הרב פילבר: להצביע הבית היהודי למרות בנט

הרב יעקב פילבר, מבכירי רבני מרכז הרב ותלמידו המובהק של הרב צבי יהודה, דוחה את האפשרות להצביע ליחד ואומר שהרב אבינר והרב ליאור ויתרו בקלות על הבית היהודי כי לא גדלו בציונות הדתית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 11/03/15 14:02 כ באדר התשעה

הרב פילבר: להצביע הבית היהודי למרות בנט
פרטי, צילום: פרטי

הרב יעקב פילבר, מבכירי רבני ישיבת מרכז הרב, מיסדה של ישל"ץ שנחשב לאחד מתלמידיו המובהקים של הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, אומר בראיון ל'כיפה' כי צריך להצביע ל'בית היהודי' למרות בנט. "למרות שאני אינני מרוצה מהמצב הקיים הדרך היא לא לברוח מהספינה בגלל שיש לה חורים אלא לנסות לתקן ולשפר וזה תפקידי כרב לנסות להשפיע", אמר הרב.

הוא התייחס לנושא מפלגת 'יחד' ואמר שאין להצביע לה, "אני מקווה מאד שהם יעברו את אחוז החסימה כדי ששלושה מנדטים מהימין לא ילכו לפח אך גם אם יעברו לא ברור מה תהיה דרכה של המפלגה שכן כל חבר בה שומע לדעתו של רב אחר ולכן יש להצביע לבית של הציונות הדתית - הבית היהודי", אמר הרב פילבר.

הוא הוסיף כי הסיבה לדעתו שהרב דב ליאור והרב שלמה אבינר ויתרו בקלות רבה כל כך על הבית היהודי ועברו ליחד היא שהם לא גדלו בציונות הדתית, "הרב ליאור מילדי טהרן וגדל בהולנד וגם הרב אבינר גדל בצרפת, הם לא חשים שהציונות הדתית היא בשר מבשרם ולכן קל להם לוותר עליה", אמר בחריפות הרב פילבר.

הוא ציטט את הגמרא במסכת פסחים דף פז: אמר הקב"ה להושע הנביא: בניך חטאו. שואלת הגמרא על כך, מה היה על הושע להשיב: "בניך הם", כלומר, עם ישראל הם בניך רחם עליהם ואל תעניש אותם. אך לא דיו שלא אמר כך, אלא אמר לפניו ריבונו של עולם: כל העולם שלך הוא, העבירם באומה אחרת. כלומר, בגלל שחטאו הציע הושע לקב"ה שיחליף את עם ישראל בעם אחר.

הקב"ה רצה להסביר להושע את טעותו ואמר מה אעשה לזקן זה? והוא ציווה עליו לקחת לו אישה זונה ולהוליד ממנה ילדים, ואח"כ הקב"ה יצווה עליו לשלחה מעל פניו. "אם הוא יכול לשלוח, אף אני אשלח את ישראל". כך אמנם עשה הושע ולאחר שנולדו לו שני בנים ובת אחת, אמר לו הקב"ה: "לא היה לך ללמוד ממשה רבך, שכיון שדברתי עמו, פרש מן האשה. אף אתה בדול עצמך ממנה". אמר לו הושע: יש לי בנים ממנה ואין אני יכול להוציאה ולא לגרשה. אמר לו הקב"ה: ומה אתה שאשתך זונה ובניך בני זנונים ואין אתה יודע אם שלך הם, אם של אחרים הם, אתה לא יכול להיפרד מהם, ישראל שהם בני, בני-בחוני, בני אברהם יצחק ויעקב, שהם אחד מארבעה קנינים שקניתי בעולמי שהם: תורה, שמים וארץ בית-המקדש וישראל, - אתה אמרת העבירם באומה אחרת?!".

"מי שמחובר וזה בשר מבשרו לא יכול לוותר על הציונות הדתית, אני והרבנים שצידדו בחיבור של תקומה עם הבית היהודי גדלנו בבני עקיבא ובציונות הדתית ואנו לא רוצים לוותר ו"להעביר את המפלגה במפלגה אחרת"", אומר הרב פילבר. הוא מוסיף כי יש אכן בעיות והדרך היא ליצור שינוי כפי שעשה בעבר כשהיו ריקודים מעורבים בבני עקיבא.

לשאלה כיצד הוא רואה את נושא התכנית המדינית של בנט שבעצם תעביר חלקים מסוימים לידי הפלשתינים ענה הרב כי הוא בתוקף תפקידו כרב אינו יכול לאשר ולהסכים עם מסירת חלקים מארץ ישראל לידי הערבים, אך זהו תפקידם של הפוליטיקאים להתגמש ולהציע תכניות שונות.

כחיזוק לדבריו סיפר הרב פילבר את סיפורו של ח"כ לשעבר שלמה לורנץ בנוגע לחוק שעלה לדיון לפיו תהיה שמירת שבת בכל ערי הארץ מלבד חיפה בה תהיה תחבורה ציבורית, הוא פנה לרב שך ושאל אותו האם לתמוך בחוק. הרב שך השיב לו "אני כרב איני יכול לאשר חילול שבת במקום אחד אך אתה כפוליטיקאי צריך לשקול כיצד לנהוג ומה עדיף".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן