הצעת חוק מבקשת לחייב חוות דעת של הרבנות בענייני דת ומדינה בכנסת

הצעת חוק חדשה שצפויה לעלות היום לוועדת השרים לחקיקה מבקשת לחייב קבלת חוות דעת של הרבנות בכל נושא העוסק בענייני דת ומדינה בכנסת

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/07/15 09:36 ג באב התשעה

הצעת חוק מבקשת לחייב חוות דעת של הרבנות בענייני דת ומדינה בכנסת
Shutterstock, צילום: Shutterstock

הצעת חוק חדשה הצפויה לעלות היום (א') לאישור בוועדת השרים לחקיקה, מבקשת לחייב קבלת חוות דעת של הרבנות הראשית בכל נושא העוסק בענייני דת ומדינה בכנסת.

היוזמים, חברי הכנסת יואב בן צור, מנחם אליעזר מוזס, מיקי זוהר, אברהם נגוסה, דוד אמסלם ובצלאל סמוטריץ' מסבירים בדברי ההסבר להצעת החוק כי "הצעת חוק זו מבקשת להסמיך את הגורמים המקצועיים בתחומי דת ומדינה, קרי מועצת הרבנות הראשית לישראל, למסור לידי הרשות המחוקקת את חוות דעתם בהליכי חקיקה אשר עניינם בתחומי דת ומדינה".

"כשם שיתר הגורמים המקצועיים, הן ברשות המבצעת בכלל משרדי הממשלה והן ביתר הרשויות המינהליות, מוסמכים ונדרשים למסור לידי הרשות המחוקקת את חוות דעתם בהליכי חקיקה הנוגעים באופן ישיר באופי פעילותם, כך מתבקש הדבר לעגן בחקיקה כי הגורם המקצועי בענייני דת ומדינה, קרי, הרבנות הראשית לישראל, תשמיע את עמדתה בכל הליך הנוגע לעניינים אלו", הם מוסיפים.

"מטרת הצעת החוק היא להכיר באופן רשמי בעמדתה המקצועית של הרבנות הראשית לישראל כגורם המוסמך לחוות דעה בנושאי דת ומדינה שעה שנדרשת הכרעה בנושאים אלו".

תנועת נאמני תורה ועבודה הגיבו לדברים ומסרו כי "במדינת ישראל כמדינה יהודית, ראוי שבסוגיות דת ומדינה יהיו תהליכי חשיבה המציבים את כלל העמדות השונות בהלכה, המורכבות מעושר אדיר של יצירה יהודית בת אלפי שנים".

"יחד עם זאת, כל עוד הרבנות הראשית אינה פועלת לפי מודל דמוקרטי-קהילתי ואינה מוכנה לקיים את תפקידה ולייצג את גווני היהדות השונים במדינת ישראל, קשה לראות כיצד תוכל למלא תפקיד זה בהצלחה. חוק זה במתכונותו הנוכחית עלול לא רק לצמצם את ההלכה למקום צר ביותר אלא אף להביא לניכור ממנה".