בג"צ: הרבנות הראשית חייבת לאפשר שחיטה קראית

בעוד הרבנות מנהלת מאבק על זהות הכשרות האורתודוקסית, שבר בית המשפט העליון את הסטטוס קוו וקבע כי הם חייבים לאפשר שחיטה קראית. בנוסף קבע בית המשפט כי יותר להם לכתוב "כשר בהשגחת היהדות הקראית"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/07/15 14:47 ג באב התשעה

בג"צ: הרבנות הראשית חייבת לאפשר שחיטה קראית
יחצ, צילום: יחצ

הרבנות הראשית מנהלת בשבועות האחרונים מאבק באשר לשאלה האם הם יהיו היחידים שיוכלו לקבוע כי מקום כשר על פי ההלכה האורתודוקסית, אך מתברר כי בית המשפט העליון ליברלי הרבה יותר, ובהחלטה שנויה במחלוקת שברו היום השופטים את הסטטוס קוו.

השופטים אליקים רובנשטין, אסתר חיות ודפנה ברק ארז חייבו היום (א') את הרבנות הראשית לאפשר שחיטה קראית ואף לאפשר לפחות משחטה אחת נוספת לטובת שחיטה עפ"י המנהג הקראי.

מדובר בעתירה הוגשה לבית המשפט העליון על-ידי ארגון 'היהדות הקראית העולמית' לאחר שהרבנות הראשית לישראל פעלה לשינוי לרעה של סטאטוס קוו הנמשך ללא הפרעה מאז קום המדינה.

השנה אסרה הרבנות הראשית על משחטה בעלת תעודת כשרות להמשיך ולשחוט עבור קהילת הקראים. הקראים טענה כי לרבנות כלל אין סמכות לשלול ממשחטה תעודת כשרות משום שנערכת שם גם שחיטה בהתאם להלכה קראית וכי בכל מקרה אין להפסיק באופן מיידי ומוחלט הסדר שנהג מאז הקמת המדינה ללא התרעה ומבלי לספק תחליף ראוי.

בעתירה קבעו הקראים כי האיסור האמור פוגע קשות ברבבות קראים, אשר אין ביכולתם לצרוך עופות ומוצרי עוף כלל ומעבר לפגיעה הברורה והמהותית הנגרמת מהעדר מוחלט של בשר עוף כשר לבני הקהילה הקראית.

בג"ץ קבע היום, כי באופן קבוע יתאפשר לקראים לשחוט עפ"י אמונתם גם במשחטות שנתונות להשגחת הרבנות, עוד נקבע כי הרבנות חייבת לאפשר ליהודים הקראים לשחוט לא רק במשחטה מסויימת, על מנת למנוע מונופול שיגרום לעליית מחירים. בנוסף, בית המשפט דחה את ניסיונה של הרבנות לאסור על הקראים להשתמש בביטוי "כשר בהשגחת היהדות הקראית" וקבע כי מאחר ועניין זה לא היה חלק מן העתירה המקורית, הוא לא יהווה חלק מפסק הדין, כך שלמעשה יכולים הקראים להמשיך להשתמש בביטוי "כשר בהשגחת היהדות הקראית". עוד חויבה הרבנות לשלם לקראים סך של 6,000 ₪ הוצאות משפט.