"יש מקומות ביו"ש שיותר בטוח בהם מאשר בתל אביב"

בריאיון ל"כיפה" מבהיר ירון רוזנטל כי יש להיות זהירים ולהכיר את השטח לפני יציאה לטיול ביו"ש, אך יחד עם זאת מטיל אחריות גם על הצבא: "חטיבת בנימין צריכה לעשות בדק בית"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/06/15 12:14 ד בתמוז התשעה

"יש מקומות ביו"ש שיותר בטוח בהם מאשר בתל אביב"
Yossi Zamir, פלאש 90, צילום: Yossi Zamir, פלאש 90

לאחר שביום שישי האחרון נרצח דני גונן בפיגוע ירי בסמוך לדולב, בדרכו בחזרה ממעיין באזור, ועל רקע פיגוע הדקירה בשער שכם, מסביר היום (א') ירון רוזנטל, ראש בית הספר שדה כפר עציון, כי בניגוד לטענות, אין בעיה לטייל באזורים נרחבים ביהודה ושומרון כל עוד מודעים לסכנות ומתכוננים בהתאם.

"מי שהולך לטייל צריך להצטייד בנשק ולדעת מה הסטטוס של המקום אליו הוא הולך", אומר רוזנטל בראיון ל'כיפה'. “יש מקומות ביהודה ושומרון שיותר בטוח בהם מאשר בתל אביב או מיפו, ויש מקומות שצריך יותר להיזהר. בכל אופן, מומלץ כל מי שהולך לטייל לדעת מה הוא עושה, וזה לא רק ביהודה ושומרון".

רוזנטל מתייחס לאמירתו של האלוף במיל' גדי שמני שאמר הבוקר (א') בגל"צ שאסור לטייל ביהודה ושומרון ואומר "האמירה שאי אפשר לטייל כי מסוכן לא תקפה לכל מקום בארץ ואסור שתהיה תקפה ביהודה ושומרון. הויכוח שלנו עם גורמים מסוימים בצבא היה במשך השנים האם הפתרון לסכנה הוא לא לטייל, או לאבטח יותר טוב את האזורים הללו. הפתרון שלנו כמובן הוא לאבטח יותר טוב, ובשנים האחרונות הצלחנו לשכנע את רוב הדרגים המחליטים שהפתרון אינו למנוע טיולים אלא לאבטח אותם. מה שכן, תמיד יש מקום לשיפורים. מאז ומתמיד הבנו שהטיולים חייבים להימשך. כמו שהצבא משקיע משאבים אדירים בשמירה על מקומות כמו ראש הנקרה והחרמון, כך צריך להשקיע באבטחת אתרי תיירות ביהודה ושומרון”.

רוזנטל תוקף את מדיניות הצבא והרשויות הממשלתיות בנוגע לאבטחת הטיולים. לדבריו, “בשנים האחרונות המדיניות של מתן אישורים לנשיאת נשק הולכים ומחמירים. פעם כל חייל יכול היה לקחת את הנשק של המילואים ולהוציא רשיון לאקדח היה פשוט. היום או שזה לא אפשרי או שזה מלווה בשבעת מדורי גהינום. סביר להניח שאם דני גונן הי"ד היה מבקש אקדח הוא לא היה מקבל רישיון, וזה הכרחי כדי שאנשים יוכלו לצאת לשטח".

"חייבים להמשיך לטייל. לאורך כל שנותינו בארץ תמיד הייתה דילמה אם להמשיך לטייל למרות הסכנות, וזה נכון גם לגבי טיולים בתוך הקו הירוק. בשנה החולפת דנו במשרד החינוך אם להמשיך את הטיולים השנתיים לילדים כי זה מסוכן. צריך להמשיך לטייל כמו שנוסעים למרות תאונות הדרכים. צריך להיזהר כמה שאפשר, והאחריות בהחלט מוטלת גם על המטייל, כמו גם על הממסד", הוא אומר.

רוזנטל מבהיר כי אינו מכיר את המעיין אשר בו אירע הפיגוע לעומק, אך מותח ביקורת על התנהלות החטיבה המרחבית בנימין אשר לדבריו מקשה על קיום טיולים מוסדרים בשטח, דבר אשר גורם בין היתר לכך שאנשים יוצאים לטייל ללא אישורים ותיאומים.

"חטיבת בנימין מקשה מאוד על מי שרוצה לטייל בצורה חוקית ומאושרת. אני בטוח שאם הם היו פועלים כמו חטיבת עציון, שקופראטיבית כלפי המטיילים, מספר המתאמים היה עולה. העבודה מולם בעייתית מאוד. הם לא מאפשרים טיולים ולא נותנים סיבות טובות. בתקופת צוק איתן הם לא הסכימו שנגיע לתל שילה. כולם ידעו שזה בטוח בשוק מחנה יהודה בירושלים אבל הם סירבו. בנוסף, אם רוצים לטייל בגוש עציון מספיק אקדח בכל המסלולים, בבנימין צריך רובה, ואלו כמעט שנעלמו מחברות אבטחת הטיולים. חטיבת בנימין חייבת לעשות בדק בית. אם המטיילים יהיו חמושים בנשק ויתאמו את הטיולים הדבר יבטיח שליטה יותר טובה בשטח".

לקראת סיום מציע רוזנטל טיפים למטיילים ביו"ש, וקורא להמשיך לטייל למרות המצב. “צריך לתאם את הטיולים מראש, לקחת נשק ולדעת טוב מאוד לאיפה אתה הולך. אסור להיות שאנן. מעבר ללקחים הטקטיים צריך להגיע יותר לגוש עציון ולאתרים האחרים ברחבי יו"ש. אני קורא לכל עם ישראל להגיע לאתרים ולקבל גם חוויה תיירותית מהמעלה הראשונה וגם לתת תשובה ציונית הולמת לטרגדיה הזו. אם התוצאה תהיה עוד עשרות ומאות אלפי מטיילים זו תהיה תגובה הולמת וניצחון על הטרור".