הרבנות הראשית: הוסרה ההשגחה משוק פייסל הגדול בנהריה

היחידה הארצית לאכיפת חוק ההונאה בכשרות של הרבנות הראשית הודיעה על הסרת ההשגחה משוק פייסל הגדול בנהריה לאחר ביקורת שנערכה במקום והודיעה שאין לרכוש במקום שום תוצרת חקלאית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 27/04/15 15:38 ח באייר התשעה

הרבנות הראשית: הוסרה ההשגחה משוק פייסל הגדול בנהריה
06photo / Shutterstock.com, צילום: 06photo / Shutterstock.com

הרבנות הראשית הודיעה היום במכתב רשמי כי היא מסירה את הפיקוח משווק הפירות והירקות הסיטונאי של "שוק פייסל הגדול", אחת מהחנויות הגדולות והמצליחות בנהריה.

הסיבה שצוינה במכתבו של רפי יוחאי, מנהל היחידה הארצית לאכיפת חוק הונאה בכשרות היא ביקורת של הרבנות הראשית שבעקבותיה נקבע שיש להסיר את ההשגחה מהמקום לחלוטין.

לאור הסרת הכשרות הודיעה הרבנות כי היא אוסרת רכישת כל תוצרת חקלאית מכל סוג שהיא על ידי מקומות המושגחים על ידי הרבנות המקומית, החל בחנויות מסעדות מלונות, בתי ארחה ואולמות. כמו כן, היא ממליצה גם ליחידים שלא לקנות במקום הן תוצרת חקלאית והן מוצרים אחרים בשל החוסר בפיקוח.

ברבנות הראשית נאבקים באופן שוטף בניסיונות ההונאה בכשרות ובשיפור השירות לעסקים כזכור, דווח בכיפה לפני כחודשיים על מהפכת כשרות שהחלה בירושלים ביוזמתו של הרב אריה שטרן, רבה הראשי של ירושלים, שמטרתה להגביר את השקיפות בכשרות בירושלים ולמנוע בה מצבים של ניגוד עניינים. לפי התכנית, לראשונה, יוצגו הקריטריונים לקבלת תעודת הכשרות עבור בתי העסק בעיר באופן שקוף באתר הרבנות של ירושלים, על מנת להקל על תהליך קבלת הכשרות מהרבנות ולמנוע תופעות פסולות של תשלום דיפרנציאלי, עליו התקבלו תלונות בלשכת רבה של ירושלים.

עוד שינוי מהפכני שייבחן בתכנית בירושלים ובמידה ויצליח יועתק לכל הארץ, הוא ביטול ההעסקה הישירה של משגיחי הכשרות על ידי בעלי המסעדות - דבר שיוצר מצב של ניגוד אינטרסים ברור. מצב זה מביא לפגיעה הן בעבודת המשגיח ובכשרות - בשל חשש המשגיח מתגובת בעל העסק במקרים של לקות בכשרות - והן באיכות השירות שמקבל בעל העסק בשל חוסר בפיקוח חיצוני שמוודא שהמשגיח אכן עושה את מלאכתו. הפתרון שיונהג מעתה הוא העסקה של משגיחי הכשרות דרך חברות כוח האדם. יש לציין, שהרב אלישיב זצ"ל יצא בחריפות נגד העסקה ישירה זו בעבר.

שינוי נוסף הנוגע למשגיחים של הכשרות הרגילה הוא פיזורם באזורים שונים בשעות מתחלפות, כדי למנוע את המצב שהיה עד כה ובו המשגיחים נכנסו בשעה קבועה פעם ביום ולא התבצעה השגחה רצופה.