בעל לדייני בית הדין הרבני: שללו את יהדותה של אשתי

במהלך גירושין בין בני זוג ביקש הבעל מהדיינים לשלול את יהדותה של אשתו. אחד הנימוקים: "האישה אינה יהודייה כי משפחתה לא מתה בשואה". עורכי הדין של האישה: פועל ממניעים נקמניים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 28/09/14 09:53 ד בתשרי התשעה

בעל לדייני בית הדין הרבני: שללו את יהדותה של אשתי
Shutterstock, צילום: Shutterstock

במלחמה כל האמצעים כשרים? בעיצומן של הליכי גירושין בין בני זוג הגיש הבעל לבית הדין הרבני בקשה לשלול את יהדותה של אשתו ושל בניו מכיוון שלטענתו אינם יהודים, זאת למרות שבני הזוג נישאו בנישואין כדת משה וישראל ברבנות, ובזמן שהיו נשואים הביאו שני בנים לעולם.

הגבר הגיש בקשה לבית הדין הרבני, בה ביקש לבחון את יהדותה של אשתו וציין בתביעה משפתחו בני הזוג תיק ברבנות בנוגע לנישואיהם, לא נערכה בדיקה לגבי יהדותה של האישה, חרף עובדת היותה עולה חדשה מחבר העמים.

לדברי הבעל, במעמד פתיחת תיק הנישואין של בני הזוג, העלה הרב תהיות בנוגע לכתובתם של הורי האישה, ובנוגע לדמות הרב שצוין בה כרב המחתן. לדברי הבעל, הרב חיפש במשך מספר שעות בארכיון הרבנות, וניסה לאשש את זהות הרב המחתן, אך העלה בידיו חרס. על כן חזר הרב ושאל את האישה מספר פעמים האם היא בטוחה ביהדות אמה.

לחיזוק דבריו, ציין הבעל בתביעתו, כי סבה וסבתה של אשתו סיפרו שהם לא חוו כל רדיפה בעיר בה התגוררו, וזאת למרות רדיפת יהודים אינטנסיבית, והשמדת רוב היהודים באזור העיירה בה התגוררה משפחתה של האישה. לדברי הבעל, לפי הרישומים לא נותר כל שריד מיהודי העיר - ובכל זאת, האישה והוריה כלל לא הזכירו רדיפות בסיפוריהם.

בנוסף לכך, ציינה אמה של אשתו, שרשמה אותה לגן תחת שם נעורים שאינו יהודי, כדי שלא תהיה לה בעיה להתקבל לגן. זאת ועוד, האישה אף ציינה בפני הבעל כי יש לה שורשים ארמניים, אך חזרה בה לאחר מכן, מחשש כלשהו.

הבעל הדגיש בתביעתו, כי האישה ומשפחתה חוגגים באופן תמידי את חגי הנוצרים, מקשטים את ביתם בעצי אשוח ובדמויות סנטה קלאוס. לראייה, אף צירף תמונה של אשתו בילדותה, כשהיא חוגגת את חג המולד.

כמו כן, טען הבעל בתביעתו, כי האישה ומשפחתה אינם חוגגים כלל את חגי ישראל, לא יודעים את תוכנה של הגדת פסח, לא מדליקים נרות בחנוכה, אוכלים טרפה ואינם שומרים על כשרות.

הבעל ציין בנוסף, כי בעת הליך הגירושין, ביצעה האישה מחטף ורשמה את בתם לגן בעל צלב בדלת הכניסה, הדובר את השפה הרוסית בלבד, ואשר הילדים בו חוגגים את חג המולד. טענות אשר הוכחשו על ידי האישה מכל וכל.

בשל כל האמור לעיל, ביקש הבעל לעכב כל הליך אחר המתנהל בבית הדין בעניין גירושי השניים, עד שתתברר עובדת יהדותה של אשתו. האישה התנגדה מכל וכל לבדיקה, חזרה על כך שאיש לא מפקפק ביהדותה, ודרשה, באמצעות עו"ד ליבמן כי התביעה תידחה על הסף.

לפני מספר ימים דחו בבית הדין הרבני את תביעתו של הבעל, בנימוק שאין לצרף תביעה כזו במסגרת תביעה לגירושין, אלא להגישה בנפרד. כרגע עדיין לא ברור אם הגבר יגיש את תביעתו זו - או יוותר על ניסיונו לקעקע את יהדות אשתו.

לדברי עורכת הדין שני ליבמן, המייצגת את האישה, הבעל הגיש את תביעתו ממניעים נקמניים, שמשמעותם, אם יצלחו - שלילת יהדותם של בניו.