הרב שרלו על יהודה גליק: קורא בשם השם על מקום מזבח השם

"בשעה שאתה נאבק על חייך אנחנו מבקשים מרבש"ע כי ממקום הקודש ישלח הקב"ה את מימושה של תפילת המקדש. יאמץ הקב"ה את גופך ורוחך, וישלח לך רפואה שלמה מן השמיים". הרב שרלו כותב ליהודה גליק

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 30/10/14 12:28 ו בחשון התשעה

הרב שרלו על יהודה גליק: קורא בשם השם על מקום מזבח השם
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לשכנו תדרשו ובאת שמה - בין שאר התנועות האמוניות והנפשיות שטבע דוד המלך בספרו הייתה השבועה "אם אתן שנת לעיני לעפעפי תנומה. עד אמצא מקום לד' משכנות לאביר יעקב". לא רבים חיים את התשוקה למלא אחר שבועה זו. במידה מסוימת, הכרעתו הדרמטית של רבן יוחנן בן זכאי לאחר החורבן - קיום יהודי ללא מקדש - הצליחה יתר על המידה, וחרגה מגבולותיה. בדור החורבן התחושה הייתה שאין עוד טעם בדבר, ורבו אנשים בישראל שלא אכלו בשר, לא שתו יין ולא הולידו ילדים. רבן יוחנן בן זכאי גאל את האומה הישראלית בכך שהתווה דרך כיצד להתקיים בלוא מקדש. שאלתם של גולי בית ראשון "איך נשיר את שיר ד'" - נענתה בתפילה במקדשי מעט, בתקיעת שופר ונטילת לולב בכל המדינה ולא רק במקדש, וב"נשלמה פרים שפתינו".

כדרכם של דברים, נטינו לכיוון ההפוך. רבים מאתנו שואלים כיום את השאלה ההפוכה: "לשם מה אנו זקוקים לבית ד' כדי לשיר את שיר ד'"; במקום להיקרע מחסרונו, רבים חשים שהשאלה היא מה נעשה כשיוקם; את מקום קודש הקודשים החליפו באתרי עליה לרגל אחרים: מערת המכפלה, אומן, מירון - כל מקום לפי מעלתו ודרגתו. ומקום בית הא-לוהים נותר מוזנח, רחוק מאתנו, לא רק במשמעות הפיזית של אי-ביאה לבית ד', אלא גם של הפסקת דרישתו. גם אותם פוסקי הלכה שאסרו את העליה למקומות המותרים בזמן הזה - שלא ברצונם ושלא בכוונתם הוסיפו להתרחקות ממקום הקודש והמקדש.

יהודה, אתה יודוך אחיך. דורש המקום; מבקש את העליה; קורא בשם ד' על מקום מזבח ד'; איש שקושר בין תשתיות המקדש - ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה, במעשי חסד עילאיים, למקום המקדש ולציפייה לבנייתו; בשעה זו שאתה נאבק על חייך אנחנו מבקשים מריבונו של עולם כי ממקום הקודש ישלח הקב"ה את מימושה של תפילת המקדש: "כָּל-תְּפִלָּה כָל-תְּחִנָּה, אֲשֶׁר תִהְיֶה לְכָל-הָאָדָם, לְכֹל, עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל--אֲשֶׁר יֵדְעוּן, אִישׁ נֶגַע לְבָבוֹ, וּפָרַשׂ כַּפָּיו, אֶל-הַבַּיִת הַזֶּה. וְאַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם מְכוֹן שִׁבְתֶּךָ, וְסָלַחְתָּ וְעָשִׂיתָ, וְנָתַתָּ לָאִישׁ כְּכָל-דְּרָכָיו, אֲשֶׁר תֵּדַע אֶת-לְבָבו". יאמץ הקב"ה את גופך ורוחך, וישלח לך רפואה שלמה מן השמיים, למען תשוב ותצעד במעלה ההר העולה בית אל, ותמשיך לקשור את האומה הישראלית אל מקום הקודש שלה, בבניין תשתיות הצדק והמוסר, ובפיסגת הופעת הקודש והמקדש.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן