בנט: דין עיסוויה כדין הרצליה

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט מאשים בראיון ל'כיפה' את ממשלת ישראל בכך שהיא מתייחסת לשכונות הערביות כמדינה נפרדת ואומר: "הגיע הזמן לאכוף את החוק בשכונות הערביות"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/11/14 16:31 כו בחשון התשעה

בנט: דין עיסוויה כדין הרצליה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"האלימות בירושלים אינה טרור מקומי אלא טרור מחושב של אנשים שמאמינים שאין מקום לעם היהודי בישראל", כך אומר יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט בראיון ל'כיפה' בעקבות הפיגוע בבית הכנסת בירושלים אתמול (ג'). לדבריו, “מאשימים כל הזמן את הכיבוש אבל אנשים נטבחו בחברון לפני מלחמת ששת הימים ולפני קום המדינה. התפיסה שאם נוותר על חבל ארץ הבעיות יסתיימו היא תפיסה עקומה. מאז אתמול נוספו 25 יתומים למעגל השכול. זה מזעזע ולא יעבור בשקט".

בנט מציג את 'תכנית שלושת השלבים' שלו למיגור האלימות בירושלים. לדבריו, על מנת למגר את האלימות יש צורך בשלוש 'רגליים' - הרתעה, הפסקת ההסתה והכרעה.

"כיום המשוואה עבור המחבל הבודד היא טובה", הוא אומר. “הוא מתאבד, זוכה מבחינתו לחיי עולם הבא, מקבל יוקרה ודואגים למשפחתו. אם הוא יעשה פיגוע ולאחר מכן המשפחה שלו תאבד את הבית, את הקרקע, ואת כספי הביטוח הלאומי הטרור יפסק. זה לא ישתלם להם".

החלק השני של המשוואה הוא ההסתה, ממשיך בנט: “צריך להבין. היום השיטה שונה מהאינתיפאדות שהכרנו. 'פת"ח' לא יושב ומארגן פיגועים אלא אנשיו יוצרים אווירת הסתה ולכן חייבים לסגור אתרים וכלי תקשורת מסיתים".

החלק האחרון, 'הכרעה', היא מבחינת בנט מבצע 'חומת מגן' בירושלים. “צריך להיכנס לשכונות הערביות, עיסאוויה, ג'אבל מוכבר, שועפאט, כדי להישאר. צריך להחיל את החוק שם. התושבים בשכונות הללו מחויבים לחוק בדיוק כמוני וכמוך. השכונות הללו הם שכונות כמו כל שכונה ברמת גן או הרצליה. מסיבה כלשהי מדינת ישראל החליטה שלא כך המצב ולא אוכפת שם חוקים. המצב הזה צריך להשתנות ואם נשנה אותו נצליח למגר את הטרור".

"צה"ל לא צריך לפעול בשכונות בירושלים", מבהיר בנט. “צריך להכניס לשם כוחות משטרה ומג"ב ולהשוות את הביטחון והריבונות שם לכל שכונה בישראל. יש חוק במדינת ישראל ואותם אנשים הם תושבי המדינה. חלים עלינו אותם חוקים סטנדרטיים ומשום מה המשטרה אומרת שהשכונות הערביות הן אקס טרטוריאליים. כיוון שכך מתייחסים אליהם המצב נראה כפי שהוא נראה. אני דוחף לכך שגם עבירת תנועה תיאכף. אין שום סיבה שלא".

על הנייר, תכנית השלבים של בנט נשמעת מצוינת, אך האם הדבר ישים או שמדובר באופטימיות ללא קבלות? בנט חושב שהדבר אפשרי, אבל צריך לגרום לגלגלי השיניים לזוז. “זה מזכיר קצת את מבצע חומת מגן. לקח שנה וחצי עד שנפל לממשלה האסימון אבל בסוף הם שינו את המצב ומיגרו את הטרור ביו"ש. גם בצוק איתן הרעיון שלי לא התקבל בהתחלה אבל בסוף היה קונצנזוס בעדו. מתוקף חברותי בקבינט אעשה מאמצים ואני מקווה שבעזרת הכוח המועט שיש לי נוכל לחולל מהפכה".

בחודשים האחרונים מאשימים רבים בציבור הישראלי את השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ כי הוא האשם בכך שהאלימות מתגברת ושעליו להתפטר מתפקידו. בנט מצידו, לא מסכים עם הפניית אצבע מאשימה. “אני לא קורא לפיטורי השר לביטחון פנים אלא עוסק במהות. לא נעשה מספיק בשטח ואין ספק שצריכה להיות נפילת אסימון בעניין. אני נלחם בכל העצמה שיש לי כדי לשנות. יש שיפור מסוים, אבל זה לא מספיק".

"אני חושב שאנחנו חייבים לפעול בכל העצמה שיש לנו. אני לא יודע אם אנחנו בסוף האירוע הזה, אי אפשר לחזות דברים כאלו, אבל אין ספק שצריך לעשות קפיצת מדרגה בכל הקשור לטיפול בטרור".

אם האינתיפאדה בירושלים תימשך תפרוש מהממשלה? הרי אתה אומר שהיא לא עושה די?

"אני לא מאיים בפרישה. אני פועל במסגרת הממשלה ומאמין שנתניהו עושה כמיטב יכולתו. עם זאת, צריך לדחוף לפעולה יותר רחבה בשכונות הערביות בירושלים".

אבל אתה מסכים שאנחנו נמצאים באינתיפאדה

"אני לא נכנס להגדרות. אני עוסק במהות".

הרב יצחק יוסף אמר אתמול שצריך להציב מאבטח בכל בית כנסת ושעדיף לא להתפלל במקום שאין מאבטח. אתה מסכים איתו?

"התפיסה שלי היא התקפית. מדינת ישראל לא יכולה למגן עצמה לדעת. שמים בטונדות בתחנות אוטובוס ורכבת והמחבלים נכנסים לבית כנסת, ישימו מאבטחים אז ידקרו אנשים ברחוב. צריך להגיע אל המחבלים במיטה שלהם, בבית שלהם בשלוש לפנות בוקר. לא צריך לחכות שהם יגיעו לתל אביב, לגוש עציון או להר נוף. אני לא מתנגד לאבטחה ואין ספק שצריך גם להגן על עצמנו, אבל הדרך חייבת להיות תקיפה".

אחד הדברים המהותיים באינתיפאדה המתרחשת בירושלים היא עניין הר הבית. בכל יום בשבועות האחרונים מוקצבת העליה של יהודים להר הבית ואסור ליהודים להתפלל. הגיע הזמן לשנות את הסטטוס קוו ולהתיר ליהודים להתפלל על ההר?

"אני מאמין שבעיקרון צריך להגיע למצב של חופש תפילה בהר הבית לכולם - ליהודים ולמוסלמים, אבל אין לי בעיה שבטווח המיידי, אם נצא למבצע היפוך קערה, נמתין עם חופש הדת בהר. זה לא דחוף למחר. צריך להפעיל שיקול דעת. עם זאת, באופן ארוך טווח צריך לאפשר חופש תפילה ליהודים. אין בכך ספק".