הרב סתיו: הרבנים הראשיים מתנגדים לחוק הגיור ממניעים פוליטיים ולא תורניים

בהתייחסות ראשונה לחוק הגיור תוקף הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר, את המתנגדים ומאשים: "הם זורים חול בעיני הציבור ומהלכים עליהם אימים בשקרים. יעלה על הדעת שרב רפורמי יקים בית דין לגיור?!"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 14/09/14 09:11 יט באלול התשעד

הרב סתיו: הרבנים הראשיים מתנגדים לחוק הגיור ממניעים פוליטיים ולא תורניים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"ראיתי שמישהו אומר שיתכנסו שלושה רבנים רפורמים ויגיירו במסגרת חוק הגיור. יעלה על הדעת שמישהו יאמר שהרבנים שיקימו בתי דין חדשים לא יוסמכו על ידי הרבנות הראשית?! האם הרבנות נותנת סמיכה לרבנים רפורמים?! הרבנים שיקימו בתי דין הם רבנים יראי שמיים שהוסמכו על ידי הרבנות הראשית. אני לא מבין את מתנגדי חוק הגיור שמהלכים אימים על הציבור בשקרים".

הרב דוד סתיו זועם. אחרי תקופה ארוכה של שתיקה מכוונת מצד ארגון רבני צהר, שהרב סתיו בראשה, שובר הארגון את השתיקה ותוקף בחריפות את מתנגדי חוק הגיור ומאשים אותם בשקרים. תחת הכותרת "מתנגדי הגיור על מי מהרבנים אתם לא סומכים' יצא הארגון בסוף השבוע בקמפיין שמטרתו להסביר מדוע חוק הגיור חשוב ורלוונטי. בראיון ראשון בנושא מזה תקופה ארוכה מסביר הרב סתיו ב'כיפה' את הדברים ומאשים את המתנגדים לחוק בזריעת חול בעיני הציבור, לא פחות.

"צריך לומר בצורה ברורה: החוק מחזיר לעולם רבני הערים את מה שההלכה נתנה להם במשך כל ההיסטוריה היהודית. אין רב קהילה במהלך ההיסטוריה שלא עסק בגיור, והמחשבה שבמדינת היהודים יש רבני ערים, שעברו מבחנים לכושר רבנות, שמופקעים מעיסוק בגיור, ורק קבוצה קטנה של רבנים שמונתה על ידי פוליטיקאים ורבנים יוכלו לגייר היא מופרכת, גם מבחינה היסטורית וגם מבחינה הלכתית".

"פנה אלי רב חרדי מאחד הערים ולא הבין למה דווקא בגיור שוברים את הכלים. איפה רב עיר לא עסק בגיור? הרב אברום שפירא זצ"ל תמיד אמר שהכלות גיור זה ביורה דעה, ולא בחושן משפט. אז צריך לשאול למה לא לגייר? מתנגדי החוק צריכים לתת לעצמם תשובה מדוע וכיצד הם מבקשים לשלול מרבני הערים את מה שהתורה העניקה להם".

"הסיבה לדחיפות בהעברת החוק והקמת אפשרות לרבני הערים היא ההתבוללות", מסביר הרב את העיסוק הרב שלהם בגיור. "יש גל משמעותי של התבוללות בישראל ואנשים לא מבינים את זה. כל עם ישראל הזדעזע כשראה את הזוג שהתחתן בפומבי, אבל חייבים להבין שגיורים מעורבים זה לא רק בין יהודים לערבים. יש עולים מרוסיה, וממדינות רבות מאירופה שאינם נחשבים כיהודים על פי ההלכה למרות שהם רואים עצמם יהודים. למשל אנשים שהאבא שלהם יהודי. בכל שנה יש 5000 ילדים חדשים שנולדים שאינם יהודים על פי ההלכה".

"מי שחושב שהבעיה היא של הציבור החילוני לא יודע מה הוא שח", הוא מצביע לעבר בעיה גם בציונות הדתית. "אני פוגש עשרות משפחות מהציונות הדתית שאומרים שהבן שלהם פגש כזה או אחר. מדובר על למעלה מ-100 אלף איש שחיים בישראל, רובם עם תודעה יהודית שחשים יהודים אבל הם לא יהודים על פי ההלכה. חייבים לפתור את הבעיה הזו".

"עכשיו השאלה היא איך מתמודדים עם הגיור. האם עוצמים את העיניים או מטפלים בבעיה. כל אלו שמדברים על גיורים בעייתיים צריכים לראות את המעשים של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, את מעשיו של הרב אברום שפירא זצ"ל. שיראו כיצד הם גיירו מאות ואלפי אנשים, לא מזרע ישראל או אנשים שביקשו להגיע ליהדות באופן עצמאי ואידיאליסטי אלא אלפי מתנדבים ללא רקע יהודי. הם הבינו שנישואי תערובת יהרסו את הדור".

"אנחנו נמצאים בדור בו השיקולים של מובילי הדעה מובלים לא דווקא משיקולים הלכתיים", מחריף הרב סתיו את הטון. "רבים מהרבנים מהחוגים האחרים מבינים את הבעיות אבל לא פותרים את הבעיות בגלל סיבות כאלו ואחרות. רוב הרבנים שחתומים על העצומה נגד חוק הגיור לא מכירים בכלל את סוגיית הגיור ומעולם לא עסקו בנושא. 70% מהרבנים החתומים לא עוסקים ברבנות כלל ו-90% מהם לא עסקו בגיור מימיהם. נראה לי קצת מוזר שאנשים שלא עסקו מעולם בגיור ימחו נגד החוק".

אני מבין את החששות אבל צריך להבין: לא יהיה גיור שלא יאושר על ידי הרבנות הראשית, שלא תהיה בו קבלת עול ומצוות. הדבר היחיד שהצעת החוק הזו מאפשרת הוא שרבני הערים יוכלו לעסוק בגיור באזור שלהם, שיוכלו לעסוק באנשים של הקהילה שלהם. ככל שננגיש את עולם הגיור כך הדבר יהיה אפשרי. זה לא יוריד שום סטנדרט הלכתי אלא יאפשר הנגשה של הדברים".

"חשוב לציין, רבני הערים הם לא רבות ביישובים רפורמים", מתייחס הרב סתיו לטענה כי חוק הגיור יאפשר לרפורמים לפתוח בתי דין לגיור. "כל הרבנים עברו מבחנים רבים ותנאי הסף הם מבחני הרבנות. מתנגדי הגיור זורים חול בעיני הציבור. יש כללים כיצד להיות רב עיר בישראל והם זורקים מילים בלי שום הבנה. אפשר להתווכח על בעיות בחוק ובהחלט הכנסנו שינויים. ציפינו שהרבנים הראשיים יכניסו שינויים אבל הבעיה היא שכאשר מישהו רוצה כוח בידיו הנימוקים הפוליטיים הם שעומדים נגד עיניהם ולא התורה וכך אי אפשר להגיע להסכמה. בואו נאמר את האמת בפנים: הרבנים החרדים בלונדון לא מכירים גם ביום בגיורים של הרבנות הראשית וכך גם רבים מרבני מועצת הרבנות. לא שמעתי שרבני אשקלון או רחובות הכירו בגיורי הרבנות", מאשים הרב סתיו ומתייחס לאיומי רבני לונדון ומועצת הרבנות הראשית כי לא יכירו בגיורים החדשים.

"בחוק החדש הרבנים הראשיים יבדקו כל דבר לגופו. אם יהיה רב שיגייר שלא כדין, או שימצא חשד של ניקיון כפיים, טוב יעשו אם לא יאשרו את הגיורים שלו עם זאת, אני לא מעלה על דעתי שרב ראשי בישראל יעבור על איסור אונאת הגר ולא יאשר גיורים כשרים".

"במשך שנים מבקשים ממני ומחברי שנקים בתי דין פרטיים, בנושא בית הדין של הרב רוזן או הרב קרליץ', ואנחנו במשך השנים מסרבים ואומרים שאנחנו רוצים גיור אחד במדינת ישראל תחת הרבנות הראשית", אומר הרב כשהוא מתייחס לטענות כי צהר רוצים להקים בתי דין מקלים לגיור. "אנחנו מבקשים ותובעים שינגישו את הגיור אבל רוצים גיור ממלכתי, ולא פרטי. אני רוצה להאמין שאנחנו בישורת האחרונה של המאבק".

"בעתיד, כשיתברר לכל מתנגדי החוק שלא כצעקתה, ורבני יגיירו כפי שכל הרבנים מגיירים, הם יבינו שחששותיהם היו לשווא והרבנים הראשיים יכירו בגיורים. אני לא מעלה על דעתי שרבנים בישראל יכירו בגיורים מקנדה או אירופה ולא יכירו בגיורי רבנים הערים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן