יוני שטבון: אצטרף למפלגה החדשה של אלי ישי

חבר הכנסת יוני שטבון מסביר בראיון ל'כיפה' מדוע הוא עוזב את הבית היהודי, מה תהיה מהות המפלגה החדשה ומבהיר כי אם האיחוד בין המפלגות ייכשל, יהיה לאורי אריאל מקום במפלגה החדשה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 15/12/14 15:49 כג בכסלו התשעה

יוני שטבון: אצטרף למפלגה החדשה של אלי ישי
דוברות, צילום: דוברות

"אני מצטרף לאלי ישי במפלגה החדשה שהוא יקים. המטרה היא לחבר לראשונה דתיים, מסורתים וחרדים - מפלגה דתית רחבה", כך אומר חבר הכנסת יוני שטבון בראיון ל'כיפה', ביום לאחר שהודיע במפתיע על פרישתו מהבית היהודי.

לדבריו, “הבית היהודי היא מפלגה מצוינת שקיבלה החלטה להיות מפלגת ימין רחבה, ואפשר לראות זאת על פי רשימת המועמדים - דרוזים, ערבים וחילונים. במהלך התקופה של אישור החוקה התחדדה אצלי העובדה שצריכה להיות מפלגה רחבה ששמה דגש על הפריפריה ותורת ישראל ולכן הודעתי על פרישתי".

בתשובה לשאלה האם הוא ניצל את הבית היהודי, בכך שנכנס לכנסת, ולאחר מכן עזב כשמיצה את יתרונות המפלגה, מבהיר שטבון כי הוא עדיין רואה בפעילותו בבית היהודי חלק מהאידיאל אליה שאף כשנכנס לכנסת אך הנסיבות השתנו. “עברו שנתיים. מבחרתי לבית היהודי כמפלגה ציונית דתית, והיא אינה עוד כזאת. המציאות בבית היהודי היום היא ללכת לכיוון של מפלגת שלטון רחבה. עכשיו כשיש פוטנציאל, טוב שתהיה מפלגה כזו, אבל אני רואה את עצמי במפלגה שתביא בשורה על פי תורת ישראל והפריפריה, ולכן עזבתי את הבית היהודי".

אתה רואה את עצמך כמנהיג הציבור החרד"לי?

"אנחנו אלופים בלקטלג את גודל הכיפה, אבל המציאות היא שיש הרבה מאוד ציבורים שרוצים לראות את הציבור הדתי והחרדי מתאחדים וזו הבשורה שלנו. הבשורה שלנו היא לא יוני שטבון או אלי ישי, ואני לא רואה עצמי בהכרח מנהיג את הציבור החרד"לי. יוני שטבון זה לא חרד"ל. הלוואי ויכולתי להגדיר את עצמי. אנחנו הולכים קדימה, ואני הוכחתי במשך שנתיים שאני עומד מאחורי המסרים שלי והציבור מעריך אותם. המטרה היא מפלגה על פי תורת ישראל בגאון".

(צילום: דוברות)

"אני מסתובב כבר שנתיים בשטח, והשטח אומר את דברו. הגיע הזמן שתקום מפלגה לצד הבית היהודי, שתהיה מפלגה דתית וחרדית, מפלגה שתחרוט על דגלה את תורת ישראל יחד עם החיבור לשכבות החלשות. האחדות בין הציבורים שלנו היא תקדימית. אני לא זוכר מצב בו קמה מפלגה חדשה שאיחדה כך בין החרדים לדתיים הלאומיים. אני לא מרגיש שאני אומר משהו שונה ממה שאמרתי בשנתיים האחרונות. אם הייתי מרגיש שאני מנצל את הבית היהודי ונוטש לא הייתי עושה את זה. אמרתי את אותם הדברים בתקופת אישור החוקה, בחוקים שונים. אני לא לוקח מנדט או מימון מפלגות ואנחנו רואים את עצמנו בקואליציה עם הבית היהודי בעתיד. לא נשב עם יאיר לפיד או מפלגות שיוצאות נגד הערכים שלנו".

יש טענות על מעורבות גבוהה של הרב טאו בהקמת המפלגה החדשה. אתה נחשב למקורב אליו, הטענות נכונות?

"לאורך כל התהליך לא דיברתי מילה אחת עם הרב טאו. במידה והמפלגה תקום הרבה רבנים בציונות הדתית יאמרו שהם בעד את המהלך, אבל הוא לא התחיל מדמות כזו או אחרת. לא דיברתי עם הרב טאו ובאופן כללי יוצרים נגדו דה לגיטימציה".

אנחנו נראה במפלגה הזו חילונים?

"זו מפלגה דתית ונכון לעכשיו לא מדברים על כך שיהיו דמויות חילוניות. אנחנו צריכים מפלגה דתית חרדית אבל אנחנו מצפים שלא מעט מהבוחרים יהיו חילונים מסורתיים שנמאס להם מהפיצולים.

יהיו נשים?

"לא דנו בנושא עדיין", הוא מתחמק. “אנחנו צריכים בסוף מפלגה שפונה לערכים המשותפים. זה לא פשוט ואנחנו לא מסכימים על הכל. אתמוך בכל מה שיוביל את המפלגה. אני לא נגד נשים, אבל הדיון הוא איך לבנות מפלגה בלי מחלוקות. וודאי שצריך לשים את הדברים על השולחן. זה לא נושא הדגל. הציבור לא רוצה לדון בשאלות משנה אלא בערכים. זו מפלגת אחדות ובשורה. זה החלום ואני בטוח שנצליח להגיע למספר מנדטים גבוה".

דיברו על כך שאורי אריאל יהיה חלק במפלגה. יש תכנון כזה?

"אורי אריאל כדמות וודאי יכול להיות במפלגה, וכל מי שדתי או חרדי ורואה את המפלגה ככזאת שמייצגת אותו יכול למצוא את מקומו אצלנו. אבל מבחינה פוליטית אני לא מתערב באחדות בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי. כשהם יסגרו נראה איך ממשיכים הלאה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן