פרופסור אשר כהן: הציונות הדתית מתיישרת על פי הצד החרד"לי

פרופסור אשר כהן מגיב לסערת האולטרה סגול בבני עקיבא. לדבריו, "הטיעון לפיו כל קהילה רשאית לעצב את המופע בהתאם לאופייה ושאין כפייה גורפת של התנועה הוא טיעון מופרך ושקרי"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/11/14 14:29 א בכסלו התשעה

פרופסור אשר כהן: הציונות הדתית מתיישרת על פי הצד החרד"לי
יחצ, צילום: יחצ

סערת האולטרה סגול בבני עקיבא. בשבוע שעבר הובאו ב'כיפה' טענותיהן של הורים ביישובים שונים לפיהן כופים על אוכלוסייה שלמה לקיים מופעים בהחשכה באמצעות תאורת אולטרה סגול.

תחת הכותרת 'אומרים לא לאולטרה סגול' זועמים ההורים, שדורשים להחזיר את בני עקיבא ל'ימיה הטובים' בו יכלו בנות בסניפים לרקוד בתאורה רגילה. "לא ייתכן שמגיל 9 יחשיכו את האולם כשבנות עולות לרקוד", טענה ורד מזומן-אביעד, אם לארבעה מפדואל שיזמה את המחאה.

פרופסור אשר כהן מגיב היום (א') למחאה, ומאשים את הציונות הדתית ב'סינדרום הסמן הקיצוני'. "אחד הטיעונים בעד ריקודי הבנות בחשכה מטעמי צניעות והימנעות אבותיהן ואחיהן מלצפות בהן הוא שכל קהילה רשאית לעצב את המופע בהתאם לאופייה ואין כאן כפייה גורפת של התנועה לדפוס התנהגות מחמיר כזה או אחר", הוא אומר.

"מדובר בטיעון מופרך ושקרי המלווה את הציונות הדתית במגוון מאבקים דוגמת אופיים של בתי הספר בחינוך הממלכתי הדתי, פעילות חלק מהגרעינים התורניים, דפוסי השירות הצבאי הראוי וסוגיית שירת נשים בצה"ל וכיוצא באלה. ברוב המקרים מגיע מיעוט נחוש, שיש להודות שרכיב מסירות הנפש שלו למען העמדות שבו הוא מחזיק, חזק ובולט מול האחרים, שמעלה את התביעה. מולו ניצבים המוני פרטים, רוב דומם ובלתי מאורגן שעייף מהמאבקים ופיתח אדישות ברמה כזו או אחרת".

"זאת הסיבה", ממשיך פרופסור כהן ומסביר, "שבחינוך הממלכתי הדתי רבים מבעלי התפקידים הבכירים ברמות הניהול והפיקוח משתייכים לזרם החרדל"י או התורני בלי שום פרופורציה למשקלם היחסי בחברה הדתית. הם גם מכתיבים למורות איך וכיצד להתלבש במקרה הטוב או מקבלים לעבודה רק מי שתואם את דרכם במקרה הגרוע יותר".

"היקף המורות הדתיות המועסקות דווקא בחינוך הממלכתי הכללי גבוה יחסית מכיוון שהן מעדיפות ללמד במקום שבו הן אינן צריכות לעטות על עצמן תחפושת חרדלי"ת כשהן הולכות לעבודה".

"עכשיו, גם בסניפים שבהם נראה כי יש רוב של הורים המעוניינים לצפות בבנותיהן רוקדות, מיעוט נחוש הופך לנציג הקהילה כביכול ומכתיב דפוסים שרוב ההורים רחוקים מהם", תוקף כהן. "תמיד הם באים עם טיעון המחץ של האחדות: ההורים המעוניינים לצפות בבנותיהן הרי יכולים לצפות בהן גם בחשכה מטעמי צניעות. לעומת זאת, 'המקפידים', 'המחמירים' וכיוצא באלה לא יכולים להשתתף במופע רגיל ונורמלי מטעמים הלכתיים. מכאן שיש להתיישר על פיהם".

"כך מתיישרת הציונות הדתית על פי הסמן הקיצוני", הוא מסכם, ומזכיר את המקרה בו מספר צוערים דתיים יצאו מאולם בגלל שירת נשים ועוררו מהומה "אבל מי שמע על למעלה מ-80 צוערים דתיים שהיו באותו אולם ממש ולא יצאו?"

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן