עליזה לביא לכיפה: לא אפגע בהלכה היהודית

בראיון ל"כיפה" מבהירה עליזה לביא כי מקומם של הדתיים הליברליים הינו ביש עתיד. על דו"ח המבקר בנושא הדיור היא אומרת "שר הבינוי ורה"מ החזיקו את משבר הדיור כבן ערובה לטובת הטבות למגזרים שונים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 01/03/15 09:51 י באדר התשעה

עליזה לביא לכיפה: לא אפגע בהלכה היהודית
רונן פדידה, צילום: רונן פדידה

"שאלו אותי בחוגים רפורמים, קונסרבטיבים ואורתודוקסים האם אני יהודיה של שש ורבע - האם אני דוחה את שבת כדי להספיק עוד דברים או יהודיה של שש ורבע - שמקבלת את השבת בזמן הנקוב, ותשובתי הייתה חד משמעית כן. אני מחוייבת להלכה, אני לא מזיזה את השעה שנכנסת בה השבת. לא אפגע בהלכה היהודית ואני עושה הכל בדרך ההלכה. בנוסף, אני מתייעצת לגבי רוב הדברים ולא פועלת בחלל ריק".

כך אומרת חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד) בראיון ל'כיפה' בנוגע לשאלה המהותית ביותר שיש כרגע על הפרק מבחינת הדתיים הלאומיים, ככל שמדובר בנושאים פנים מגזריים - מדוע יש לבחור ביש עתיד, על פני הבית היהודי, הליכוד או מפלגות אחרות.

"הפכתי להיות בית בשביל הדתיים הליברליים ואנשים מבינים מי עובד בשבילם ומי מחוייב עבורם", היא אומרת. “יש דתיים שבאמת מבינים את גודל השעה ויודעים שאם לא נפתור את הדברים עכשיו את המחיר ישלמו הילדים שלנו. צריך לעשות דברים בדיאלוג, בהבנה. עברנו את השלב של כביש בר אילן. צריך לשנות את הדברים לא ב'להכעיס' אלא בעבודה קשה".

לדבריה, החוקים המשמעותיים ביותר לדתיים עברו בעקבות פעילותה שלה, ולא של הבית היהודי. “עשיתי הרבה דיונים בנושאים דתיים - עסקנו בגיוס דתיות לצבא, מכיוון שלא מעט בתי ספר מונעים את המידע מהבנות, הובלנו את החוק לקידום נשים בבתי הדין הרבניים, ועוד שורה של נושאים מהותיים. “אני לא אפגע בהלכה, אבל כשאני שומעת את האנשים שאומרים שסבתא לא יכולה לפגוש את הנכדים בשבת כי אין תחבורה ציבורית אני מבינה שצריך למצוא פתרון. צריך לדבר על הדברים, למצוא פתרון שלא יחלל שבת בפרהסיה, אבל בטוח שאסור להשאיר את הדברים כך".

אחת השאלות המהותיות ביותר שעל הפרק, היא השאלה מדוע להצביע ליש עתיד, מפלגת מרכז אשר דוגלת בפתרון שתי מדינות לשני עמים, וטוענת בפה גלוי כי היא בעד הסכם שלום. השאלה מתנגשת עם העובדה שאולי בנושאים של דת ומדינה ישנם דתיים רבים אשר היו מוכנים להצביע ליש עתיד, אך שמגיעים לנושאים מדיניים ישנה תהום פעורה בין הצדדים. מבחינת לביא, אין הדבר מתנגש כלל, מכיוון שכרגע אין בכל אופן אופק לפתרון מדיני.

"יותר מדי שנים אנחנו עוסקים בנושאים של גבולות ולא בנושאים פנימיים. אנחנו דוחים את ההתייחסות על נושאים מהותיים בשביל דיון תאורטי. אנחנו לא מבקום של משא ומתן מתקדם. אני כן רוצה לחתור לשלום, אבל אי אפשר כל פעם לעצור את הנושאים הנוספים. זה מונע כל שיתוף פעולה אחר והורס את ה'יחד' הישראלי".

"אני מוקפת בזוגות שמתחתנים בידי הרבנים הפרטיים בגלל שהם לא רוצים שום עניין עם הרבנות הראשית. למה? למה שלא נעשה רבנות ידידותית?! צריך לעשות גם בר מצווה דרך המועצה הדתית וצריך שיתנו שירותי דת אמיתיים", היא אומרת ומבהירה כי "אנחנו עשינו הכי הרבה עבור דת ומדינה. מי שרוצה יהדות מאירה צריך להכניס אותנו לכנסת. יש הרבה דתיים שקשה להם עם הבית היהודי ואנחנו האלטרנטיבה האמיתית. אנחנו באיחור של עשרות שנים בנושא הגיור וצריך לטפל בזה, גדלים כאן מאות אלפי לא יהודיים וברור שצריך לאפשר להם את ברית הזוגיות. זו לא שאלה בכלל".

