בחמ"ד לא יוכלו לסלק הביתה בנות שיגיעו בלבוש לא צנוע

בחוזר מנכ"ל שהוציא משרד החינוך נקבע כי המורים לא יוכלו לאסור את כניסתם של תלמידים ללא תלבושת אחידה לביה"ס. בדיקת כיפה מעלה: מדובר גם על לבוש לא צנוע

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 01/04/15 16:57 יב בניסן התשעה

בחמ"ד לא יוכלו לסלק הביתה בנות שיגיעו בלבוש לא צנוע
אילוסטרציה פלאש 90, צילום: אילוסטרציה פלאש 90

משרד החינוך הוציא היום (ד') חוזר מנכ"ל תחת הכותרת 'האקלים החינוכי המיטבי ודרכי ההתמודדות של מוסדות חינוך עם אירועי אלימות וסיכון' בו הוא עוסק בין היתר בנושא אכיפת התלבושות האחידות, וכפועל יוצא מכך גם בנושא הלבוש הלא צנוע בבתי הספר.

בחוזר מובהר כי בכל מקרה אסור למנוע כניסה של תלמידים לשטח בית הספר אם הם מגיעים ללא תלבושת אחידה, ומבדיקת כיפה עולה כי מדובר גם בלבוש לא צנוע, כלומר בבתי הספר של החמ"ד אסור יהיה לסלק הביתה תלמידים, ובעיקר תלמידות, אשר הגיעו בלבוש לא צנוע לבתי הספר.

יחד עם זאת, התלמידות לא צריכות למהר ולשמוח, מכיוון שהן לא יצאו בלי עונש מהסיפור, אלא רק לא יקבלו יום חופש בבית. בבתי הספר יוכלו בהחלט לקבוע עונשים לתלמידות אשר יגיעו בלבוש לא צנוע, וההוראה החדשה רק קובעת שתלמידים לא יסולקו לבתים.

האם מדובר במפנה מבחינת הציונות הדתית? התשובה היא כן ולא. מחד, במוסדות החמ"ד תופסק התופעה בה התלמידות מקבלות יום חופש בבית לאחר שהגיעו בחצאית קצרה מדי, ואולי יחלו לטפל בתופעות הללו בצורה קצת יותר מתוחכמת ויעילה, אך מנגד ישנם לא מעט מוסדות פרטיים בציונות הדתית שיוכלו להמשיך ולסלק תלמידות שאינן מגיעות בלבוש צנוע לבתי הספר, וכך בכל אופן נמשיך לשמוע כפי הנראה על תופעות של תלמידות העוצרות רגע לפני ההגעה לבית הספר ומשיכה של החצאית למטה כך שתגיע לאורך הרצוי והמותר בבית הספר.

במשרד החינוך קובעים כי השעיית תלמידים מבתי הספר תיעשה רק במקרים חריגים. "ולאחר שמוצה טווח התגובות החינוכיות. יש להקפיד כי לצד ההשעיה יעשה תהליך חינוכי טיפולי", הם כותבים.

"במקרה של השעיה יש ליידע טלפונית את הורי התלמיד לפחות יום אחד לפני מועד ההשעיה ובמקביל למסור את מכתב ההשעיה לתלמיד. במכתב יירשם ההסבר להשעיה. יש לוודא עם ההורים שקיבלו את המכתב. יש לתת לתלמיד המושעה משימה חינוכית המותאמת לו, לביצוע בבית. המחנך ייצור קשר עם התלמיד המושעה בזמן ההשעיה, כדי לשמור על רציפות הקשר עמו ולעודד מוטיבציה להשתלבותו בכיתה עם חזרתו", נכתב עוד.

דגשים נוספים הינם בנוגע להתמודדות עם אירועי אלימות. “אלימות בין תלמידים מהווה פעמים רבות ביטוי לקושי, למורכבות ולמצוקה. לפיכך, הצבת גבולות תעשה לצד התערבות חינוכית, רגשית ומתן חיזוקים חיוביים להתנהגויות הרצויות. בחוזר ישנה התייחסות לרמות שונות של אלימות ובהתאם מדרג תגובה מידתי על פי חומרת האירוע. כלל אירועי האלימות מחייבים התערבות חינוכית. באירועים חמורים וחריגים חלה חובת דיווח למשטרה".

בנוגע לטיפול באירועי אלימות שהורים מעורבים בהם, כותבים במשרד החינוך, “יצירת אקלים בטוח בבית הספר היא משימה משותפת של הצוות החינוכי, של ההורים ושל הקהילה שבה שוכן בית הספר. שיתוף ההורים במדיניות המוסד החינוכי ועדכונם לגבי תהליכים והטיפול באירועי אלימות יגבירו את האמון ואת שיתוף הפעולה בין ההורים לצוות. במקרה של אלימות של הורה/קרוב משפחה של תלמיד נגד עובד הוראה. מערכת החינוך תגבה, תסייע ותלווה את עובדי ההוראה ותפעל לשמור על מוגנותם".

במשרד החינוך גם עוסקים בשימוש בטכנולוגיה אישית בתוך ומחוץ לבית הספר וטיפול במצבי פגיעה ברשת: "השיח באינטרנט מאפשר שמירה על קשרים חברתיים, הבעת תמיכה ושיתוף בחוויות חיוביות בקבוצות השונות, זאת לצד תופעות של פגיעה שכוללת העלבות, הטלת חרם, הפצת שמועות ועוד. מטרת פרק זה היא להסדיר את מדיניות משרד החינוך בכל הקשור לשימוש בטכנולוגיה אישית (טלפונים ניידים, טאבלטים, מצלמות וכו") בתוך בתי הספר ואת התגובה והטיפול במצבים של חשש לפגיעה. שימוש בטכנולוגיה אישית בזמן השיעור מותר רק לצורך פעילות חינוכית - ניתן להיעזר בטכנולוגיה אישית רק לצורך פעילות חינוכית - לימודית שהוגדרה על ידי הצוות החינוכי”.

בנושא התמודדות עם התנהגויות חריגות בגני הילדים כותבים במשרד: “סביבה מוגנת בגן הילדים היא גורם מרכזי המשפיע על התפתחות הביטחון האישי של כל ילד, מאפשרת לגבש זהות ודימוי עצמי חיובי ומובילה לרכישת חוקים חברתיים וכישורי חיים. כאשר ילד מגלה התנהגויות חריגות, לצד הצבת גבולות ברורה על ידי הגננת, חשוב שהגננת תהיה זמינה ורגישה לצרכיו, תעניק לו בסיס רגשי בטוח ותכיל את כעסיו ואת התפרצויות הזעם. הגננת תשמש לילד עוגן שאליו יוכל לחזור ולקבל סיוע, הגנה והרגעה”.

תגובת החמ"ד לא התקבלה עד פרסום הידיעה