"רק 100 אלף ש"ח מתוך תקציב של 50 מיליון מגיעים לתרבות יהודית"

מייסד תיאטרון אספקלריא חגי לובר מתייחס בראיון ל"כיפה" לסערת האמנים ואומר "הציבור שלנו מרומה ולא מקבל תמורה למיסים בתחום התרבות"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 14/06/15 18:11 כז בסיון התשעה

"רק 100 אלף ש"ח מתוך תקציב של 50 מיליון מגיעים לתרבות יהודית"
cc by חגי לובר, צילום: cc by חגי לובר

יותר מ-300 אמנים חתמו אתמול על עצומה המתנגדת לצעדים אנטי דמוקרטיים לטענתם של שר החינוך נפתלי בנט ושרת התרבות מירי רגב, צעד אשר חתם זמנית שורה של אירועים בנוגע לתרבות שעוררו סערה בישראל בשבוע האחרון.

בשבוע האחרון הגיעה הסערה לשיא, לאחר ששר החינוך בנט החליט להסיר באופן מידי את הצגת 'הזמן המקביל' אשר נכתבה על ידי מחבל ושעודדה הסתכלות סובלנית על רציחתו של חייל. במקביל, איימה שרת התרבות רגב לפגוע בתקציב תיאטרון ילדים של השחקן נורמן עיסא בעקבות סירובו להופיע בבקעת הירדן. היום (א') הסערה קיבלה תפנית ברשתות החברתיות לאחר שהפרשן הפוליטי של ynet אטילה שומפלבי טען כי הרמה של התרבות הימנית הינה ירודה, זאת לאחר טענות באשר לשליטה מוחלטת של השמאל בתרבות.

"אני חושב שמבחינת יוצרים אין מחסור, יש הרבה יוצרים עם יכולות רבות ומגוונות בתחום הבימתיות השירתיות והתנועה וזה מוסיף ומתפתח כל הזמן", אומר ל'כיפה' השחקן חגי לובר, מייסד תיאטרון אספקלריא ופעיל בולט בתחום קידום התרבות היהודית בתגובה לאירועים האחרונים.

הוא טוען כי יש רצון מאד חזק של הקהל הדתי והחרדי אך גם החילוני לראות גם תרבות אחרת מעבר לבועה המקובלת בעולם התרבות הישראלי, "אל מול הרצון של הקהל שעולה בשנים האחרונות, מדינת ישראל לא השכילה לעקוב אחר המגמה הזו ובפועל משרד התרבות והממשלה לא מתקדמים עם הקצב שהציבור מתקדם בו", מלין לובר.

הוא מצביע על כך שמתוך תקציב התיאטרון הישראלי פרומיל בלבד מגיע לידי התיאטרון היהודי וכנ"ל בשאר התחומים, "הוועדות שקובעות את הרכב התקציב שייכות ברובן לשמאל הפוליטי ומכך נגזר המצב. סל התרבות כולל 50 מיליון ₪ אך החינוך הדתי שמונה כ-35% ממערכת החינוך הכללית מקבל בשנה אולי 100 אלף ₪ להצגות שמתאימות לו וזהו מצב אבסורדי", מאשים לובר.

הוא מתייחס לטענות בדבר הרמה של ההצגות "הדתיות" ואומר כי מדובר בסוגיה של התרנגול והביצה, "ברגע שאין כסף בתחום והתקציבים מגיעים רק למקומות אחרים גם הרמה לא מספיקה. הקהל לא יכול לבוא בטענות ולהשוות את זה להבימה שמקבל עשרות מיליונים. גם אני אשמח להרים הפקות ברמה ובסדר הגודל של הבימה ולטפח שחקנים שיהיו הדור הבא של השחקנים הגדולים אך לשם כך יש צורך בתקציבים ראויים".

"קהל חילוני שהולך לראות כנר על הגג בהבימה משלם פחות כסף על כרטיס בממוצע ממה שמשלם קהל דתי שבא לראות אותנו. תיאטרון אספקלריא לא נתמך כמעט על ידי המדינה ולכן הציבור משלם מחיר מלא ולא מסובסד" מסביר לובר. "זהו מצב שצורך התרבות החילוני מקבל תמיכה מהמדינה לעומת צורך התרבות הדתית לא מקבל תמיכה מהמדינה. זהו קהל שמופלה חד משמעית", מוסיף לובר.

"צריכה להיות השקעה בתרבות יהודית, לא ייתכן שיש במדינת ישראל אין סעיף שתומך בתרבות יהודית אלא רק בערבית" הוא אומר וטוען כי נושא הזהות היהודית במדינת ישראל ובמיוחד במערכת החינוך זקוק לחיזוק.