"יש עתיד לא תצטרף לאף מפלגה עם כספים קואליציוניים", מתחייבת לביא. “די עם הכספים הללו, עם קק"ל, ודאגה למגזרים ספציפיים ורק הם. הבית היהודי דואגת לקבוצות שלה ולא לאף אחד אחר. אני לא שם. אני רוצה להגיע לקהל הישראלי".

לביא מודה כי היא לא מסכימה על כל הנושאים שעל סדר היום של יש עתיד, אך המטרה מקדשת את האמצעים. “המפלגה שלי מאפשרת לעשות שינויים שלא היו מתרחשים לולא כך. אנחנו לא מסכימים על הכל, אבל על 75% מהנושאים יש הסכמות. אנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית וצריך לאזן את המשווה הזו".

לביא משבחת את הדין בישיבות ובאולפנות, שפתוח היום למפלגות שונות ולא רק לבית היהודי. “אני לא זוכרת אי פעם תופעה כזו מדהימה, האולפנות והישיבות פותחות את המוסדות לטובת קיום פאנלים חשובים ומשמעותיים. במערכת הבחירות שעברה התחננתי לפני מנהל התיכון שלי לעשות פאנל והוא סירב. הפעם היה פאנל והבנות היו מדהימות. זה משהו חדש, שמעיד שהצעירים רוצים ללמוד ולהכיר.

לדברי לביא, היא תחזור לכנסת להמשיך את מה שהתחילה. “צריך לקדם את נושאי דת ומדינה, ברית הזוגיות, נושאים של נשים, יהדות העולם. אנחנו צריכים לראות מה אנחנו עושים עם המחויביות שלנו ליהדות העולם. אני רוצה לעסוק בחוק להסדרת הפנסיה התקציבית, פערי שכר, הטרדות מיניות. יש הרבה נושאים בהם צריך לעשות שינוי, ובבית היהודי יש הרבה אנשים שיודעים לעבוד יחד איתנו. הבעיה היא שלחברים האלו יש רבנים חרד"לים שעוצרים כל ניסיון לשנות משהו מהותי. לא חשבתי שיהיה לי כל כך קשה עם החברים שלי".

"הקואליציה התבססה על ברית האחים, וההבנה הייתה שיש נושאים משותפים - בין היתר נושאי דת ומדינה. בהתחלה היה נראה פוטנציאל גדול, אבל חוקים רבים של דת ומדינה נבלמו בגלל הבית היהודי ובסוף נשאר רק הפוטנציאל", היא מוסיפה.

היום ימריא ראש הממשלה בנימין נתניהו לארצות הברית בדרך לנאום בקונגרס, נאום שעורר סערה הן בישראל והן בארצות הברית. מבחינת לביא גם אם הנושא חשוב ומהותי, הדרך בה הוא נעשה גרם לנאום להיות רק בעל נזק ולא תועלת.

"המעמד שלנו הולך ופוחת בארצות הברית. לא היה צריך את הכעסים הללו, ההסתבכות הפוליטית הזו. צריך לתהות על התזמון של ראש הממשלה. הוא צריך להבין שצריך לעשות דברים בשכל, בדיפלומטיה. לא להביא יותר נזק מתועלת. אנחנו יודעים לעבוד ועצרנו מהלכים בעבר, אבל במקרה הזה לצערי הכל נראה יותר מדי צבוע בצבעים של בחירות".

בשולי הראיון מתייחסת לביא גם לדו"ח מבקר המדינה בנושא הדיור, ומפנה אצבע מאשימה כלפי שרי הבינוי בעבר. “הדו"ח מציג מחדל אחד אחרי השני. התקופה הזו הייתה לפנינו, והממשלות שלא טיפלו בנושא הפכו אותו לאיום אסטרטגי. זו הזנחה פושעת של קודמנו. שנים של סחבת, שחיתות.

"אני מצטערת לומר שהרגשתי ששר הבינוי אורי אריאל וראש הממשלה בנימין נתניהו החזיקו את משבר הדיור כבן ערובה לטובת הטבות של מגזר כזי האו אחר, ולא דאגו לכל הציבור", היא מפנה אצבע מאשימה. “אנחנו רוצים לתת דיור לכולם. למה בניין צריך לחכות חמש שנים לאישורים? התחייבנו לבנות עוד בארץ ישראל, הקמנו קבינט דיור, הקמנו 5000 דירות לסטודנטים, דיור בר השגה ועוד ועוד. אנחנו באיחור של עשרות שנים וצריך להתמודד עם הבעיות".