צרפת או ישראל: מי ישלוט על קברי המלכים בירושלים?

מתחת לפני השטח עוסקים בימים אלו ישראלים בדיון מול צרפת בנוגע לשאלה מי ישלוט על מתחם בשם קברי המלכים, אשר נרכש על ידי ממשלת צרפת ב-1870. בימים אלו הוא נפתח לראשונה זה 5 שנים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 04/05/15 16:28 טו באייר התשעה

צרפת או ישראל: מי ישלוט על קברי המלכים בירושלים?
באדיבות המצלם, צילום: באדיבות המצלם

מי ישלוט על קברי המלכים בירושלים? בשאלה זו דנים בימים אלו דייני בית הדין הרבני להקדשים בירושלים, כאשר מצד אחד עומדים הבעלים - ממשלת צרפת, ומנגד רבני ירושלים.

קברי המלכים הוא כינוי לאחוזת קבר מפוארת מתקופת בית שני, השוכנת ברחוב צלאח א-דין במזרח ירושלים, צפונית לעיר העתיקה ולשער שכם. המסורת היהודית, שהאזכור הכתוב הראשון שלה הוא מאמצעית המאה ה-17, קבעה כי הקבר היא קברו של כלבא שבוע, חותנו של רבי עקיבא. לעומת זאת, ישנה מסורת שנמסרה בשם האר"י שאחוזת הקבר היא קברו של נקדימון בן-גוריון, שנזכר בגמרא‏ בכפיפה אחת עם כלבא שבוע כאחד מעשירי ירושלים בשלהי ימי בית שני.

בשנת 1878 נקנתה אחוזת הקבר על ידי משפחה יהודית צרפתית בשם פרר, ולאחר מות אבי המשפחה נמסר המתחם ב-1885 לממשלת צרפת. מספר סרקופגים שנמצאו בתוך מערת הקבורה נלקחו לצרפת ומצויים היום במוזאון הלובר בפריז. הרצל, אגב, ביקר במקום מעט יותר מעשור מאוחר יותר, והתייחס למסירת המקום לממשלת צרפת. "כה רחוק ונמנע נחשב הדבר שליהודים עצמם תהיה פה פעם נחלת מה", אמר בעצב.

לדברי גורמים המעורים בפרטי הפרשה, בימים אלו מצויים שלטונות צרפת, הארגונים השונים, ובית הדין הרבני להקדשים בירושלים בדיונים בניסיון להחזיר המתחם בלב ירושלים בחזרה לבעלות יהודית וישראלית, זאת מתוך הבנה בין היתר שמדובר במתחם יהודי. “במאה ה-19 הוא נגנב על ידי ממשלת צרפת ומאז הם השליטים היחידים במקום. ממשלת צרפת לא יודעת איך להגיב. הם מכירים בכך שמדובר באתר קבור יהודי, אך לא רוצים לוותר על הבעלות, בין היתר מכיוון שמדובר במתחם במזרח ירושלים והם חוששים מפני השלכות פוליטיות".

(צילום: באדיבות המצלם)

בעוד הדיונים ממשיכים, רשמו הישראלים הישג, כשהיום (ב') לראשונה זה חמש שנים, ניתן אישור ליהודים להיכנס למקום בתיאום עם ממשלת צרפת. “במשך שנים המקום היה סגור בתואנה של שיפוצים. בפועל השיפוצים לא מתרחשים והם השתמשו בזה כתירוץ". עמותת ראשית ירושלים ועמיתים לטיולים נרתמו לרכז קבוצות מתפללים שיגיעו לאזור

לדברי גורמים בארגונים, המכירה של אחוזת הקבר נעשתה בצורה שנויה במחלוקת, כנראה בשל חובות כלכליים כבדים, ועל כן הם דורשים להחזיר המקום לידי ישראל. “היהודיה רכשה את המקום והקדישה אותו כהקדש. אחרי מותה הילדים כנראה הסתבכו בחובות והעבירו את המקום, שלא היה ברשותם כלל מבחינה חוקית, לידי ממשלת צרפת. אנחנו מקווים כעת שהמקום יחזור לידיים יהודיות".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן