הרב ריסקין: הרב יצחק יוסף הוא לא האפיפיור

בדיון בשדולת עם דת ומדינה בכנסת האשימו אישי ציבור את הממשלה בעיכוב ביישום החלטת הממשלה בנוגע לגיור. אלעזר שטרן: בכל יום שעובר אנחנו מפסידים אלפי גיורים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/12/14 17:17 א בטבת התשעה

הרב ריסקין: הרב יצחק יוסף הוא לא האפיפיור
יחצ, צילום: יחצ

שדולת עם, דת ומדינה התכנסה היום בכנסת לדון ביישום החלטת הממשלה בנוגע ל'חוק הגיור'. ח"כ שטרן קרא לראש הממשלה ולראש מערך הגיור לזרז את האישורים להקמת הרכבי גיור. "אני מקווה שעד סוף השבוע יתפרסמו התקנות ויוקמו הרכבים". ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי: "אם לא יוקמו בתי דין לגיור בימים הקרובים זו עשויה להיות בכיה לדורות. העדר הרכבים כאלו זה איום קיומי על מדינת ישראל".

להקים הרכבי גיור מקומיים כבר בימים הקרובים. זו הקריאה שיצאה הבוקר בכינוס שדולת עם, דת ומדינה בכנסת בה נכחו חברי כנסת, אישי ציבור ונציגי עמותות העוסקים בגיור שהתכנסו לדיון בנושא יישום חוק הגיור. זאת בעקבות עיכוב יישום החוק שאושר בממשלה לפני למעלה מחודש. ח"כ אלעזר שטרן, יו"ר השדולה ויוזם חוק הגיור, אמר למשתתפים כי "כל יום שעובר מיישום החוק גוברת ההתבוללות בעם ישראל ועוברת השפלת האחים שלנו שבאו ממדינות חבר העמים. עליה שאין צורך להכביר במילים על כך שהצילה את מדינת ישראל".

"אנחנו משחקים לפי כללי משחק ישנים, בוודאי לא מקרבים כי אני משתדל לא לומר מרחקים. כל יום נולדים פה עשרה תינוקות שאי אפשר להבטיח את יהדותם. התכנסנו כאן כדי להגיד גם לראש ממשלת ישראל, גם לסגן שר הדתות, לראשי מערך הגיור הרבנים פרץ ויוסף שאנחנו לא יכולים לחכות. בהחלטת הממשלה נקבע שתוך חודש יוקמו ההרכבים ויסגרו התחנות. עבר יותר מחודש. לשמחתי יש רבנים אמיצים שלא חיכו גם קודם ומבינים את גודל האתגר", הוסיף שטרן וציין כי הוא מקווה שעד סוף השבוע יתפרסו התקנות שנועדו להסדיר את עבודת בתי הדין לגיור ויוקמו הרכבי דתי דין מקומיים בהתאם להחלטת ממשלה".

ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי, העוסק בשנים האחרונות בגיור, תקף בחריפות את גרירת הרגלים של הממשלה ומערך הגיור הממשלתי בכל הנוגע ליישום חוק הגיור: "אני בא מכיוון אחר כפי שאתם יודעים. בעיסוקיי לא עסקתי ברבנות אלא במשהו קצת אחר. אבל אני רוצה לומר כי מדינת ישראל וממשלותיה אשמות במעשה הונאה ממדרגה ראשונה. יש חוק ששמו חוק השבות אשר קבע את הקריטריונים להעלאת אנשים ארצה. והם עלו כי אמרו להם אתם יהודים ועל סמך זה אתם עולים. ואז כשהגיעו ארצה אמרו סליחה- עליתם ארצה אבל אתם לא יהודים. זו הונאה ממדרגה ראשונה".

"אני חושב שהתהליך הזה יכול להביא למצב שבו לאורך ימים היהודים יהיו מיעוט במדינת ישראל ואם אנחנו נהייה מיעוט, זה לא יהיה משום שיש פה רוב ערבי או אחר אלא משום שאנחנו הבאנו לכך. זהו איום קיומי על מדינת ישראל כמדינה יהודית. זה יהיה מעשה שהמדינה / הממשלה יעשו אותו בעיניים פקוחות. לא משום שהייתה טעות. משום ששקלו מה ששקלו והחליטו את החלטותיהם וזו תהיה התוצאה. אויבנו לא יצטרכו לחכות הרבה זמן עד שיהיה מיעוט יהודי בארץ. זה אסון ממדרגה ראשונה, אסון יהודי, אסון לכל אלה שמאמינים באלוהי ישראל. זה בלתי נסבל ובלתי מתקבל על הדעת".

