עוזי דיין: גירוש גוש קטיף ייחשב בעתיד כחלק מהחורבן בתשעה באב

האלוף במיל עוזי דיין קרא לצרוב בתודעה הלאומית את נושא גוש קטיף, על רקע פתיחת אירועי שנת העשור לעקירה. "מדובר בטראומה כמו יום חורבן"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/04/15 17:35 ב באייר התשעה

עוזי דיין: גירוש גוש קטיף ייחשב בעתיד כחלק מהחורבן בתשעה באב
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בפתיחת אירועי שנת העשור לעקירת גוש קטיף שהתקיים השבוע במלון דן פונורמה בירושלים של חבר נאמני מוזיאון גוש קטיף בירושלים בסימן עשור שנים לעקירת גוש קטיף ויישום תוכנית ההתנתקות, והכנת התוכניות לאירועי העשור שיצוינו בקיץ הקרוב, דיברו ח"כ והשר המיועד איוב קרא ויו"ר מפעל הפיס האלוף במיל, עוזי דיין, שקראו לצרוב בתודעה הלאומית את נושא גוש קטיף ועקירתו.

האלוף במיל. עוזי דיין אמר כי העקירה מגוש קטיף הייתה גירוש "אין דרך אחרת לקרוא לזה, הוא טראומה כמו יום חורבן. לדעתי אפילו ייכנס למניין התאריכים הנמנים בתשעה באב, חטא המרגלים, חורבן בית ראשון, חורבן בית שני, הרוגי ביתר גירוש ספרד". לדברי עוזי דיין " עקירת גוש קטיף תוכנן בצורה שלא תאומן לתשעה באב, לא ידעו שזה ט' באב ואחר כך זה נדחה בשבוע. אבל היום בפרספקטיבה של עוד מעט עשר שנים, צריך לחשוב לא רק מה זה עושה לנו, אלא גם מה אנחנו עושים עם זה. מה המשמעויות ומה המסקנות שיש מגוש קטיף. זה נושא עמוק. אנחנו חיים בחברה שאפילו הציעה לבטל את יום השואה כידוע. אנחנו צריכים לזכור להזכיר ולציין את נושא גוש קטיף, ולדעתי לגזור גזירה שווה ולהסיק מסקנות ברורות לגבי אחיזה איתנה בבקעת הירדן. לדעתי זו המסקנה העיקרית מהגירוש מגוש קטיף שלא יקרה יותר, ובקעת הירדן יהיה הגוש המזרחי של ישראל".

ח"כ איוב קרא אמר באירוע "המראות המזעזעים של נשיאת אנשים על ידיים, והבגדים השחורים של השוטרים זה תמונות שאני לא ישכח לעולם. זה פצעים שלא מאחים אותם בקלות. היום זה צו השעה להתייצב במוזיאון של גוש קטיף בירושלים שלא ישכחו את מה שהיה. אם היו שומעים לנו אז לא הייתה התעצמות של חמאס בדרום. לא רק בראיה אידיאולוגית אלא בראיה ביטחונית מה שנעשה שם היה פשע, ביקשתי להקים וועדת חקירה ממלכתית על פשע ההתנתקות. היו דיווחי שקר וכזב שהכל מאורגן ועד היום אלפים מאנשי גוש קטיף לא הסתדרו והם נמצאים ללא בתים. הבעיות לא נגמרו. עם זאת הוסיף איוב קרא כי הליכוד בראשות נתניהו למד את הלקח מגירוש גוש קטיף ולא יהיו יותר ויתורים כאלו בעתיד.

מנהל המוזיאון שלמה וסרטיל הציג בהרחבה את הישגי המוזיאון שמאז הקמתו לפני שבע שנים, הצליח להביא קרוב ל-200 אלף מבקרים מכל גווני הקשת כולל תיירים רבים חברי פרלמנט מכל העולם, ונושא גוש קטיף בזכות זה נשמר בזיכרון הקולקטיבי של עם ישראל. "המוזיאון הצליח לנגוע בלב של כולם ימין ושמאל דתיים וחילוניים ולחבר את כל גווני הקשת בישראל לגוש קטיף, ואת הפרויקט הגדול הזה צריך להמשיך ולפתח למען הדורות הבאים.

יו"ר חבר נאמני וידידי מוזיאון גוש קטיף עו"ד גלעד קורינאלדי מי ששימש כסנגורם של בתי הכנסת בגוש קטיף אמר כי "אלמלא קם ופעל בגאון מוזיאון גוש קטיף בירושלים, שימור התודעה של חבל ארץ זה היה כבר מזמן נמחק מהזיכרון הקולקטיבי של אזרחי ישראל. עשור שנים הוא פרק זמן נכבד ועת התחדשות. כוחו של עם תלוי בעוצמת הזיכרון. גוש קטיף הפיזי אמנם חרב, אך חקוק הוא בלב רבים-רבים הנוצרים את זכרו בתודעתם ובלבם. אגדת גוש קטיף הוא פרק ציוני שחובה להמשיך לספרו".