עליזה לביא: אי אפשר לשנות כלום בנושאי דת ומדינה מתוך הבית היהודי

חברת הכנסת עליזה לביא מתייחסת לסערה סביב אי הכנסתן של נשים למפלגתו של אלי ישי, וכן למאבק החרדיות. לדבריה: "לתחושתי בכנסת הבאה יהיו פחות נשים בכנסת"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 22/12/14 09:42 ל בכסלו התשעה

עליזה לביא: אי אפשר לשנות כלום בנושאי דת ומדינה מתוך הבית היהודי
רונן פדידה, צילום: רונן פדידה

"לתחושתי בכנסת הבאה יהיו פחות נשים בכנסת". כך אומרת חברת הכנסת עליזה לביא בראיון ל'כיפה'. לביא, המכהנת כיו"ר הועדה לקידום מעמד האישה, עסקה במהלך השנתיים האחרונות בין היתר בניסיון להביא להכנסתן של יותר נשים לעשייה הציבורית, בתוכן גם נשים חרדיות. כזכור, לאחרונה החלה תנועת נשים חרדיות לקדם את הכנסת נשים לפוליטיקה, אך נתקלו בחומה בצורה במפלגות החרדיות.

"במפלגת העבודה ובליכוד לא תהיה נשים לפי השריונים שלהם. אולי בעבודה תהיה אישה אחת שתעבור את השריון. בחרדים לא יהיו נשים לצערי גם כן, וגם בישראל ביתנו הנשים הן מעטות. רק יש עתיד והבית היהודי מקדמים שריונים של נשים והכנסתם. מפלגה נוספת שראויה לציון היא מפלגתו של כחלון, שכפי שהוא טוען תעבוד בשיטת ריצ'רץ'”.

"העברתי חוק שמתמרץ הכנסת נשים לפוליטיקה בבחירות המקומיות, ויש צורך גם בחוק כזה בכנסת. רציתי לעשות זאת אבל המפלגות החרדיות התנגדו באופן נחרץ. אמרתי להם שהלוואי ויגיע יום בו אוכל לבטל את החוק הזה", היא אומרת.

"השאיפה שלי היא שמחצית מהנבחרים, יהיו נבחרות - חברות כנסת", מסבירה לביא. “זה לא כי גברים לא טובים, אבל חייבים להגיע להבנה שהנשים ראויות גם למקום בכנסת, וראייה כוללת שכזו תביא מענה לכלל האוכלוסיה".

לביא מתייחסת לסערה סביב הרצון של נשים חרדיות להתמודד בכנסת, וההתנגדות הנחרצת של המפלגות החרדיות למהלך. “אף אחד לא דואג לנשים הללו. אף אחד לא מייצג אותן בכנסת והנושאים שקרובים לליבן לא מטופלים כלל. יצרתי תפקיד חדש בוועדה לקידום מעמד האישה בשם 'משקיפה' במסגרתו הן קיבלו זכות דיבור ונחשפנו דרכן לנושאים שארחרת לא היו נחשפים. גילינו שיש דברים שלא האמנו שקיימים ב-2014 - קשיים בעולם העבודה, נשים שרוצות לפרוץ קדימה לתפקידי הנהגה ומנועות מכך, בעיות קשות בבריאות האישה החרדיה שלא מטופלים כי כביכול יש איסורים הלכתיים. לא יצאנו נגד התופעות אלא קידמנו אותם מלמטה - דיברנו מתוך הקבוצה ולא יצרנו אנטיגוניזם. למשל, קראתי בתקשורת לסרטן השד 'סרטן נשים' כי ידעתי שאחרת לא יקשיבו לנו".

לדברי לביא, היא מאמינה שבכנסת שאחרי הכנסת שתיבחר, כבר תהיה אישה בכנסת. “אני מאמינה שאישה חרדיה תגיע לכנסת. יש נשים יותר מבוגרות בחברה החרדית, שלא תלויות בשידוכים וכדומה, שיכולות להוביל את המהפכה. העוול זועק לשמים".

"אני מעריכה שהתהליך שמתרחש בחברה הכללית, וזולג עכשיו גם לחברה הדתית, יגיע גם לחברה החרדית. גם בבית היהודי פתאום יש פרץ, פתאום יש עשר מועמדות. הגברים צריכים ללמוד לזוז קצת. קשה לנשים לשלב בין הדברים, ולגברים קשה להבין שהם צריכים לזוז הצידה כדי לתת מקום גם לנשים".

לביא מסבירה כי הבעיה של כניסת נשים לכנסת הינה גם בעיה שנובעת מהשדה התקשורתי, שם לטעמה הנשים נחשבות לפחות איכותיות כנשות ציבור. “יש לנו מה לומר ולפעמים לא רוצים להקשיב לנו. העיתונות פונה לגברים למשל והנשים עדיין נתפסות כפחות ברות סמכא. כשרזי ברקאי או כל עיתונאי אחר מעלה גבר כמרואיין הוא ישאל אותו גם על ההפגזה בסוריה למרות שזה לא קשור לנושא איתו הוא עלה לציבור. אצל הנשים פחות. הן נחשבות כפחות בעלות ניסיון ופחות בעלות אחריות ציבורית".

חברת הכנסת לביא טוענת כי השינוי בכמות הנשים בכנסת, כלפי מעלה, גורמת לשיח להיות איכותי ופורה הרבה יותר. “השאלות בוועדת חוץ וביטחון היום נשמעות אחרת מאשר לפני עשור וזו עובדה. נשים לא פחות טובות מגברים ולהפך. השאלה היא נקודת ההסתכלות, וצריך להיעזר בכל ההון האנושי הקיים, ולא רק במחציתו".

בסיום הראיון, נשאלת לביא האם היא נשארת ביש עתיד למרות הזליגה שמאלה. לדבריה, היא לא עוזבת, ושלמרות החזות הציבורית המפלגה עדיין נמצאת במרכז המפה הפוליטית. “אני נשארת ביש עתיד. באתי כדי לשנות וחרטתי על דגלי נושאים אחרים מאשר במפלגות אחרות. העברתי חוקים חשובים ביותר בנושאי דת ומדינה, כשבהרבה מהחוקים שהעברנו הבית היהודי ניסה לסכל את המהלך".

"יש עתיד היא מפלגת מרכז. אנחנו לא שמאל ולא ימין. אם היה משהו שלא היה לי נוח להצביע בו הייתי יכולה לשנות. דאגתי שדברים כאלו לא יקרו. בתמורה לכך, קיבלתי 19 קולות בוועדה למינוי דיינים".

ומה את מתכננת לעשות בכנסת הבאה?

"חשוב לי לקדם את הנושאים איתם התחלתי. קידום הנשים, מינוי מנכ"לית לבתי הדין הרבניים, נושא ברית הזוגיות דווקא כדי לחזק את הרבנות, חוק הגיור ושותפות המדינה בלימוד תורה לנשים. צריך לרענן את הסטטוס קוו ולשנות את המדיניות של חלק מהגופים השונים. היהדות מאוד חשובה לי ואני נושאת דגל בנושאים הללו. אני לא יכולה לעשות זאת במקומות אחרים, ולצערי חברי בבית היהודי מונעים ממני לעשות מהפכות שצריכות להיעשות בגלל כניעה לאישים כאלו ואחרים".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן