הרב נויבירט: לא צריך לפחד ממפגש עם רבנים רפורמים וקונסרבטיבים

הרב נויבירט מתייחס לסערה סביב תיקון השבועות של צהר ומציין כי הוא יקיים דיון בשבועות עם רב קונסרבטיבי, וכי בעבר ניהל דיונים עם ה"רבה" של הקהילה הרפורמית ברעננה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/05/15 09:54 ג בסיון התשעה

הרב נויבירט: לא צריך לפחד ממפגש עם רבנים רפורמים וקונסרבטיבים
Kobi Gideon, פלאש 90, צילום: Kobi Gideon, פלאש 90

"לא צריך לפחד ממפגש רבנים עם רבנים רפורמים או קונסרבטיבים", מפתיע הרב רונן נויבירט, מנכ"ל ארגון בית הלל לשעבר ורב קהילת אוהל ארי ברעננה, בהתייחסו לסערה שהתעוררה בשבוע האחרון סביב תיקון השבועות של צהר במועדון צוותא בתל אביב.

כזכור, במהלך השבוע תקפו ארגונים קונסרבטיבים ורפורמים את צהר על כך שאינה משלבת "רבנים" משלהם בתיקון השבועות שיתקיים במוצאי שבת, חג השבועות. לאחר הסערה שהתעוררה סוכם כי יתקיימו שני כנסים במקביל ב'צוותא' - כנס אורתודוקסי של צהר וכנס של רפורמים וקונסרבטיביים.

הרב נויבירט מציין כי הוא היה בין מקימי מיזם תיקון ליל שבועות בצהר, ומסביר כי "בין האתגרים וחבלי הלידה היה ברור שכדי להצליח ולהגיע למנעד רחב ככל שניתן של ציבור דתי וחילוני, עלינו להתרחק מעירוב של הזרמים האחרים בתוכנית”. עוד הוא מציין כי בתיקון העירוני לציבור הכללי ברעננה השנה, הוא ישתתף בדיון עם רב הקהילה הקונסרבטיבית בעיר גוסטבו גרינצוויג. “זו לא הפעם הראשונה שאנו מופיעים יחדיו. השתתפתי גם בעבר בפאנלים עם הרבה של הקהילה הרפורמית ברעננה ועוד”, הוא אומר.

"איני חושב שאנו צריכים לפחד מממפגש רבנים רפורמים או קונסרבטיבים. להיפך, יש לנו מה להציע, יש לנו תשובות טובות ולא מתנצלות לשאלות ולטענות, ובסופו של יום ההסטוריה מוכיחה שרק כאשר יש נאמנות בלתי מתפשרת למסגרות ההלכה, יש המשכיות לתורה. בד בבד ניתן במסגרת ההלכה למצוא פתרונות למרבית סוגיות השעה, אלא שזה מצריך סבלנות ואורך רוח, יחד עם הבנה שלא הכל ייפתר בדור שלנו. לעיתים ההלכה מחייבת אותנו גם להקריב קרבנות ולשלם מחירים לטובת התמונה הכוללת", אומר הרב נויבירט.

"מדוע אין בעיה לשבת בפאנל עם אדם שמצהיר שהוא חילוני ואפיקורס, אבל יש בעיה לשבת עם רב קונסרבטיבי שמאמין באלוקים ובתורה, מנסה לקרב אנשים לאמונה באלקים, אלא שאנו חלוקים בתכלית על משמעותה של ההלכה? הפחד הזה לא מייצר כל דבר חיובי ולהיפך, הוא מחליש אותנו", מוסיף הרב נויבירט.

במקרה של צוותא, אומר הרב נויבירט, “אני חושב שה"עליהום" על צוהר היה מוגזם ומופרך". לדבריו, העובדה שיזהר הס, מנכ"ל התנועה הקונסרבטיבית, הוזמן להשתתף באירוע של צהר, “זה דבר שלפני 5 שנים אפילו לא חלמנו עליו. צהר פועלת בצורה אמיצה ואחראית לבנות גשרים, אבל גם כאן צריך סבלנות, כדי שלא נאבד את אחד מהצדדים של הגשר. גם רומא לא נבנתה ביום אחד”.

"הגישה של מובילי המאבק נגד צוהר, גישה של "או הכל או לא כלום", גורמת נזק לטווח הרחוק וממעיטה את הסיכוי לבנות גשרים יציבים לטווח ארוך”, מוסיף הרב נויבירט ומציין כי "אבסורד שדוקא צוהר, הגוף שפועל כה רבות, באומץ רב, לתקן את העיוותים שנעשו ברבות השנים בממסד הדתי, הוא הנתקף בסיפור הזה”.

"אני מאמין ומקווה שמרבית החברה הישראלית רואה את הסילוף ולא נסחפת אחרי הפרופוגנדה”, מסכם הרב נויבירט, “מה שמייחד את חג השבועות הוא לא רק מתן תורה, אלא גם העובדה שלשם קבלת התורה, הצלחנו כולנו להתאחד "כאיש אחד בלב אחד". מקווה ומתפלל שגם בחג השבועות הבא עלינו לטובה, נקבל את התורה כולנו, דתיים חילונים ומסורתיים, מתוך אחדות ואהבת חינם, ואותם הקולות המנסים לעורר ריב ומדון - יידחקו לשוליים”.