקיים יחסי אישות עם בן מינו, וק"ו אם מתגאה בכך, הוא יחס שאינו משתמע לשתי פנים - הרי הוא ממחריבי העולם", פותח הרב אפרתי.

"התרבות המבקשת להרבות עריות בישראל היא אסון, והדרך להכריע אותה היא רק במאבק ממושך על המוחות והלבבות של העם הקדוש שלנו. כפי שהרב קוק לחם בכל כוחו בחילול שבת בתל אביב, ובחוסר צניעות בתהלוכות בישוב החדש, אך עיקר דרכו הייתה לנצח את הטועים והתועים ע"י בניית תרבות מקבילה, של קדושה וצניעות. הוא מחה בתוקף, אך לא רצח. לא מתוך ויתור או עיקום הערכים כלפי העולם החילוני, לא מתוך חולשה או פחד, אלא מתוך המשך דרכו של ר"ע, להכריע את העולם לטובה על ידי חינוך ומאבקים הסברתיים. חושך לא מגרשים במקלות וסכינים".

"כל עוד שאין בי"ד מוסמך לדון דיני נפשות בימינו, זהו סימן שהקב"ה אינו מצפה שנפעל בכיוון זה של השמדת האחרים העושים תועבה אלא שננצח אותם בשדה האמתי, שדה החיים והדוגמא האישית. אנו לא קראים אלא פרושים. אנו מאמינים בשתי התורות - זו שבכתב וזו שבעל פה. אנו תלמידי רבי עקיבא לא פחות מהיותנו תלמידי משה רבנו".

"לפיכך, אותו מרצח שהרים ידו לנעוץ סכין ביהודים, בלי דין טבלי משפט, הרי הוא כופר בתורה שבעל פה. לא את רבש"ע הוא עובד אלא את עצמו ואת רצונותיו. הוא מדמיין שהשם שמח בו, בעוד הוא מנודה לשמים כמי שמורד בעולם התורה, ועושה דברים הפוכים לגמרי מדרכם של גדולי הדורות".

"התורה איננה אנרכיה, והמדינה איננה אנרכיה. יש לנו רבנות ראשית, יש סדר בפסיקת ההלכה, ואוי למי שמרים ידו על חברו משום שהוא בקטנות שכלו חושב שכך רצון ד'. אנו נמשיך להיאבק בהסברה, בחינוך, בהפגנה, באופן ברור, בתועבה המינית הזו ובתרבות הסובבת אותה. ואולם לא נרצח, לא ניקח את ההלכה לידינו", מסכם הרב אפרתי.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן