דרישה מהרבנות הראשית: הסדירו את טקס החליצה בבתי הדין

עמותת עיתים קוראת להסדיר את טקס החליצה בבתי הדין, למנות אשה כנציגת בית הדין, לאפשר כניסת מלווים ולקיים את טקס החליצה בדלתיים סגורות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 04/03/15 11:14 יג באדר התשעה

דרישה מהרבנות הראשית: הסדירו את טקס החליצה בבתי הדין
פלאש 90, צילום: פלאש 90

עמותת עתים, המסייעת למתמודדים עם שירותי הדת, העבירה לרבנות הראשית לישראל הצעה ליצירת נוהל אחיד לתהליך "חליצה" בבתי הדין הרבניים.

בישראל מתבצעים כ- 20 טקסי חליצה מדי שנה, ומכיון שמדובר בהליך נדיר יחסית, לא קיים היום נוהל מסודר לביצוע חליצה, ואופן ביצוע ההליך נתון לשיקולם של בתי הדין המקומיים. להליך זה צדדים הלכתיים, חברתיים, משפחתיים ואישיים והוא טומן בחובו מעמסה רגשית המוטלת על כתפי האשה האלמנה ובני משפחתה.

מפניות שהגיעו לעמותת עתים עולה כי פעמים רבות ההליכים נכפים על הצדדים, ללא כל הסבר או מתן אפשרות להשפעה על הטקס ועיצובו, גם כאשר הדבר אפשרי מבחינה הלכתית. כמו כן, ברוב המקרים האשה הנדרשת לחליצה נותרת לבדה, ללא ליווי, כאשר היא מוקפת עשרות ולעתים מאות גברים זרים, ששותפים להליך או שבאים על מנת לצפות ו"ללמוד" כיצד מתנהל בפועל טקס חליצה.

ההצעה לנוהל של עתים מבקשת למנות אשה כנציגת בית הדין שתעמוד לרשות המבקשת והחולץ במפגש מול בית הדין, כמו גם שהדיון, הנוגע למעמד אישי, יתנהל בדלתיים סגורות (ללא השתתפות תלמידי ישיבות המגיעים לחזות בטקס הנדיר). בנוסף מציעה עתים לאפשר נוכחות מלווה.

לדברי עו"ד אלעד קפלן, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית ומשפטית בעתים, "אנו קוראים לרבנות הראשית לאמץ הצעה זו ולפרסם נוהל רשמי שיסדיר את התהליך במסגרת ההלכה וחוקי מדינת ישראל באופן ששם דגש על שקיפות ההליך ושמירת כבודן של הנשים".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן