האנטישמיות עולה: מושל בטורקיה רוצה לסגור בית כנסת היסטורי

מושל מחוז ארדין בצפון מערב טורקיה החליט לסגור בית כנסת היסטורי בעקבות האירועים סביב הר הבית. מנהל הרשות האחראית על שיפוץ המבנה: בית הכנסת ימשיך לתפקיד כמקום תפילה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/11/14 12:02 א בכסלו התשעה

האנטישמיות עולה: מושל בטורקיה רוצה לסגור בית כנסת היסטורי
Prometheus72 / Shutterstock.com, צילום: Prometheus72 / Shutterstock.com

האם בית כנסת היסטורי בטורקיה ייסגר מסיבות אנטישמיות? מושל מחוז ארדין בצפון מערב טורקיה הודיע כי יסגור בית כנסת היסטורי, שנבנה ב-1907, בעקבות עליית היהודים ו'פשיטת המשטרה' על הר הבית.

העיתון הטורקי 'הורייט' ציטט את המושל, דורסון סחין' שאמר כי בית הכנסת יהפוך למוזיאון בו לא יוצגו שום תערוכות והוא יישאר סגור "יש בי שנאה. אנו מנקים את בתי הקברות של היהודים ודואגים להם", אמר והודיע על הסגירה, שלטענתו מגיעה בשל "עליית היהודים ופשיטות המשטרה על הר הבית".

בית הכנסת בויוק נבנה ב-1907 ומאז 2010 עובר שיפוצים שכמעט הושלמו. הקהילה היהודית בתורכיה פנתה לאחרונה למושל וביקשה ממנו לאפשר לה לקיים בבית הכנסת מעת לעת תפילות וחתונות, אך כאמור, המושל הודיע כי בית הכנסת ייסגר.

למרות טענותיו של המושל, כלל לא בטוח שבסמכותו להחליט על סגירת בית הכנסת. עדנאן ארטם, מנהל בכיר ברשות האחראית על השיפוץ אמר בתגובה להודעת המושל כי כל החלטה באשר לייעוד בניין בית הכנסת תתקבל על ידם. לדבריו, . "אנו מתכוונים לשמור על המבנה כמקום תפילה עבור אורחיו. זהו בית הכנסת הגדול באירופה, והמבקרים בו יוכלו להתפלל במקום בקלות".

יעקב חגואל, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, הגיב בחריפות לדבריו של מושל מחוז אדרין. במכתב אותו שלח למושל הוא מחה בשם העם היהודי כולו על ההחלטה 'הנבזית' שקיבל. "זוהי עדות נוספת לקשר הישיר שבין אנטי-ציונות לאנטישמיות. החלטת מושל אדירנה נבזית בעיני. אנו עדים לעלייה מגמתית בתופעות אנטישמיות מצד גורמי ממשל בעולם. ממפלגות אנטישמיות מוצהרות שעושות דרכן לפרלמנטים השונים ועד למושלי מחוזות היוצאים בביטויים קשים ומעוררי זעם כנגד יהודים. אל לנו לשתוק לאור המתרחש", אמר.

במכתב אותו שלח חגואל, הוא כותב בחריפות: "נדהמתי לגלות על החלטתך לסגור בית כנסת היסטורי בתחום שיפוטך, כתגובה למתרחש בירושלים, בירת ישראל".

"ההחלטה מדיפה ריח אנטישמי ומפלא. בימים אלו של אנטישמיות גואה, אני מפציר בך לחזור בך מהחלטתך השגויה ולהציב גבולות ראויים לשיח תוך מידור והפרדת אירועים המתרחשים במדינת ישראל ומניעת פגיעה ביהודי תורכיה", הוא כותב עוד. "ההחלטה על סגירת בית כנסת מהווה הפרה בוטה של מחויבותה של ממשלת תורכיה לחופש פולחן ולשמירה על כלל אזרחיה ומעוררת בכך שנאה וגל נוסף של טרור אנטישמי שעלול להתרחש עקב הודעה שכזו. אבקש ממך לחזור בך מהחלטתך זו".