פרסום ראשון: צהר מקדמים הקמת בית דין עצמאי לגיור

בעקבות קבירת החלטת הממשלה בנושא הגיור, פתחו גורמים בצהר במגעים אינטנסיביים להקמת בית דין עצמאי לגיור. מדובר בפעם הראשונה בה צהר מדברים בגלוי על התנתקות מהרבנות הראשית. צהר: אין לדברים שחר

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 13/05/15 17:47 כד באייר התשעה

פרסום ראשון: צהר מקדמים הקמת בית דין עצמאי לגיור
פלאש 90, צילום: פלאש 90

גורמים בכירים בארגון רבני צהר מקדמים הקמת בית דין עצמאי לגיור בעקבות ההסכם הקואליציוני בין הליכוד ויהדות התורה, שקבע כי החלטת הממשלה בנושא הגיור תיקבר ולא ייפתחו מותבי גיור חדשים, כך נודע ל'כיפה'.

מדובר במיזם שעמד על השולחן עוד לפני הבחירות, אך לאחר החתימה על ההסכמים הקואליציוניים, כשהתגלה לצהר כי בשנים הקרובות לא יוכלו לפתוח מותב גיור, הם פתחו במגעים אינטנסיביים להקמת בית דין עצמאי לגיור, שיפעל ללא אישור של הרבנות הראשית לגיורים.

מדובר בפעם הראשונה כפי הנראה בתולדות צהר, בו הם פועלים ומדברים בגלוי על התנתקות פיזית מהרבנות הראשית, שכן במיזמים הקודמים של הארגון הם פעלו על מנת להכניס שינויים לרבנות הראשית ולא לפעול במקביל אליה כרבנות אלטרנטיבית. כך, בנושא הרישום לנישואין דחפו בצהר לפתיחת איזורי הרישום במועצות האזוריות, ורק פתחו לשכות רישום לנישואין במקביל לרבנות ולא במקומה.

במקרה זה, ככל הנראה מתוך אכזבה עמוקה מתוצאות הבחירות וההסכמים הקואליציוניים, ובשל ההבנה כי הם לא יוכלו להקים מותב גיור בעצמם, דבר אשר הם דוחפים אליו בחודשים האחרונים בוועדת ההיגוי, הם החלו לקדם באופן גלוי הקמת בית דין עצמאי לגיור, תוך שהם פונים לרבנים בכירים בציונות הדתית בניסיון לגייס אותם כתומכים לנושא.

"יש עלינו לחצים כבדים להקים בית דין כזה אך כרגע עוד לא קיבלנו החלטה בפועל. אם בית דין כזה יקום זה יהיה אחרי כינוסי של מועצת רבני צהר", אמר ל'כיפה' היום (ד') בכיר בצהר. “ברגע שהיה ברור שיהדות התורה הכניסה את הסעיף שיקבור את חוק הגיור התחלנו בעבודה לקראת הקמה של בית שכזה, אך הפרטים עדיין לא סגורים. יש גורמים שונים שדוחפים את הנושא והייתה פניה למספר רבנים בכירים בעניין".

כזכור, בהחלטת הממשלה בנושא הגיור נקבע כי שלושה רבני ערים יוכלו להקים בית דין לגיור תחת חסות הרבנות הראשית, ועוד נקבע כי וועדת היגוי של רבני הציונות הדתית יאשרו את המותבים החדשים. מיד לאחר אישור החלטת הממשלה, לפני יותר מחצי שנה, הגישו בצהר בקשה להקים בית דין שכזה בראשות הרב סתיו, אך לטענת בכירים בצהר בוועדת ההיגוי עיכבו את אישור הקמת המותב מסיבות שאינן ברורות. “הרבנים עיכבו במודע את הקמת המותב של הרב סתיו במשך חודשים, ועכשיו אנחנו נאלצים לעשות את הדברים בצורה שונה, אמר בכיר בצהר.

לפני כחודש, בראיון ל'כיפה' התייחס הרב סתיו לאפשרויות אחרות אותם יבחנו בצהר בעקבות ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד ויהדות התורה, וכפי הנראה התייחס במרומז להקמת בית דין עצמאי לגיור. "סוגית הגיור היא לא קפריזה אישית של רב כזה או אחר", אמר הרב סתיו. "מדובר באחת הסוגיות המרכזיות עליה דיברו הרבנים הראשיים לדורותיהם - הרב שלמה גורן, הרב עובדיה יוסף, הרב עוזיאל ועוד ועוד. זו אחת הסוגיות המהותיות ביותר בעידן קיבוץ הגלויות. אם החוק לא יתקיים בפועל נמצא דרכים אחרות".

צהר בתגובה: הדברים הינם שקר וכזב.