אורית סטרוק: פתאום מצאתי את עצמי בתפקיד נציגת הנשים בכנסת

בימים האחרונים התעוררה סערה סביב הצבתה, או אי הצבתה, של אורית סטרוק ברשימה רק בגלל היותה אישה. בראיון ל'כיפה' היא מבהירה: "אני לא פנימיסטית, אבל לא יכולתי לוותר על התפקיד בגלל היותי אישה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/12/14 19:14 כט בכסלו התשעה

אורית סטרוק: פתאום מצאתי את עצמי בתפקיד נציגת הנשים בכנסת
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בשעה 2:33 לפנות בוקר שחררה חברת הכנסת אנחת רווחה גדולה, לאחר שחברי מרכז תקומה הכריעו באופן סופי על ריצה במסגרת הבית היהודי, ולא על פיצול לטובת ריצה עם אלי ישי. באופן מפתיע למדי, בימים האחרונים, לאחר שהרב מאיר מזוז הכריע כי לא יהיו נשים במפלגת ישי, הפכה סטרוק בעל כורחה וללא שום תכנון לנציגת הנשים בכנסת, ולסמל להשארת נשים מחוץ לכנסת רק משום שהן נשים.

היום (א'), קרוב ליממה לאחר סיום הדרמה, היא מתפנה לראיון ל'כיפה' ומבהירה, כי למרות שהיא אכן מצאה עצמה בתפקיד, היא מעולם לא תכננה להגיע למצב כזה, וכלל אינה מגדירה עצמה כנציגת הנשים בכנסת, לפחות לא בדרך כלל.

"היה לי מאוד חשוב שנישאר בבית היהודי והשקעתי בכך הרבה מאוד שעות. עם כל חילוקי הדעות שיש לנו המסגרת המשותפת חשובה ואני שמחה מאוד שחברי המרכז הכריעו שנשאר", היא מספרת, ומדגישה כי הסיבה לשתיקתה בימים האחרונים, בעוד שמה מתנוסס בכמעט כל אתר, הייתה שמבחינתה הדברים היו צריכים להתברר בתוך התנועה ולא מחוצה לה. “היה נכון לעשות את הויכוחים בצורה פנימית, בתוך הבית, ולא להוציא אותם החוצה. יש לנו יחסי רעות מיוחדים והיה אפשר להרוס אותם בשעה אחת. האחדות שלנו הייתה חשובה מדי מכדי להרוס אותה בתקשורת".

סטרוק מספרת שהופתעה מכמות הפניות שקיבלה, זאת למרות שלא יזמה את הבליץ התקשורתי נגד הדחתה אך ורק משום היותה אישה. “זה היה חשוב להמון אנשים שאישה לא תיפסל בגלל שהיא אישה, וזה חימם לי את הלב", היא אומרת.

"לא הופתעתי אתמול מכך שהלכנו לאחדות עם הבית היהודי, אבל מצד שני הרגשתי שאני נושאת על עצמי משא ציבורי מפתיע. לא נכנסתי לכנסת על תקן האישה, לא נבחרתי כדי שתהיה אישה בכנסת ואף פעם לא התייחסתי לעצמי כנושאת דגל של נשים. פתאום הנושא הנשי הגיע אלי".

"האמת היא שהתחלה שקלתי לוותר על המקום שלי", היא חושפת. “אמרתי שאם כולם יכריעו שצריך ללכת אם אלי ישי הנושא שלי לא צריך לעמוד כמכשול. העמדתי את חיי ואת חיי המשפחתי בסכנה למען אידיאלים, והכיסא בכנסת לא עד כדי כך קריטי שצריך לוותר עליו תמורת אידיאלים. עם זאת, הבנתי שזה לא עניין אישי שלי, והשאלה היא האם הציבור הדתי מוכן לקבל את העובדה שלא יהיו נשים בפוליטיקה. לכן נשארתי ונאבקתי על הנושא, לא למעני אלא כי זה היה גדול יותר ממני".

"אני לא פמיניסטית. אני לא מאלו שאומרים שאישה צריכה לקבל שריון או מעמד מיוחד בגלל שהיא אישה", אומרת סטרוק. “צריך לבחור בנשים בגלל מה שהן בלי העדפות כאלו ואחרות. אני לא יכולה לקבל מצב בו אני אחראית לכך שמפלים נשים בגלל שהם נשים".

סטרוק מבהירה כי לא נעשו מהלכים מאחורי גבה בכל הקשור לריצה עם אלי ישי תוך זניחתה מאחור. “לא עשו מהלכים מאחורי גבי. הייתה לי מחלוקת עניינית עם חלק מהחברים ואף אחד לא התנגד לי אישית אלא שהתומכים בפיצול האמינו שזה הדבר הטוב ביותר למען עם ישראל. אני חולקת עליהם, אבל מכבדת את דעתם". לדבריה, “אני מרגישה הערכה עצומה לאורי אריאל שהייתה לו היכולת לקבל את דעתם הדמוקרטית של אנשים גם אם היא שונה מדעתו שלו. אין הרבה אנשים כאלו במפלגות אחרות".

ומדוע להישאר בבית היהודי? כאן מאמינה סטרוק שאין שאלה. “אני רואה בציונות הדתית לא רק עולם חברתי אלא השקפת עולם. תורת חיים שלמה. ההנהגה של מדינת ישראל צריכה לבוא מתוך תורת החיים הזו ומי שמאמינים בה. גם אם יש חילוקי דעות. ועד הרבנים עצמו חשב שהדבר הנכון הוא ללכת עם הבית היהודי. היו חילוקי דעות, אבל בגלל שמדובר בהחלטה פוליטית הם קבעו שמן הראוי לקבל את ההחלטה באופן דמוקרטי. הדבר החשוב ביותר כעת, והבשורה החשובה ביותר, היא שאין פיצול בימין ועכשיו ניתן לבנות ימין אמיתי וחזק בכנסת ישראל".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן