בג"ץ הורה על הקפאת גדר ההפרדה בגוש עציון

לאחר עתירה של תושבי האזור ערבים ויהודים הורה בג"ץ להקפיא את בניית הגדר שעלולה לפגוע באופן בלתי הפיך בנוף הקדום של האזור

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 04/01/15 18:02 יג בטבת התשעה

בג"ץ הורה על הקפאת גדר ההפרדה בגוש עציון
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בג"ץ הורה למדינה להקפיא את הקמת גדר ההפרדה בגוש עציון (נחל בתיר) כך דווח הערב (א') באתר nrg. בהחלטה ציינו השופטים כי בעוד עמדת מערכת הביטחון כי יש צורך ביטחוני בהקמת הגדר, הודה שר הביטחון בראיון ל"מקור ראשון" כי הוא אינו רואה צורך בהקמת הגדר דווקא בתוואי המדובר. יעלון אמר כי "זהו עוד נושא שבדיון הציבורי יצא מכלל פרופורציה. אין לי כוונה להקים גדר סביב גוש עציון, וזה לא על סדר היום בכלל. אני יכול להיאחז בתירוץ שאין כסף, אבל עניינית אני לא רואה צורך כרגע בגדר סביב גוש עציון ולכן זה לא על סדר היום".

הרכב השופטים שכלל את הנשיא אשר גרוניס, ניל הנדל ועוזי פוגלמן ציין, כי נוכח עמדתו של שר הביטחון, בוגי יעלון, כי הקמת הגדר אינה בראש סדרי העדיפויות המצדיק את הביצוע בטווח הקרוב והעובדה שעדיין לא הוקצה תקציב עבור הבנייה, אין צורך להכריע בעתירה והורה למדינה לתת לעותרים הודעה של 60 יום בטרם יחלו בעבודות להקמת הגדר.

"האיזון בין השיקולים במקרה שלפנינו הינו מורכב במיוחד נוכח אופיו הייחודי של האתר, ולהשקפתנו הכרעה באיזון זה תוך מתן משקל מתאים לאינטרסים המתמודדים, צריכה להיעשות על רקע אקטואלי וקונקרטי, תוך בחינת עוצמת הצורך הביטחוני במועד שבו תהיה כוונה ממשית להתחיל בבניית הגדר (אם בכלל)", קבעו השופטים.

ההחלטה באה בעקבות עתירה של עמותת ידידי כדור הארץ, שעבדה בשיתוף פעולה עם בית ספר שדה גוש עציון. עציון ירון רוזנטל, מנהל ביה"ס, בירך על ההחלטה ואמר כי "אנו מברכים את בג"ץ על כך שהציל את נופו של נחל רפאים וביתר הקדומה. בית ספר שדה כפר עציון ימשיך לעמוד על המשמר על מנת לשמור על האזור לדורות הבאים".

ההחלטה לבניית הגדר החלה לפני 7 שנים והתנגדו אליה בשיתוף פעולה נדיר גם תושבי האזור היהודים וגם התושבים הערבים, בשל הפגיעה הקשה בנוף. לעמדת התושבים הצטרפה רשות הטבע והגנים אשר קבעה לפני שנתיים, כי הגדר תפגע באופן בלתי הפיך בנוף הקדום של האזור. באביב האחרון הכירה ועדת המורשת העולמית של ארגון אונסקו בבתיר אתר מורשת עולמית.

ראש המועצה האזורית גוש עציון, דוידי פרל, המתנגד אף הוא לבניית הגדר אמר בתגובה, כי "החלטת בג"צ מאפשרת למערכת הביטחון את הזמן הנדרש לבחירת אחת מהחלופות הביטחוניות שהוצעו על ידי המועצה, וזאת על מנת שלא ייפגע הנוף הייחודי של גוש- עציון וללא פגיעה מיותרת בחיבור הקיים בין גוש- עציון לירושלים".