נדחתה העתירה כנגד המפלגות החרדיות בנושא ייצוג נשים

וועדת הבחירות המרכזית דחתה בקשת חמש נשים להורות למפלגות החרדיות לצרפן לרשימות לכנסת. מובילות קמפיין ´לא נבחרות לא בוחרות´ מסתייגות מהבקשה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 14/01/15 18:58 כג בטבת התשעה

נדחתה העתירה כנגד המפלגות החרדיות בנושא ייצוג נשים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

סוגיית ייצוג הנשים במפלגות החרדיות עלה לכותרות במהלך החודשיים האחרונים עם ניסיונותיהן של פעילות חרדיות להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי. הקמפיין שהתחיל לפני כחודשיים נקרא "לא נבחרות לא בוחרות" והפעילות קראו לציבור הנשים החרדיות להדיר את עצמן מלבחור במפלגות החרדיות.

הבוקר פורסם כי חמש נשים חרדיות עתרו לוועדת הבחירות המרכזית בבקשה שיורה למפלגות החרדיות לצרפן לרשימות לכנסת. החוקיות של טענה כזו עומדת בספק שכן זוהי בקשה לא דמוקרטית לכפות על מפלגה את רשימת מועמדיה. בנוסף, אין לדבר סוף, באותה מידה יהיה ניתן לטעון כי כל מפלגה צריכה ייצוג ערבי, חרדי, נוצרי וכן הלאה. בוועדת הבחירות לא ששו להחליט בנושא והבקשה נדחתה על הסף בתואנה של חוסר סמכות.

אחת ממובילות המהלך, עו"ד רות קוליאן, לה יש כבר עבר של תביעות כנגד תנועת ש"ס, בשורותיה ביקשה להתמודד כבר בבחירות הקודמות וכנגד המפלגות החרדיות נגדן הגישה בג"ץ במטרה לשלול מהן את מימון המפלגות בשל היעדרות נשים ברשימה, אמרה ל'כיפה': "אנחנו לומדות אותה ומגישות ערעור בימים הקרובים לבית המשפט העליון".

במטה 'לא נבחרות לא בוחרות' לא התלהבו מהפנייה לוועדת הבחירות: ״העתירה איננה יוזמה שלנו. אך אנו מברכות על רצונה של כל אישה חרדית לשרת את הקהילה החרדית. ומקוות שהמפלגות החרדיות יביעו אכפתיות והקשבה לקולות העולים מהשטח כך שתימנע כל התערבות חיצונית מיותרת״, נכתב בתגובה הרשמית.

רחלי איבנבוים מהפעילות הבולטות של הקמפיין מסתייגת אף היא בשיחה עם 'כיפה' מהפנייה לוועדת הבחירות ומציינת, כי הן בחרו בשבועות האחרונים לשנות את גישתן ובמקום לפעול כלפי חוץ בראיונות בכלי התקשורת החילונים, להפנות את המאמצים פנימה לתוך הציבור החרדי. "אנחנו עוד לא התייאשנו מהציבור החרדי ואנו מבינות שזה תהליך ארוך שייקח עוד זמן ועוד לא תמו כל הקיצין. פנייה כרגע לבית המשפט או לוועדת הבחירות לא משרתת את המטרה אלא רק פוגעת בה".

היא מספרת כי בשבועות האחרונים פעילות הקמפיין חילקו פלאיירים בריכוזים חרדים ערכו כנסים פנים חרדיים ופרסמו מודעת רחוב סאטירית שפנתה למגזר החרדי. "אנו מאמינות שכפי שמצב הנשים החרדיות היום שונה ממצבן לפני עשר שנים כך גם נושא זה יתקדם כפי שראינו עם הקמת מועצת הנשים של ש"ס".

כזכור, אמרה יפה דרעי בראיון כי הקמת מועצת הנשים הייתה בשל הלחץ הציבורי שהופעל על ש"ס. גם עדינה בר שלום שמשתייכת אף היא למועצה טענה שדרעי הבטיח לה כי במערכת הבחירות הבאה תוצב אישה ברשימת ש"ס. הבטחה כזאת אמנם לא בהכרח סופה להתקיים אך עצם העלאת דבר כזה כאופציה גם אם רחוקה היא סוג של מהפכה.

חלק מתביעות "לא נבחרות לא בוחרות" נוגע להתעלמות הח"כים החרדים מסוגיות הקשורות לנשים החרדיות, "בהצעת החוק שהוגשה על ידי ח"כ גפני בנוגע לאפליה מתקנת לחרדים צוין, כי ההצעה נועדה לגברים חרדים בלבד. ההצעה אולי לא הייתה עומדת במבחן בית המשפט אבל אנו איננו סבורות שזה צריך להגיע לשם ואנו מנסות כאמור לשנות מבפנים", טוענת איבנבוים.

לשאלה האם במקרה בו המפלגות החרדיות תמנינה יועצות לענייני נשים שתרכזנה את כל הנושאים הקשורים לאישה החרדית האם הן תסתפקנה בכך ותסכמנה להצביע עבור המפלגות החרדיות, היא מתקשה להשיב בצורה נחרצת ומשיבה שזה בהחלט יהיה צעד משמעותי מבחינתן והיא באופן אישי תהיה מוכנה לשקול את הנושא.

"בינתיים זה נראה רחוק אם כי אנו חשות ניצנים של שינוי באוויר, נשים חרדיות נמצאות כבר היום בשלל תפקידים ואנו מצפות שגם סוגיית הייצוג הציבורי תבוא לבסוף על פתרונה", אומרת איבנבוים.

למרות האופטימיות אותה משדרת איבנבוים, במפלגות החרדיות ובמיוחד ביהדות התורה מתמודדים בימים אלו עם תביעה לייצוג הולם לחרדים העובדים, שזוכים ליחס פחוּת ואף הם חשים שהם לא מיוצגים ברשימות הקיימות. על פי המצב הקיים כעת, הסיכוי שיבוצע שינוי מעמיק כל כך במצע המפלגה נראה כרגע כלא סביר עד דמיוני, למרות, שגם רומא לא נבנתה ביום אחד.