לדבריו המצב העכשווי מביא לאבסורדים דוגמת ההצגה 'זמן מקביל' אותה כתב מחבל רוצח בכלא, שמוצעת בסבסוד לילדי ישראל. "קיימות מגמות של פוסט ציונות וצריך להתמודד איתן על ידי עידוד יצירת תרבות יהודית" אומר לובר.

לובר שניסה קודם הבחירות להחתים את חברי הכנסת של הבית היהודי שיתחייבו לדרוש את תיק התרבות במטרה לעשות שינוי בתחום טוען כי הציע לבנט להפריד את סל התרבות הדתית מסל התרבות החילונית מה שיאפשר להרבה יוצרים דתיים ליצור. "כמו שמבינים שיש חמ"ד כך גם סל התרבות שמיועד לחמ"ד צריך להיות שונה ועשיר יותר" אומר לובר.

לשאלה האם הוא מאמין בשינוי משמעותי על ידי השרה רגב הוא משיב כי אמירות הן בהחלט חשובות וזה בסדר גמור אך זה לא הכל. "אני מקווה שרגב לא תלחם רק נגד הצגה כזו או אחרת, אלא שבאופן זקוף ובלי להתנצל היא תעודד שמדינת ישראל תעודד יוצרים שעוסקים בתחום היהודי. יש לי תכנית פעולה לא רק דיבורים שגיבשתי במשך שנים ואני מוכן להיפגש עם כל מי שמוכן כדי לקדם אותה" אומר לובר.

הוא מתייחס גם לסערה סביב השחקן נורמן עיסא שסירב להופיע בבקעת הירדן ותקף אותו בחריפות, "אני חושב שזה חוצפה שאין כדוגמתה מצדו של נורמן עיסא לקבל כספים ממשלם המסים הישראלים ולא לתת לו את התמורה שהרי חלק ממשלמי המיסים הם גם תושבי בקעת הירדן. אני בעד אנשים מצפוניים ולכן אני מציע לו ללכת עם מצפונו באופן מלא ולהחרים את הכספים של מדינת ישראל לחלוטין. אני מציע לו לסרב לקבל כל תמיכה ממדינת ישראל".

בשבוע שעבר התפרסם שתיאטרון אספקלריא של לובר קיבל תקציב חד פעמי של 100 אלף ₪ כדי ליצור הצגה על רחבעם זאבי - גנדי ז"ל. לובר מגחך כאשר הוא נשאל על כך ואומר "זה שהעיתונות הבטיחה לנו כסף לא אומר שאכן קיבלנו אותו. היו אתנו במגע לפני כשנה ושאלו אותנו האם נהיה מעוניינים לכתוב הצגה על גנדי. השבנו כי הרעיון מתאים לנו ונאמר לנו שיחזרו אלינו מאז שוחחו אתנו לפני כמה חודשים ואמרו שהעניין מתעכב ומאז לא שמענו מהם". לדבריו, הוא לא ידע גם מה גובה התקציב ולראשונה "התבשר" כי תוקצב כבר בכתבה בשבוע שעבר. "אנחנו היינו שוקלים הצגה כזו אף ללא תקציב כיוון שאנו חושבים שהנושא חשוב כל ניסיון לטעון כי אנו כותבים תמורת כסף הוא אינו נכון. מעולם לא נתבקשנו לכתוב משהו מסוים והעניין ניתן לשיקול דעתנו האומנותית לחלוטין", אומר לובר נחרצות.

"עיתון הארץ שכתב את הדברים נגדנו הוכיח בורות מוחלטת בענייני התקציב כאשר האשים אותנו בכפל תמיכות, דבר שאינו נכון מבחינה חוקית וכל העוסק בתחום יודע שכאשר מדובר בתקציב חד פעמי אין בעיה" תוקף לובר ומוסיף כי "צריך לומר להם באופן ברור שמדינת ישראל חוקקה חוק להנצחת גנדי והחוק הזה אומר שיעשו פעולות בין השאר כאלה, שמנציחות את דרכו של גנדי. אני משוכנע שאם תיאטרון היה עושה הצגה על רבין אף אחד לא היה מתלונן או אומר שיש בעיה של כפל תמיכות".

לסיום אומר לובר כי יש צורך לעשות שינוי משמעותי, "הציבור שלנו מרומה ולא מקבל תמורה למיסים בתחום התרבות" הוא אומר ומצביע על כך שתיאטרון אל מידאן בחיפה שהציג את ההצגה 'זמן מקביל' קיבל בשנה האחרונה תקציב של כמעט 2 מיליון שקל והגיע ל-22 אלף איש, ואילו באספקלריא מגיעים לבין 70- למאה אלף עם כ-500 הצגות בשנה וכרבע מהתקציב של התיאטרון הערבי. "יש קהל שרוצה את זה ומגיע לו, הוא משלם מיסים ועם כל הכבוד לדעתם האומנותית של חברי הוועדות השונות הוא צריך לקבל את חלקו בתקציב", אומר לובר.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן