החלטה תקדימית של בית הדין הרבני: אין ממזרים בחבר העמים

רבנים הביעו חשש שעולה מחבר העמים הוא ממזר, בית הדין הרבני בירושלים קיבל החלטה דרמטית ותקדימית: אין ממזרים בחבר העמים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/07/15 10:01 ה באב התשעה

החלטה תקדימית של בית הדין הרבני: אין ממזרים בחבר העמים
Renewer / Shutterstock.com, צילום: Renewer / Shutterstock.com

ב', עולה ממדינות חבר העמים, ביקש להינשא, אך נקבע כי הוא פסול חיתון מאחר שקיים חשש לממזרות, זאת מכיוון שסתבו התגרשה עוד בהיותה ברוסיה והתחתנה שנית. הרבנים הביעו ספק כלפי הליך הגירושין, ובעקבות כך יצא האגף לבירור זהות יהודית של 'צהר' - 'שורשים' - למבצע איתור נתונים על מנת לתת מענה למצוקתו של העולה, זאת בניסיון להפוך את החלטת בית הדין.

בשנים האחרונות נתקלים הן אנשי מיזם 'שורשים' והן חוקרים פרטיים מטעם בתי הדין הרבניים, בבעיה באיתור נתונים ממדינות חבר העמים בנוגע לעולים המבקשים לברר את יהדותם, זאת בשל התפרקות ברית המועצות, ומכיוון שמדובר במדינות שחלקן נחשלות. הגורמים השונים מפעילים חוקרים פרטיים וכן פעילויות מעל ומתחת לשולחן על מנת לקבל מידע רשמי על העולים מרוסיה ומשאר ברית המועצות לשעבר, זאת לעיתים ללא הועיל.

לאחר שורה של דיונים באשר למצבו ההלכתי של ב', קיבלו דייני בית הדין הרבני בירושלים החלטה דרמטית ותקדימית הקובעת כי "אין ממזרים מחבר העמים" , החלטה שתשליך מעתה על כל חשד לממזרות בקרב עולי חבר העמים, ותאפשר לרבים לברר יהדותם באופן אופטימלי יותר.

הרב אורי שכטר, מנהל אגף שורשים אמר לאחר הפסיקה: "מדובר בפסיקה נדירה, בחבר העמים התפוררו הקהילות במשך שבעים שנה וכעת יש קושי לברר יהדות של אותם שעלו לישראל אבל ברוך ה' אנחנו מצליחים עם הכלים ודרכי הפעולה שיצרנו".