חוטובלי לכיפה: כל קול שהימין ייתן לבית היהודי תורם להקמת ממשלת שמאל

שישה ימים לפני הבחירות קוראת סגנית השר ציפי חוטובלי להבין שמפלגות מרכז ימליכו את הרצוג ולבני ומבהירה כי הסכנות אינן מעט בניה ביו"ש אלא אפס בניה ביו"ש

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 11/03/15 17:26 כ באדר התשעה

חוטובלי לכיפה: כל קול שהימין ייתן לבית היהודי תורם להקמת ממשלת שמאל
ליטל פרי, לע"מ, צילום: ליטל פרי, לע"מ

כל קול שהימין ייתן לבית היהודי תורם להקמת ממשלת שמאל, אומרת סגנית השר ציפי חוטובלי בראיון ל'כיפה' שישה ימים לפני הבחירות, ועל רקע ירידה משמעותית של הליכוד ל-21 מנדטים לעומת 24 למחנה הציוני, ומבהירה כי כרגע כלל לא בטוח שהימין הוא שירכיב את הממשלה הבאה.

"גוש הימין מונה היום רק 37 מנדטים", היא אומרת על פי חישוב של הליכוד, הבית היהודי ויחד, שמונים יחדיו כ-37 מנדטים על פי הסקרים האחרונים. “צריך להבין את המציאות. לא מדובר רק בהתחזקות של המחנה הציוני אלא בהתחזקות משמעותית של גוש השמאל לעומת גוש הימין. מפלגות האווירה שיודיעו על תמיכתם במחנה הציוני יום לאחר הבחירות, ושחלקן כבר עשו זאת, ימליכו את המחנה הציוני והמצב יהיה קטסטרופלי. לפיד, כחלון, ליברמן ודרעי ישמחו להתייצב לצד לבני והרצוג".

"כל קול שהימין ייתן לבית היהודי וליחד תורם להקמת ממשלת שמאל בישראל", מוסיפה חוטובלי. “לא מדובר בניסיון להפחיד את הציבור אלא במציאות הכאובה אליה אנו עלולים להתעורר ביום רביעי בבוקר. לפני שבוע דיברו על כך שהפער בין המנדטים לא משנה אלא הגוש הוא זה שמשנה, ועכשיו הגוש כולו בסכנה. אם הליכוד לא יצליח להוות מפלגת ציר עם ישראל יכול לקום למציאות אמיתית של הסדר מדיני".

את השאלה האם העובדה שהיא קוראת לא להצביע למפלגת יחד עלולה לגרום להם לא לעבור את אחוז החסימה היא מבטלת בהינף יד. “בסקר בערוץ 2 עלה לא רק שיחד עוברת את אחוז החסימה אלא שכל המצביעים נעולים על הצבעתם למפלגה הזו. הם יעברו את אחוז החסימה, אבל כל קול נוסף עלול להפיל את הליכוד. כל קול לכחלון וליאיר לפיד הוא בפועל המלכת לבני והרצוג לתפקיד החשוב ביותר. ממשלת רוטציה מחזיקה בדרך כלל 4 שנים בגלל שלצדדים יש אינטרס להישאר בשלטון. אנחנו נתעורר לירושלים מחולקת. סתיו שפיר תעשה קמפיין של תקציבים לאיתמר או לשדרות והמציאות הזו תייבש את מפעל ההתיישבות. הכוח נמצא באותם 2-3 מנדטים שחסרים לנו.

בסקר של חדשות 2 עלה כי הליכוד מקבל 21 מנדטים, דבר המאיים בהחלט על מקומה של חוטובלי המוצבת במקום ה-20 ברשימת הליכוד לכנסת. בתשובה לשאלה האם היא מפחדת על מקומה בכנסת, משיבה חוטובלי בשלילה. “אני לא דואגת למקומי האישי כי זה לא ישנה לעם ישראל. זה משנה מי יעמוד לראשות הממשלה וזה מה שנמצא על הפרק. אם נגיע למציאות של פחות מ-20 מנדטים נתניהו ייפרד מתפקידו, בנט יהיה באופוזיציה, לא יהיה אף אחד שינהל את כל המאבקים ההירואיים לטובת ההתיישבות והעליה להר הבית כי נאלץ לבצע קרבות בלימה ונצטרך לחזור לשנות ה-80 וה-90 ולהפגנות ברחובות.אם בוז'י וציפי יהיו בשלטון תהיה מציאות בלתי נסבלת עבור 400 אלף איש ביו"ש, עבור כולנו. יהיה תהליך ייבוש. הליכוד סלל כבישים, נתן תקציבים, הייתה הכרה באוניברסיטת אריאל. היה אכפת לממשלה מההתיישבות. צריך בכלל לחשוב על האלטרנטיבה שיציע השמאל?”

“גם בנט מבין את הבעיה. שמעתי אותו אומר אתמול שאם המצביעים כועסים עליו שיצביעו לנו והוא אומר את זה כי הוא מבין שהמצב מסוכן. במקום תיקים בכירים הם יהיו משקיפים בוועדת חוץ וביטחון. אני רוצה שהבית היהודי יהיו שותפי הטבעיים לקואליציה אבל צריך להבין שכרגע אנחנו קרובים מאוד למצב של שותפות לאופוזיציה", אומרת חוטובלי.

"התנהל כאן קמפיין ממומן היטב שאמר 'רק לא ביבי' וששכנע ימניים רבים ללכת למפלגות לווין שיצביעו לבסוף שמאל. כן, היו טעויות. כל ממשלה מנסה לשפר ואין ספק שצריך לעשות עוד, אבל אם לא תהיה התעשתות רבתית אנחנו נמליך בפועל את ראש הממשלה של השמאל. מנדט אחד פחות או יותר לבית היהודי לא ישנו את המציאות אבל עם לבית היהודי יהיו 14 מנדטים והם ישבו באופוזיציה עם ישראל יפסיד. לא אלי ישי ולא נפתלי בנט יביאו את הניצחון אלא רק הליכוד שיעבור את 23 המנדטים. צריך להבין את גודל האחריות. האם אנשים ישנו בשקט בלילה אם יתנו עוד מנדט לבית היהודי? צריך בית יהודי חזק אבל לא על חשבון הליכוד.

חוטובלי התייחסה גם לשאלת ממשלת האחדות שנמצאת על הפרק. לדבריה, היא לא רואה מצב בו נתניהו יישב עם הרצוג בממשלה. “אנחנו לא רוצים ממשלת אחדות ואני לא רואה מצב שכזה. אתה רואה את נתניהו כשר אוצר תחת הרצוג? נתניהו לא יסכים לשבת עם הרצוג בממשלת ימין. סבלנו מזה בכנסת הקודמת לאחר שהכנסנו מפלגות שטרפדו כל הצעת חוק שלנו.

בסיכום הראיון, קוראת חוטובלי להגיע להפגנה ביום ראשון בכיכר רבין וכן להשפיע על המצב בשטח. “חייבים להקים מפלגת ימין גדולה. אני מציעה לכל מי שאכפת לו להגיע להפגנה. צריך להיות אקטביסטים בימים הללו, לשכנע את המשפחה, את החברים, את האנשים שחושבים להצביע למפלגות המרכז. חייבים לשכנע מצביעים כדי ששלושת המנדטים החסרים לנו יתמלאו ואז יפתח משחק חדש. אם לא נקבל את המנדטים הללו נקום ביום רביעי הבא לממשלת שמאל".