צדק חברתי? ארגון שתיל לא מפרסם משרות מעבר לקו הירוק

ארגון הצדק החברתי, המפעיל לוח דרושים גדול ומוכר, סירב לפרסם מודעת דרושים של שלר שלום, שחיפש מדריכים לצהרונית ביישוב אלקנה. שלום: "מבדילים בין דם ילדי ישראל לדם ילדי יהודה ושומרון"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 22/10/14 12:39 כח בתשרי התשעה

צדק חברתי? ארגון שתיל לא מפרסם משרות מעבר לקו הירוק
שתיל, צילום: שתיל

ארגון צדק חברתי, עד גבולות הקו הירוק. ארגון 'שתיל', מיסודה של הקרן החדשה לישראל, מגדיר עצמו כארגון המספק שירותי תמיכה וייעוץ לקידום שינוי חברתי בישראל. בהגדרת העמותה נכתב כי הארגון "פועל בזירת השינוי החברתי על מנת להעצים קולות מושתקים ומוחלשים ולקדם ערכי שוויון, דמוקרטיה, זכויות אדם וחברה משותפת". בין היתר מפעילים בשתיל לוח מודעות דרושים אינטרנטי הנחשב כשם דבר, ואנשי חינוך רבים בישראל משתמשים בו ככלי חינמי ויעיל למציאת מורים, מדריכים ומתנדבים בתחומי חינוך והתנדבות שונים.

לפני כשבוע חיפש שחר שלום, איש חינוך המתגורר בקרני שומרון, מדריכים לצהרונית באלקנה, ובאופן טבעי הוא ביקש לפרסם באתר ארגון 'שתיל' המתיימרת להיות ארגון צדק חברתי. להפתעתו, לאחר שבוע התקבלה הודעה חוזרת מהאתר לפיה "מודעתכם לא אושרה לפרסום מכיוון שאתר שתיל אינו מפרסם משרות מעבר לקו הירוק".

"זו לא הפעם הראשונה שאני מפרסם מודעה באתר ובכל פעם לא הייתה לי בעיה", מספר שלום ל'כיפה'. “ידעתי תמיד שמדובר בזרוע הביצועית של הקרן החדשה לישראל אבל הופתעתי מאוד מהדרך בה הם הגיבו לפניה שלי".

(צילום: שחר שלום)

"זה לא מקובל", זועם שלום. “שתיל היא עמותה וכעמותה היא חייבת לקבל את כל המינים ואת כל המגזרים. מבחינתם כנראה דם ילדי אלקנה פחות אדום מילדי כלל ישראל. זו לא הפעם הראשונה שאני נתקל במקרה כזה אבל ברגע שמנסים להציג את ילדי ישראל כמשהו מוקצה זה לא סביר או הגיוני".

שלום מצהיר כי הוא ינסה להילחם בנושא בכל דרך אפשרית באופן אישי וכן כי הוא מפסיק להשתמש באתר כמחאה. הוא קורא לאנשים נוספים לעשות כמוהו, אך עם זאת הוא סקפטי בקשר למידת ההצלחה של החרמת האתר והעמותה. “אני מפסיק להשתמש באתר מכיוון שאפליה בין אנשים היא הגבול. מבחינתי כולם צריכים להפסיק להשתמש באתר והלוואי ואנשים נוספים יעשו כמוני. לצערי, שתיל מתעסקים בנושאים נוספים בהם אנשים מחפשים עובדים וקשה לי להאמין שיפסיקו להשתמש באתר, גם בגלל חוסר מודעות. עם זאת, הצדק החברתי עליה דוגלים כביכול שתיל היא ססמה לא נכונה ואנשים חייבים להבין ולדעת את זה".

תגובת ארגון שתיל: "שתיל הוא ארגון שמספק שירותי תמיכה וייעוץ לקידום שינוי חברתי כגון זכויות האזרח, דמוקרטיה, שוויון, וצדק חברתי. כארגון פרטי שתיל קבע לעצמו סדרי עדיפויות וקריטריונים לגבי תחומי העיסוק והפעילות שלו, ככלל שתיל אינו מספק שירותים לארגונים ופעילויות מעבר לקו הירוק".