רב העיר פ"ת הצהיר שהוא מאפשר למגויירי הרב דרוקמן להתחתן. האומנם?

ראשי רבני העדה האתיופית בישראל טוענים כי הרב הראשי הספרדי לפתח תקווה משקר לרב יוסף כשהוא אומר שאין לו בעיה עם גיורי הרב דרוקמן

חדשות כיפה חנן גרינווד כיפה 12/09/14 11:57 יז באלול התשעד

רב העיר פ"ת הצהיר שהוא מאפשר למגויירי הרב דרוקמן להתחתן. האומנם?
באדיבות המצולמים, צילום: באדיבות המצולמים

בתחילת השבוע התעוררה סערה בעקבות הפרסום בגל"צ לפיו הרב בנימין אטיאס, רב העיר הספרדי של פתח תקווה, סירב לאשר רישום נישואין ליוצאי אתיופיה. לאחר שעות של שתיקה התייחס הרב אטיאס לדברים ואמר כי אין לו שום בעיה לגייר אתיופים "הטענות מופרכות", טען.

בהמשך אותו יום גם הובא ב'כיפה' מכתבו של הרב יצחק יוסף, האחראי על הגיורים מתוקף תפקידו כנשיא בית הדין הרבני הגדול, שכתב לרב העדה האתיופית בפתח תקווה, הרב עדיאל אליו, ואמר כילא יאפשר הדרת בני העדה האתיופית. יש לציין כי התלונות מגיעות מיוצאי אתיופיה הנחשבים ל'מגויירי הרב דרוקמן', שעברו גיור לחומרא.

אך האם הרב אטיאס מאפשר פתיחת תיקי נישואין ליוצאי אתיופיה בפתח תקווה? דוד חרמץ, עורך המקומון 471 בפתח תקווה מביא ציטוטים של בכירי רבני העדה האתיופית הטוענים שלא רק שהרב אטיאס לא מאפשר למגויירי הרב דרוקמן להירשם לנישואין בעירו, אלא שהוא גם שיקר לרב יוסף כשאמר לו שאין לו בעיה עם הדברים.

"מה שאומר הרב אטיאס לא מתחבר עם המציאות, אותה אי אפשר להכחיש", אומר הרב הקהילה האתיופית בפתח תקווה, הרב עדיאל אליו. "יש בידי כ-6-7 מקרים מהתקופה האחרונה של בני העדה שעברו גיור לחומרא בידי הרב דרוקמן, וכשהגיעו לרבנות בעיר סירבו לפתוח להם תיקי נישואין, וזה רק מה שידוע לנו".

הרב אליו מסביר כי הם יודעים כי ההוראה לא לפתוח תיקי נישואין לגיורי הרב דרוקמן, מכיוון שהוא האחראי על הנישואין בעיר. "ביקשנו מספר פעמים להיפגש איתו אבל הוא סירב. בסוף הוא הסכים להיפגש עם הרב הראשי של האתיופים בארץ, הרב יוסף הדנה, אבל לא הסכים שגם אנחנו נשתתף בפגישה. בסוף הפגישה הרב הדנה אמר לנו במפורש שהרב אטיאס אמר לו חד משמעית שקשה לו לחתום על גיורי הרב דרוקמן".

הרב הדנה עצמו מאשר את הדברים. "זה אכן מה שקרה בפגישה לפני כחודשיים עם הרב אטיאס. אבל אני מבין שכבוד הרב אטיאס שינה את דעתו והחל מהימים הקרובים הוא יאפשר למגויירי הרב דרוקמן להירשם לנישואים אצלו בעיר".

חרמץ ממשיך ומקשה על הרב אליו ומנסה להבין מדוע אמר לו הרב אטיאס כי יש במשרדי רבנות פתח תקווה עשרות תיקים של פתיחת נישואין של בני העדה האתיופית "תחזור ותשאל אותו אם מבין כל התיקים הללו יש תיק אחד, מהתקופה בה הוא מכהן כרב העיר, שהוא תיק של מתגייר הרב דרוקמן", ענה הרב אליו. כותב התחקיר פנה בשאלה בנושא לרב אטיאס אך לא קיבל כל מענה.

"מי שעבר את גיור הרב דרוקמן יש חובה חוקית להתיר לו להתחתן", ענה הרב לשאלה האם יכול להיות שמכיוון שאותם גיורים אינם שומרי מצוות קשה לרב חרדי לחתום על הטפסים. "ועובדה שבערים אחרות פותחים להם תיקי נישואים בלי בעיות. ודבר שלישי - שלושה מבין שבעת המסורבים בפתח תקווה הם בוגרי ישיבות".

אחד מאותם בחורי ישיבה הוא פרססו דרסו (28) המתגורר בסמוך לצומת סירקין בפתח תקווה. דרסו עלה ארצה ב-2004 וב-2005 עבר גיור לחומרא שכלל לימוד, הקזת דם וטבילה. לאחר לימוד באולפן הוא התקבל לישיבת 'אור עציון', שם עשה גם את שירותו הצבאי במסגרת בני ישיבות הסדר. ארוסתו, יפית, היא בוגרת מדרשת נשמת. כלומר - זוג יהודי שהוא, ללא ספק, ממלח הציונות הדתית. ואותו זוג, כשבא לפני כשלושה חודשים לרבנות בפתח תקווה וביקש לפתוח תיק נישואים, עבר, על פי עדותו של דרסו, מסכת של התעללויות בידי פקידי ורשמי אותה רבנות (שמות הפקידים והרשמים שמורים במערכת): טיזזו אותם, ייבשו אותם, עשו להם תרגילים, דחו אותם בלך ושוב, עד שבני הזוג נואשו והלכו להירשם ברבנות בבית שמש, שם התגוררה, באותה עת, יפית.

"איך בדיוק הרב אטיאס יכול להכחיש שמונעים את הרישום של מתגיירי הרב דרוקמן אצלו?!" הזדעק דרסו. "זה פשוט לא נכון! לא אמת! לא אשכח איך ניסיתי להיכנס לחדרו של הרב אטיאס, כדי לשתף אותו במה שאני עובר אצל פקידיו, אבל לא אפשרו לי להיכנס אליו".

(צילום: פרטי)


חרמץ הוסיף ובדק מדוע הרב אטיאס, שנשלח לכהן כרב עיר על ידי הרב עובדיה יוסף זצ"ל, פועל בניגוד לפסיקת רבו ומורו שהכיר בגיורי הרב דרוקמן. אחד מרבני השכונות בעיר אמר בתשובה כי כנראה שאימת הליטאים, שלוחמים מלחמת חורמה בגיורי הרב דרוקמן נפלה על הרב אטיאס. "הוא רוצה לתת להם פנים יפות ובכך לשלוח את לחמו על פני המים. כי להבנתו, קשר טוב עם ההנהגה הליטאית יכול רק לעזור לו", אמר לו אותו רב שכונה.

תגובות

הרב בנימין אטיאס: "הטענות שנשמעו כנגדי מופרכות, כל גוף וגורם ממלכתי מוזמן לבקר במשרדי הרבנות בפ"ת ולהיווכח כי עשרות תיקי נישואין של בני העדה האתיופית חתומים ומאושרים כדת וכדין. לטעון כנגדי שאני מפקפק ביהדותם ולא פותח להם תיקי נישואין זו הוצאת דיבה. העדה האתיופית יקרה ללבי ואני עושה הכל על מנת לסייע בכל עת בה נדרשים לשירותי הרבנות".

ראש עיריית פתח תקווה איציק ברוורמן כתב בשבוע שעבר בדף הפייסבוק שלו: "השבוע שלחתי מסמך לכבוד הרב הראשי לישראל הרה"ג הרב יצחק יוסף שליט"א בבקשה לאשר ולהתיר רישום נישואים בעיר ליוצאי העדה. לא ייתכן שבני ובנות העדה בעיר שרוצים להירשם יצטרכו לנדוד לערים אחרות.

"רשות עירונית לא יכולה לתת מענה לסוגיה זו שכן, הדבר מצוי בהחלטת הרבנות הראשית והמועצה הדתית - ולכן ביקשתי מכבוד הרב הראשי לבחון ברגישות את הנושא מאחר והצטברו כבר 6 פניות של תושבים שלא מתירים להם להירשם לנישואין ונאמר להם ללכת להירשם בערים סמוכות.

"בני ובנות העדה הגרים בפתח תקוה אינם שונים מאלה המתגוררים בערים אחרות בארץ ומדוע שלא יוכלו להירשם לנישואים בעיר מגוריהם? לא ניתן שקהילה מכובדת זו תיפגע פעם נוספת."

יו"ר המועצה הדתית בפתח תקווה פלטיאל אייזנטל: "בשיחתי עם כב' הרב הראשי וראב"ד לפ"ת, הרב אטיאס הבהיר לי חד משמעית כי מאז היכנסו לתפקידו מזה שנתיים וחצי הוא מקבל את גיורי הרבנות הראשית (הרב דרוקמן שליט"א) והוא אישר את יוצאי אתיופיה שנרשמו לנישואין בעבר וירשמו בעתיד לנישואים. יתרה מזאת: עם היכנסו לתפקידו ניתן על ידי הרב אטיאס אישור לעריכת חופות לרב מהעדה האתיופית בפתח תקווה דבר שסורב בעבר על ידי הרבנות המקומית. עד היום לא הובא לידיעת הרב מקרה אחד של אדם, שנדחה עקב מוצאו או עקב הליך גיור שעבר. במידה ויש מי שטוען שהמועצה הדתית דחתה אותו עקב האמור לעיל הרב ישמח לטפל בתלונה שתועבר אליו ולברר העניין אם אכן זו הייתה הסיבה. ובמידה וימצא שהתלונה מוצדקת העניין יטופל".

ארגון רבני צהר: "בימים בהם יש עלייה בהתבוללות בישראל וזוגות רבים בוחרים להתחתן לא כדת משה וישראל בוחרים דווקא רבנים ועל דעת עצמם להוציא מכלל ישראל יהודים כשרים ומעולים. הארגון קורא לרבנים הראשיים לקרוא אליהם לסדר את האחראים על העניין ולדרוש מהם כי יכבדו את הנהלים המחייבים לרשום את כל היהודים ובעיקר שיכבדו את האנשים הבאים להינשא".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן