Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
דרישה להקים בית כנסת חרדי בשכונה ציונית דתית בירושלים מעוררת זעם - כיפה

דרישה להקים בית כנסת חרדי בשכונה ציונית דתית בירושלים מעוררת זעם

חרדים מעוניינים להקים בית כנסת חרדי בשכונת גבעת מרדכי בירושלים, דבר אשר ישנה לטענת התושבים באופן מהותי את רוח השכונה הדתית לאומית

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 27/05/15 12:50 ט בסיון התשעה

דרישה להקים בית כנסת חרדי בשכונה ציונית דתית בירושלים מעוררת זעם
Nati Shohat, פלאש 90, צילום: Nati Shohat, פלאש 90

אחת השכונות המזוהות ביותר עם הציונות הדתית בישראל ובפרט בעיר ירושלים היא שכונת גבעת מרדכי, אשר נחשבת כמעוז דתי לאומי בעיר. אך מתברר כי ניסיון של חרדים להקים בית כנסת במקום, לצד שני גני ילדים שהקמתם אושרה לאחרונה, עלולים על פי הטענה לשנות באופן מהותי את זהות תושבי השכונה. בשכונה נמצאת אומנם ישיבת חברון החרדית המפורסמת אך לדברי התושבים בית הכנסת המתוכנן, בו יוקם גם כולל, יגרום לשינוי במבנה השכונה.

אתמול בערב (ג') התחוללה סערה במהלך דיון בוועדת הקצאות קרקע לפעילות ציבורית בירושלים בעקבות דרישת חרדים להקים בית כנסת חרדי בשכונה, דבר אשר עלול בהחלט לשנות את אופיה של השכונה ולהפוך אותה מציונית דתית לחרדית.

עם תחילת הדיון החלו הרוחות לסעור והטונים לעלות ועד מהרה החלה להתחולל דרמה, המלווה בצעקות ומחאות בין חברי המועצה ותושבי שכונת גבעת מרדכי הדתיים לאלו החרדים, בענין הקצאת קרקע לבית כנסת החרדי בשכונה.

תושבי השכונה המשתייכים למגזר הדתי-לאומי, אשר הגיעו לישיבה, לחצו על יו"ר הוועדה, יוחנן ויצמן, חבר מועצת העיר מטעם מפלגת ״אגודת ישראל״ החרדית, לקיים הצבעה, כיוון שעל פי ההרכב, היה רוב למתנגדי ההקצאה.

ויצמן מצידו סרב לקיים את ההצבעה ואף מיאן לתת זכות דיבור לחברי מועצת העיר. בעקבות כך, התפרץ סגן ראש העיר, מאיר תורג'מן, לדברי יו"ר הוועדה בצעקות ותבע את זכות הדיבור. תורג'מן התבטא בחריפות ובין היתר אמר "מעולם לא סתמו לי את הפה... מה שעשיתי לראש העיר בעבר, יהיה כאין וכאפס לעומת מה שאעשה כאן אם לא תתן לי לדבר".

אלעד מלכא מסיעת התעוררות בירושלים הסביר שהחשש הגדול הוא מפעילות כולל שיהווה מסגרת המשך של ישיבת חברון הסמוכה. "בשנים האחרונות נפסקה ההגירה השלילית מירושלים בדיוק בגלל שמנענו מהלכים כאלו וכך נמשיך לעשות".

יועצי ראש העיר ניסו להסביר למשתתפים, כי חייביים להעביר את ההחלטה, בנוסף להחלטות נוספות שתלויות בה, כגון הספורטק, ועל כן יש לתמוך בה. נציגי המועצה שאינם חרדים, ביניהם יעל ענתבי ואלעד מלכה, התנגדו. מלכה טען, שהויכוח אינו נטוע אך ורק בבניית בית כנסת במקום, אלא גם "כולל", שיביא בעקבותיו משפחות ועל כן הוא מתנגד לעניין. חגית משה הציעה לתמוך בראש העיר ולהגיע לפשרה עם החרדים כך שיתחייבו שלא יהיה "כולל" במקום, אך מלכה הסביר שלא ניתן לאכוף הבטחה כזו.

גורמים המעורים בנושא סיפרו כי יו"ר הבית היהודי דב קלמנוביץ לא היה מעוניין להגיע לוועדה ורק לאחר התערבות של חגית משה ושל אלעד מלכא גרמה להגעתו בעזרת השר אורי אריאל. בדבריו על חשיבות שמירת הסטטוס קוו שצריך בעיר ועל הפרתו בעצם בניית בית הכנסת חרדי בלב שכונה שכל תושביה דתיים לאומיים. תוך כדי דבריו של קלמנוביץ׳, התפרצו נציגי החרדים בשכונה לדבריו בצעקות רמות וקראו קריאות מבזות כלפיו. קלמנוביץ׳ השיב בתגובה ואמר "אתם אלו שמעוררים ריב ומדון בין חלקי השכונה ואתם תהיו הראשונים שיעשו מהומות בעתיד כשיקום בית הכנסת החרדי בשכונה".

בסיכומו של דבר הנושא ירד מסדר היום ולא התקיימה הצבעה בנושא למרות דרישת הנציגים שאינם חרדים. ראש העיר דחה את הדיון בנושא לישיבת מועצת העיר הקרובה שתתקיים ביום חמישי.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן