נתניהו מעכב את אישור חוק הגיור: ישיבת הממשלה ביום ראשון נדחתה

רגע לאחר פרסום 'הצעת המחליטים' הודיע ראש הממשלה כי ישיבת הממשלה ביום ראשון נדחתה. ההערכה: הישיבה נדחתה כי נתניהו לא רוצה להסתבך עם המפלגות החרדיות והרבנות הראשית

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 11/09/14 10:09 טז באלול התשעד

נתניהו מעכב את אישור חוק הגיור: ישיבת הממשלה ביום ראשון נדחתה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

רגע לאחר פרסום הנוסח הסופי של 'הצעת המחליטים' שהוצגה בפני השרים והערכות כי סוף סוף יאושר החוק כהצעת ממשלה ביום ראשון, הבוקר (ה') נדחתה ישיבת הממשלה שתוכננה לתחילת השבוע הבא.

על פי ההערכות, בעוד שהסיבה המרכזית לדחיית הישיבה היא חוסר הסכמה בין שר האוצר לפיד לראש הממשלה נתניהו בנושא התקציב, נתניהו דחה את הישיבה גם משום שנתניהו לא רוצה להסתבך עם המפלגות החרדיות המתנגדות לחוק הגיור, כמו גם עם הרבנות הראשית המתנגדת אף היא.

גורמים איתם שוחחנו בתקופה האחרונה מציינים כי ראש הממשלה הוא שדוחה פעם אחר פעם במשך חודשים את ההצבעה על חוק הגיור מכיוון שהמפלגות החרדיות לוחצות עליו שלא לאשר את החוק.

כזכור, אמש דיווחנו ב'כיפה כי נוסח 'הצעת המחליטים' בנושא הגיור נשלח לשרי הממשלה כחלק ממהלך לאשר את החוק כהצעת ממשלה ביום ראשון הקרוב.

לאחר הסכם הפשרה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הדתות ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ושרת המשפטים ויו"ר 'התנועה' ציפי לבני, שפורסם ב'כיפה', לפיו כל גיור יאושר בידי הרבנות הראשית ומנגד בתי הדין יישארו עצמאיים, נשלח הנוסח הסופי של חוק הגיור לשרים לקראת אישור.

הצעת המחליטים כוללת בתוכה שלושה סעיפים עיקריים, שמטרתם מחד לאפשר להקים בתי דין עצמאיים לרבני ערים, מנגד להשאיר את סמכות הגיור בידי הרבנות הראשית וכגורם מאזן, תקום ועדה בראשות רבנים בכירים מהציונות הדתית שיפקחו על הנושא.

על פי ההחלטה המוצעת, חברי בית דין יהיו עצמאיים במתן החלטותיהם ההלכתיות כמו כל בית דין רבני, ערעור של מתגייר על החלטת בית דין תעשה בתוך 45 יום ועיון חוזר יעשה בבית דין בראשות ראש מערך הגיור.

סעיף משמעותי הוא הרכב בתי הדין. אחת השאלות הייתה מי יוכל לגייר, האם מדובר יהיה ברבני יישובים או רבני ערים. על פי הנוסח הנוכחי, בראש הרכב יעמוד רב עיר המכהן בפועל, רב יישוב או רב אזורי המכהן בפועל - שהוא בעל כושר לכהן כרב עיר או דיין גיור. הדיין השני יהיה בעל תנאי כשירות כשל ראש ההרכב, או בעל כושר לכהן כדיין, או כרב עיר. הדיין השלישי יהיה בעל תנאי כשירות כשל ראש ההרכב, כדיין גיור או כרב יישוב או רב אזורי בעל 10 שנים או יותר שעבר בחינה בנושא גיור ומילה של הרבנות הראשית.

וכיצד יקבע מי יוכל לפתוח בית דין? בקשה להקמת בית דין מקומי תוגש לראש מערך הגיור בידי ראש ההרכב. ראש מערך הגיור הרוצה לאשר בית דין חדש יפנה לנציבות שירות המדינה, שתאשר את הדיינים.

בהצעה הוחלט כי כי אזרח ישראלי יוכל להגיש בקשה להתגייר בכל בית דין מקומי לפי מקום מגוריו או לימודיו, כשיהיו שלושה מחוזות - מחוז דרום, מחוז מרכז שיכלול את אזור גוש דן וירושלים ומחוז צפון. לא יתאפשר לפתוח הליכי גיור לנתין זר, כך שהאיום אודות אלפים שיתגיירו בבתי דין עצמאיים הוסר.

כאמור, תוקם ועדה שמטרתה פיקוח וליווי בתי הדין המקומיים. ועדת ההיגוי תורכב מבכירי רבני הציונות הדית - הרב צפניה דרורי, הרב חיים דרוקמן, הרב יעקב מדן והרב נחום רבינוביץ', יחד עם ראש מערך הגיור הרב יצחק פרץ. במידה ואחד מחברי הועדה לא יוכל לבצע את תפקידו תקבע הממשלה חבר במקומו.

בכך שהרב יצחק פרץ, ראש מערך הגיור החדש, יהיה זה שיחליט איזה בתי דין לגיור יפתחו, יישמר למעשה הכוח של הרבנות הראשית, והם יהיו אלו שיקבעו האם לפתוח בית דין לגיור.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן