Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
אבל בקהילות ברסלב: נפטר הרב אליעזר שלמה שיק - כיפה

אבל בקהילות ברסלב: נפטר הרב אליעזר שלמה שיק

אבל כבד בקהילות ברסלב בישראל ובארצות הברית בעקבות פטירתו של הצדיק מיבניאל, הרב אליעזר שלמה שיק זצ"ל במנהטן הבוקר

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 06/02/15 10:00 יז בשבט התשעה

אבל בקהילות ברסלב: נפטר הרב אליעזר שלמה שיק
ויקיפדיה ללא זכויות, צילום: ויקיפדיה ללא זכויות

הרב אליעזר שלמה שיק, המכונה הצדיק מיבניאל, ומי שנחשב כבכיר רבני ברסלב כיום, נפטר הבוקר (ו') לאחר הידרדרות במצבו בעקבות מחלה בה לקה לאחרונה. לפני פטירתו ביקש הרב שיק מחסידיו במכתב להיטמן בבית העלמין ביבניאל, ולווייתו תתקיים בצפון ביום ראשון.

לפני כשלוש שנים סבל הרב מהתקף לב חמור בעקבותיו עבר ניתוח לב פתוח. לאחרונה סבל מהידרדרות במצבו הבריאותי, ולאחר שהתלונן על כאבים עזים בפני בני משפחתו אושפז בבית חולים במנהטן, שם התגורר. אתמול בערב חלה הידרדרות משמעותית במצבו והבוקר שעון ישראל הוא נפטר בגיל 75.

בקהילות הברסלב ברחבי הארץ, בהם בין היתר בבת עין ובמקומות נוספים קיבלו באופן קשה ביותר את הבשורה על פטירתו. הרב שיק, המכונה המוהא"ש או הצדיק מיבניאל נחשב לאב רוחני לקהילות הברסלב בעולם, וכמעין תחליף לאדמו"ר מכיוון שמאז פטירתו של רבי נחמן מאומן אין אדמו"ר לחסידות.

צפו בתפילות ביבניאל אתמול בערב:

[embed]

]

הרב שיק נולד בישראל וגדל בירושלים, בנם של הרב מנחם זאב ומלכה שיק, שעלו לארץ ישראל מהונגריה בתחילת מלחמת העולם השנייה. בילדותו למד בתלמוד תורה "עץ חיים". לאחר מכן עבר יחד עם משפחתו לארצות הברית. למד בישיבתו של האדמו"ר מקאשוי ולאחר מכן למד במשך חמש שנים בישיבת תפארת ירושלים של הרב משה פיינשטיין.

בחורף תשי"ז, בהיותו כבן 16, הוא נתקל לראשונה בספר "משיבת נפש" שלוקט על ידי הרב אלתר מטעפליק מכתביהם של רבי נחמן מברסלב ורבי נתן מברסלב, ומאז התקרב לחסידות ברסלב. בשבט תשכ"ב נישא לבת רבי אשר ישעיה הלוי רוטנברג, האדמו"ר מקאסאן. את חופתו ערך הרב משה פיינשטיין.

שנתיים לאחר נישואיו החלו להגיע אליו בחורי ישיבות ואברכים על מנת ללמוד אצלו, ובמקביל החל להתכתב עם מתייעצים רבים שפנו אליו מארצות הברית, מאנגליה ומישראל. מכתבים אלו לוקטו בהמשך לסדרת ספריו המרכזית - שו"ת "אשר בנחל" המונה כמאה ועשרים כרכים. אחד מתלמידיו הדפיס את קובץ המכתבים הראשון ללא ידיעתו וקיבץ אותם לחוברת בשם "נועם אשר בנחל". מאוחר יותר שונה שם הסדרה לשמה הנוכחי, כאשר בשם הסדרה רמוזים ראשי התיבות של שמו - רבי אליעזר שלמה.

בשנת תשל"ג החל להדפיס גם ספרי חיזוק שכתב בעצמו. הראשונים שהודפסו היו "קריאת שמע שעל המיטה" עם פירוש וספר "ארך אפיים". הוא מדפיס ומפיץ גם את ספרי רבי נחמן בכמויות גדולות ובמחירי קרן.

בשנת תשמ"ו (1986) התיישב הרב שיק עם קבוצה מחסידיו ביבנאל שבגליל התחתון. במקום, שהפך למרכז קהילתו, מתגוררות כ-400 משפחות של חסידיו. לקהילה ישנם ישיבות, כוללים, בית מדרש ובית תבשיל. בשנת תשע"ב (2012) חנכו ביבנאל את בית הכנסת הגדול של חסידי ברסלב. לרב שיק מאות תלמידים נוספים בישראל. בתי מדרש של חסידיו קיימים בירושלים, בני ברק, אשדוד, בת ים, נתיבות, תל אביב, באר שבע ועוד.

בארצות הברית, מקום מגוריו של הרב שיק במהלך רוב השנה, קיים ריכוז נוסף של תלמידיו. מלבד בית מדרשו המרכזי בבורו פארק, הקימו תלמידיו בתי מדרש במונרו, במונסי ובוויליאמסבורג.

בשנת תשע"א (2011) הקימו חסידיו בוויליאמסבורג את "מרכז חסידי ברסלב" שבו שוכנים תלמוד תורה, בית ספר לבנות, בית מדרש, ישיבה ובית דפוס המדפיס את ספריו של רבי נחמן מברסלב ותלמידיו ואת מאות הספרים של הרב שיק.

יהי זכרו ברוך

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן