סערה באוניברסיטה העברית בשל בקשה לאפשר ריקודים נפרדים

סטודנטיות דתיות ביקשו להציב מחיצה בקצה אולם בו נערך נשף על מנת שיוכלו לרקוד בצניעות, האוניברסיטה געשה ונטען כי מדובר בכפיה דתית. בעקבות ההתנגדות העזה משכו הסטודנטיות את הבקשה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 12/06/15 09:30 כה בסיון התשעה

סערה באוניברסיטה העברית בשל בקשה לאפשר ריקודים נפרדים
Hadas Parush, פלאש 90, צילום: Hadas Parush, פלאש 90

סערה התעוררה בשבועות האחרונים באוניברסיטה העברית לאחר שסטודנטיות דתיות ביקשו ממארגני נשף ריקודים לציון סיום שנתי הלימודים בפקולטה למשפטים, להקצות להן אזור נפרד וקטן בקצה אולם ולהציב בו מחיצת הפרדה בין גברים לנשים, כך התפרסם בעיתון הסטודנטים 'פי האתון'.

מיה ילניק, סטודנטים דתייה בשנה הראשונה ללימודי המשפטים פנתה יחד עם ארבע מחברותיה לאגודת הסטודנטים למשפטים וביקשה לבדוק אפשרות להצבת מחיצת הפרדה בקצה האולם. "חברות שלי לא מגיעות לאירועים חברתיים כאלה בשל חוסר התאמתם לציבור הדתי", הסבירה. "לכן חשבנו להציב מחיצה שתאפשר גם לנו לקחת חלק באירוע". בבקשה הובהר כי אם הדבר יעורר התנגדות היא תמשוך את בקשתה.

ימים ספורים לפני האירוע, שהתקיים בתחילת השבוע, גילו סטודנטים על הבקשה, והרוחות סערו. סטודנטים שהתנגדו ליוזמה טענו כי היא תפגע בסטטוס קוו ובאופיו החילוני של הנשף, וכי למעשה מדובר בניסיון לשינוי אופיו. "ישנם סממנים דתיים שלחילונים לא נוח איתם", הסבירה ב'פי האתון' יעל שפר, סטודנטית בפקולטה. שחר לוי, סטודנט נוסף, אמר כי "על הציבור הדתי לקבל את הסטטוס קוו לפיו רחבת הריקודים לא תהיה מופרדת. לדעתי ההפרדה מקוממת ואין לה מקום בחברה, ואם האוניברסיטה נותנת לה יד, היא מנציחה אותה".

לצד המתנגדים התייצב מרצה בכיר בפקולטה בשם פרופסור דוד אנוך, אשר קבע כי "לא ניתן להתעלם מההקשר הפוליטי ולהתעלם מכך שיש כאן ניסיון לשנות אופי של אוניברסיטה ושל פקולטה", ואיים כי אם תוצב מחיצה הוא יחרים אותו, ויקרא לכנס דיון במועצת האוניברסיטה לגבי מימון של אירועים כאלו על ידי הפקולטה. "אני מבקש להדגיש", אמר, "שגם אם רוב מכריע של הסטודנטים יחליט על הפרדה כזו, זו עדיין החלטה פסולה ואקרא להחרימה".

מנגד, סטודנטים רבים הביעו תמיכה בהצבתה של מחיצה, ולא הבינו כיצד ניתן לטעון לכפיה דתית, כאשר לא נשללת האופציה לריקודים מעורבים. "אם היה מדובר בבקשה לקבוע קוד לבוש מסוים, או שנשים לא ישירו, הייתי מתנגד", אמר סטודנט בשם חננאל טבול. "אבל הצבת המחיצה תגרום לסטודנטים אחרים להרגיש יותר בנוח ולא תפגע באחרים. ההתנגדות להצבתה היא לא פחות מצביעות וממוסר כפול". חלק מהסטודנטים טענו כי אילו מדובר היה בזכויות הערבים המתנגדים למחיצה, המתנגדים היו מתחשבים באמונותיהם.

למרות שמדובר במחיצה נפרדת רק לסטודנטיות אשר בחרו בכך, המתנגדים טענו כי מדובר באפליית והדרת נשים. "אני אישית מרגישה שהחברה הליברלית שלנו טולרנטית מדי כלפי תופעות דתיות אשר מדירות נשים ורומסות את הזכויות שלהן בגלל חופש דת. אני לא מאמינה שבנאדם צריך לוותר על זכויות בסיסיות שלו רק בגלל מגדר, ואם אישה בוחרת לעשות את זה זו זכותה, אבל אנחנו כחברה לא צריכים לקבל את זה במרחב הציבורי", אמרה יעל שפר.

יוזמת ההצעה הגיבה על הטענות בעיתון פי האתון ואמרה "אני לא בטוחה שריקודים בהם נצמדים אליי מכל כיוון, ולא מכבדים את המרחב הפרטי שלי, זהו שיא שחרור הנשי. לתפיסת עולמי, דווקא ריקודים כאלו משרתים אינטרסים גבריים מיניים". בעקבות הסערה שהתעוררה החליטו הסטודנטיות הדתיות לבטל את בקשתן להפרדה, וכמה מהן אמרו כי לא יגיעו לנשף, שכאמור התקיים בתחילת השבוע ללא הפרדה.