אחרי 30 שנה בכלא: יונתן פולארד ישוחרר בנובמבר הקרוב

וועדת השחרורים של ארה"ב הכריעה כי יונתן פולארד ישוחרר ב-20 בנובמבר 2015, בדיוק 30 שנה לאחר שנכלא

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 28/07/15 20:23 יב באב התשעה

אחרי 30 שנה בכלא: יונתן פולארד ישוחרר בנובמבר הקרוב
מטה פולארד, צילום: מטה פולארד

אחרי שלושים שנה בכלא, מאות הפגנות ודרישות מצד בכירים בישראל ובארה"ב, זה סוף סוף קורה. וועדת השחרורים של ארה"ב הודיעה כי יונתן פולארד, המרגל הישראלי שנכלא בשנות ה-80 ישוחרר בסוף השנה הלועזית - 20 בנובמבר 2015.

וועדת השחרורים קבעה כי פולארד ישתחרר יממה לפני סיום תקופת המאסר שנקבע לו - מאסר עולם בן 30 שנה, על מנת שימנע חילול שבת. חברי הוועדה קבעו את ההחלטה פה אחד. למרות השמחה על שחרורו, כלל לא בטוח שיוכל להגיע לישראל. בתנאי שחרורו נקבע כי לא יוכל לצאת מארה"ב במשך 5 שנים, אך יש לסייג ולומר כי נשיא ארה"ב יוכל להורות על שינוי בתנאים אלו ולקצר את תקופת שהותו בארצות הברית.

אן פולארד, אשתו לשעבר, הגיבה בחדשות 2 על ההחלטה ואמרה "אני לא יודעת מה יהיו תנאי השחרור. אני רק מתפללת שהם יעלו אותו על המטוס".

יונתן פולארד נאסר ונכלא ב-1985 לאחר שהורשע בריגול לטובת ישראל. בתחילה התנערו ממנו בישראל והכחישו את הטענות בדבר העובדה שריגל למען ישראל, אך בהמשך הודו בכך. במשך שלושים השנים שעברו נערכו מאות הפגנות שדרשו את שחרורו, ובכירים בישראל ובעולם דרשו זאת מהנשיאים הרבים שעברו, אך ללא הועיל.

במקביל, חלה במהלך השנים הרעה במצבו הבריאותי והוא הובהל מספר פעמים לבית החולים. בשנים האחרונות פנו מספר פעמים גורמים בכירים בישראל לרשויות בארה"ב וביקשו לשחרורו על רקע הומניטרי. בדצמבר 2014 חלה הרעה במצבו הבריאותי והוא הובהל לבית החולים בצפון קרוליינה, שם הוא מרצה את עונשו, לאחר שאיבד את הכרתו. לאחר שעבר טיפולים ובדיקות בבית החולים מצבו התייצב ויצא מכלל סכנה.

בשבועות האחרונים החלו להגיע דיווחים לפיהם פולארד ישוחרר בתאריך 20 בנובמר 2015, בדיוק שלושים שנה לאחר שנכלא, זאת מכיוון שוועדת השחרורים לא מתכוונת להאריך את מאסרו, ואכן, הערב הודיעה שרת המשפטים איילת שקד כי מאסרו לא יוארך.

הערכות שונות קושרות את שחרורו למעין פיצוי לישראל על אישור תכנית הגרעין בין חמשת המעצמות לאיראן, אך הממשל האמריקאי הכחיש טענות אלו והסביר כי מדובר במהלך משפטי גרידא. אליסטר בסקי, דובר במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, התייחס לנושא והבהיר כי "עניינו של פולארד ייקבע על ידי ועדת השחרורים על פי הנהלים הקבועים בחוק בארצות הברית. אין שום קשר בין מדיניות החוץ שלנו לבין פולארד".

שר החקלאות ופיתוח הכפר ויו״ר השדולה לשעבר בכנסת למען פולארד אורי אריאל מסר בתגובה: ״שהחינו והגיענו לזמן הזה. אחרי 30 שנה יותר מדי מגיע הרגע לו ייחלנו. אני מברך את יונתן ובני משפחתו על השחרור הקרב ובא ומצפה בכיליון עיניים לנחיתתו בישראל. נחכה לו באהבה עצומה״