יהודה גליק: המלחמה על הר הבית

עליה לארץ בגיל 8, עבודה במשרה בכירה במשרד הקליטה ועזיבה לצורך פעילות בנושא הר הבית. יוסף ארנפלד בעקבות פעילותו של יהודה גליק

חדשות כיפה יוסף ארנפלד, כיפה 30/10/14 18:55 ו בחשון התשעה

יהודה גליק: המלחמה על הר הבית
מטה ארגוני המקדש, צילום: מטה ארגוני המקדש

נדמה שניסיון החיסול של יהודה גליק לא הפתיע הרבה אנשים. כבר זמן רב שהכתובת היתה רשומה על הקיר. פעילותו הענפה למען הר הבית, גררה אחריה תקיפות ואיומים שונים, כך שהתקפה פיזית היתה רק עניין של זמן ובעזרת השם הוא יצא ממנה בשלום.

במשך שנים עוסק כבר יהודה גליק במלחמה כמעט פרטית על הר הבית. הוא עולה כל יום להר, מדריך סיורים למקום ועוסק בהסברה בנושא. רגע לפני ניסיון ההתנקשות הוא סיים לנאום בכנס נאמני הר הבית, אותו הוא יזם בעצמו. למעשה, בשנים האחרונות הוא הפנים של הר הבית, ושמו הפך שם נרדף לפעילות בעד עליית יהודים להר.

יהודה גליק, 50, תושב עתניאל, עלה בגיל שמונה מארצות הברית. אביו הוא פרופ' שמעון גליק, רופא פנימי בכיר בבית החולים סורוקה בבאר שבע המשמש גם כדיקן בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון.

יחד עם אשתו יפי, גידל יהודה את שמונת ילדיו, כאשר שניים מהם הגיעו דרך אומנה. כיום הוא כבר סב לשניים. תחילה עבד בהוראה ובהמשך כשליח בברית המועצות לשעבר, משם התקדם אל מספר תפקידים במשרד הקליטה, תחת אחריותו של השר יולי אדלשטיין.

המפנה אירע במסגרת תכנית ההתנתקות, אז, בשל התנגדותו הרבה לתכנית הוא התפטר ממשרד הקליטה שם עבד כעשור. החשיבה המחודשת הובילה אותו אל ניהול מכון המקדש בירושלים, תפקיד אשר מילא במשך חמש שנים. ההתעסקות עם בית המקדש העתידי, יחד עם ההכנות לבניין בפועל, הכניסו אותו חזק לנושא המקדש, אך בהמשך הגיע לתובנה שיש צורך בשלב מקדים לבית המקדש והוא הגברת הנוכחות היהודית על הר הבית.

מאז שחרור הר הבית במלחמת ששת הימים פועלים מספר ארגונים בנושא העלייה להר הבית, אך רובם קטנים מאוד ונטולי השפעה. גליק החליט לקחת על עצמו לרכז את שלל הארגונים הקיימים למנף את הפעילות. הוא הקים את ארגון "הקרן למורשת הר הבית", כשמעבר לעידוד עליית יהודים להר הבית, הוא נאבק על זכויות היהודים העולים להר, כדוגמת הזכות להתפלל בהר. במסגרת פעולותיו משמש גליק כמדריך קבוצות יהודים העולות להר הבית.

לא קלה היא הדרך. פעילותו הורגשה בשטח וגורמים שונים ניסו לסלק אותו מהשטח כמעט בכל דרך אפשרית, כך קיבל לפני כשמונה חודשים צו הרחקה מהר הבית בעקבות תיעוד מוסלמי שקילל אותו ולאחר שבמקום התפתחה מהומה.

מיותר לציין שהוא לא קיבל את הדין ובמשך 53 ימים שבת שביתת רעב והמשיך בו, על אף בקשות חוזרות ונשנות מאנשי ציבור שונים בהם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, להפסיקו בשל החשש מפגיעה משמעותית מבריאותו. שביתת הרחב המשיכה עד שמשטרת ישראל הודיעה שהיא מבטלת את צו ההרחקה וכן התחייבה כי בעתיד תימנע מהרחקה ללא שימוע. הדבר קיבל תוקף של פסק דין בבג"ץ. "חבל שהיה צריך שביתת רעב ועתירה לבג"ץ כדי לקבל את הדבר הברור מאליו", אמר יהודה בזמנו.

בזמן שביתת הרעב

ניתן היה לחשוב שהרוחות נרגעו, אך לפני כחודשיים, שוב נעצר גליק בידי שוטרי משטרת ישראל בחשד כי תקף ביום ערביה על ההר יום קודם ושוחרר לאחר מספר שעות. המעצר ההוא מצטרף לשאר עיכובים, מעצרים והתנכלויות שונות מהם הוא סובל בשנים האחרונות. בשבועות האחרונים מנהל גליק מאבק על מנת להוכיח את חפותו, כשלטענתו כלל לא היה בהר באותו הזמן מכיוון שהיה בבית הדין לתעבורה.

בד ובד עם הניסיונות להוציאו מההר, ההסתה נגדו בכלי התקשורת הערביים מתמשכת כבר תקופה ארוכה, ואת הפירות שלה ניתן לראות בסטטוסים בפייסבוק. לפני חודש העלה משתמש מוסלמי תחת השם הבדוי 'אחמד יסין' כשם ראש החמאס לשעבר, התקפה חריפה נגד גליק:

"יהודה גליק אחד האנשים הכי עלובים בעולם, איש גזעני וקיצוני מאוד, איש אלים במיוחד, בכל כניסה שלו למסגד אל אקצא מתגרה במתפללים, מתחצף ומקלל אותם. השנאה שלו כלפי מוסלמים הגיעה לשיאה לפני שבועיים כשתקף אישה זקנה ושבר את ידה", כתב בלשון העילגת. במהלך התקופה האחרונה התלונן גליק במשטרה חמש פעמים על הסתה לרצח נגדו מצד הוואקף המוסלמי ועל האיומים ברשתות החברתיות. למרות זאת, בחרה המשטרה לא לבצע דבר על מנת למגר את התופעה.

לקראת השנה החדשה ועל רקע איומים אלו אמר גליק בשיחה ל'כיפה': “החזרה של עם ישראל להר הבית היא עובדה שהולכת ומתפתחת מיום ליום.את המהלך הזה אי אפשר כבר להפסיק. כה צפוי שבעת הזאת יקומו גורמים עוינים מבית ומחוץ שינסו לתקוע מקלות בגלגלים. ממכשול למכשול אנו מתחשלים וצוברים תנופה קדימה. תשע"ה תהא שנת עליה ההרה. תהיה שנת עזרת ה'”.

נראה שהפציעה הקשה של גליק, לא מחלישה את הפועלים למען הר הבית, אלא להפך. "הכדורים שנורו הערב לעברו כוונו לעבר כל היהודים שרוצים לממש את זכותם היהודית והמוסרית לעלות למקום הקדוש ביותר לעם היהודי ולהתפלל בהר הבית" - אמר השר אורי אריאל, ובעצם דיבר על כולנו.

שמו לצורך תפילה: יהודה יהושע בן רבקה איטה בריינדל (ברנדה)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן