הרב שרלו לכיפה: חל איסור חמור לירות בכינון ישיר לעבר חייל חטוף

על רקע ציון שנה למבצע צוק איתן קובע הרב יובל שרלו כי אסור לירות בכינון ישיר לעבר חייל חטוף על מנת למנוע מבוכה למדינה, אך מנגד מדגיש: קודם שומרים על חיי יהודים, רק אחר כך חושבים על הפלסטינים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 05/07/15 10:18 יח בתמוז התשעה

הרב שרלו לכיפה: חל איסור חמור לירות בכינון ישיר לעבר חייל חטוף
פלאש 90, צילום: פלאש 90

חל איסור לירות בכינון ישיר לעבר חייל חטוף נקודה, אומר הרב יובל שרלו ל'כיפה' על רקע ציון שנה למבצע צוק איתן. בימים אלו עולה מחדש הדיון על אודות נוהל חניבעל, זאת בשל ציון שנה למבצע ודו"ח האו"ם אשר קבע כי מדינת ישראל ביצעה פשעי מלחמה בעזה.

"נוהל חניבעל כפי שהוא נתפס בציבור אינו מוסרי או הלכתי. אין שום רשות לירות בחייל באופן ישיר כדי למנוע מבוכרה למדינה ואין מחלוקת בין הרבנים בנושא הזה", אומר הרב שרלו. "הבעיה היא שנוהל חניבעל אינו בהכרח פקודה כזו, אלא מדובר בהגדרה של עשיית כל דבר למנוע חטיפה. בציבור מדובר בשם קוד לירי בכינון ישיר על נחטף על מנת למנוע חטיפתו".

במסגרת פאנל ביום רביעי השבוע בכנס צהר יעסקו רבנים ומומחי אתיקה בשאלה האם נוהל חניבעל הינו מוסרי, אך לדברי הרב שרלו, אשר נחשב כמומחה בתחום האתיקה, ישנו קושי להגיע לקוד אתי בנושא. "הבעיה מתחילה במצבי ספק, ויש שאלה האם מותר לירות לאזור בו יש חשש לפגוע בחייל על מנת למנוע את החטיפה. במצב ביניים שכזה צריך לקבל החלטה בשטח ולא בבתי המדרש. לירות בכינון ישיר אסור נקודה, אך יש מקום להפעיל שיקול דעת לירות כאשר יש סיכוי מסוים שהחייל יפגע, אבל מכניסים גם את טובת המערכה ואת טובתו של החייל שנחטף".

הרב שרלו מותח ביקורת על כך שמקבלי ההחלטות נתפסים לכותרות פופוליסטיות ומקבלים את ההחלטות על פיהם במקום להבין את משמעות ההחלטות שלהם ברמה העקרונית. "לא מדייקים מספיק בדיונים הציבוריים. נוח לדבר על הריגוש והצבע של התופעה ופחות לעסוק בנושא באזמל מנתחים ובאנליטיות הלכתית ופילוסופית. לא עוסקים בדיונים העקרוניים אלא רק בצבע. זו בעיה קשה מאוד".

לדבריו, הוא עצמו נתקל בשאלה בקרב הידוע בסולטן יעקב, אז היה מ"פ. "עמדנו בסיטואציה בסולטן יעקב בו היינו צריכים לשקול האם להכניס עצמנו לסיכון כדי להיכנס למרדף אחרי החטופים בדיעבד - באומן וכ"ץ. לא ידענו מה מהצב שלהם, היה לנו רצון לרוץ קדימה אבל לא היה לנו מושג לאין ולמה. זו דילמה לא פשוטה".

הרב שרלו מסביר כי אומנם ההחלטות מתקבלות בשדה הקרב, אך יש צורך להגיע להגדרות בבית המדרש. "יש צורך להגיע לבשלות תיאורטית בבית המדרש, להגיע לשפה משותפת מסוימת. אך אין אפשרות להחליט בבית המדרש בנוגע לפרקטיקה, כי כל אירוע שונה ברמת הסיכון והטעויות. אין אלגוריתם אתי שקובע מראש מה הפיתרון יהיה. אנחנו צריכים להביא אדם להבנה של עקרונות מסוימים ואז הוא מגיע להחלטה נכונה ומוסרית יותר בשטח.

ומה באשר לחיי החייל לעומת חיי אזרחים פלסטינים? על כך קובע הרב שרלו, אין עוררין. "קודם כל צריך לנצח ולשמור על חיי יהודים. המשימה היא מלחמה בין עמים ולא קרב פרטי. מנגד, אסור לעשות יותר ממה שנחוץ ולנסות ולמנוע פגיעה מיותרת בחיי אדם. קודם כל הדבר האתי הוא לנצח את הרעים, זה עד כדי כך פשוט. אחר כך לראות איך לצמצם פגיעות לא הכרחיות".