עוד אמר ראש המוסד לשעבר: "צריך למצוא את הדרך להגיע לראש הממשלה ולומר לו: הובלת החלטה בממשלה שקבעה לוח זמנים, ואתה תעמוד מול הבוחר כשלפני חודש הובלת את ההחלטה והיא לא מבוצעת לפני שאתה הולך לקלפי - נאמר את זה בריש גלי. צריך למצוא את הדרך לומר זאת בצורה שתהדהד במדינה. זו לא החלטה שהוסתרה מעיני הציבור. היה מאבק, כמעט אושר חוק בכנסת. היה פה תהליך שלם. לא יכול להיות שזה יעבור מתחת למסכים. מי שפה אחראי על כך שזה יהיה. צריך לדרוש מכל מפלגה שרצה בבחירות לקבוע מה היא עמדתה בנושא הגיור. יש פה בעיות סבוכות בעניין הזה ומה שצריך להיות זו דרישה חד משמעית שהרכבי בתי הדין יתחילו לפעול כאן ועכשיו. עד ה17 במרץ יהיו 3-4 הרכבים שהחלו שהביאו להחלטות. אחרת - אני לא יודע ואיש לא יודע מה יהיה הלאה- זו עשויה להיות בכייה לדורות ומאוחר מדי".

עו"ד אלעד קפלן מעמותת עתים הסביר מה מונע מהרכבי בתי הדין להתחיל לגייר: "מאז החלטת הממשלה מגיעות למרכז עתים עשרות פניות של מתגיירים וכרגע הדברים עדיין תקועים במערך הגיור הממשלתי. בעקבות חוק הגיור התקבלה החלטת ממשלה שאומרת שתינתן אפשרות להקמת הרכבי גיור מקומיים שיהיו עצמאיים כמו כל בית דין. תוך 14 יום תוקם וועדה שאכן הוקמה. המועד האחרון להגשת הרכבים היה לפני שבוע. הרבנים סיימנו את העבודה אך מערך הגיור עדיין לא העביר אותם לשרים הרלוונטיים אלא כן העבירו לרב הראשי לאישור ההחלטה. אישור ההרכבים לא קשור בכלל לכללי הגיור. מערך הגיור קושר את ההחלטה לכך שהרבנים יוכלו לקבל אישור רק לאחר שוועדת ההיגוי תתווה את הכללים. הליך אישור הרבנים הוא טכני במהותו, אין פה שום דבר לבדוק חוץ מהקריטריונים וכשירויות שנקבעו".

הרב שלמה ריסקין: "נתנו לרב הראשי לבדוק את המסמכים כדי לראות שאנחנו פועלים מתוך ההלכה. אני רק של הרבנות הראשית, אני רב עיר שעבר מבחן על ידי הרבנים הראשיים וקיבל את אישורם לפעול כרב עיר. לא היה שום צורך לעשות את זה. אנחנו פועלים לפי ההלכה. כמו שכולם יודעים אין דרך אחת לפרש את ההלכה. הרב הראשי הוא לא אפיפיור. יש שולחן ערוך וכולנו פועלים לפיו".

"כל יום יש מאות ילדים שאימהות שלהם אינן יהודיות והם נמצאים בבתי ספר ממלכתיים דתיים. לגייר אותם זה הכי קל מבחינה הלכתית. אבל כל יום חשוב כאן, כי חשוב לגייר אותם לפני הבר מצווה שלהם. אנחנו עומדים בפני בעייה לאומית חברתית שאני חושב שהיא החמורה ביותר שאני זוכר מאז שאני נמצא בארץ".

ח"כ רות קלדרון הוסיפה: "יש עתיד לא רוצה לריב עם יישויות רבניות. אלא ליצור קואליציה שפויה, אוהבת אדם, שרואה את היהודים איפה שהם ולא מנסה להביא אותה הצידה או למקום אחר".

פרופ' בנימין איש שלום, נשיא בית מורשה ויו"ר המכון ללימודי יהדות, ציין: "חשוב שנבין שאם אנחנו לא ניתן מענה ממלכתי לאתגר הלאומי האדיר הזה. הראשון מסוגו בעולם היהודי. הם יהיהו יהודים- אבל ההלכה תיהפך לבלתי רלוונטית"

הרב חיים אמסלם הדגיש כי מדובר על גיורים במסגרת ההלכה האורתודוקסית על פי גדולי הפוסקים.