פניה לשרת המשפטים: בטלי המינוי הזמני לתפקיד מנכ"ל בתי הדין הרבניים

התנועה למדינה יהודית פנתה במכתב דחוף לשרת המשפטים ולרב הראשי יצחק יוסף בדרישה לבטל מינויה של מנכ"לית משרד המשפטים כמינוי מחליף לתפקיד ולקדם מינוי קבוע בהקדם

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/08/14 12:27 כג באב התשעד

פניה לשרת המשפטים: בטלי המינוי הזמני לתפקיד מנכ"ל בתי הדין הרבניים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

התנועה למדינה יהודית, בראשות ישראל זעירא, פנתה הבוקר (ג') במכתב דחוף לשרת המשפטים ציפי לבני ולרב הראשי הספרדי הרב יצחק יוסף, המכהן כנשיא בתי הדין הרבניים, בדרישה לבטל את מינויה של אימי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים, לתפקיד מנכ"לית זמנית לבתי הדין הרבניים.

"התנועה למדינה יהודית מתריעה לפניכם על המצב הבלתי נסבל שנוצר עקב מחדל אי-מינוי. מנהל למערכת בתי הדין הרבניים, ומזהירה מפני הפגיעה הממשית, הקשה והצורמת בציבור המתדיינים הפוקדים את שערי בתי הדין. אנו סבורים כי הפקדת האחריות האדמיניסטרטיבית לניהול מערכת שיפוט גדולה ומורכבת בידי מנכ"לית משרד המשפטים, מן הרשות המבצעת, פוגעת במעמדה של הרשות השופטת, במעמדם ובסמכותם של בתי הדין הרבניים, במראית פני הצדק ובאמון הציבור במערכת המשפט", נכתב בפנייה שהוגשה.

התנועה מבהירה כי בשנים האחרונות קיים מחסור חמור בדיינים האזוריים בכלל ובדיינים בבתי הדין הרבני הגדול בפרט, והמנכ"ל האחרון, הרב שלמה דיכובסקי, נהג להעביר דיינים בין בתי הדין ברחבי הארץ על מנת להקל על התהליך. "השוואה כביכול בין בתי הדין הרבניים ובין בתי הדין השרעיים אינה נותנת מענה הולם ומלא לניהול מערכות המשפט, לאור היקפה ומורכבותה של מערכת בית הדין הרבניים ומשום שאין בתי הדין הרבניים בגדר יחידת סמך מינהלית רגילה, ומצופה משרת המשפטים לתת לדבר מענה הולם במישור של מינהל תקין של יחידת הסמך", הבהירו.

עוד הזהירו מפני "פגיעה הממשית, קשה וצורמת בציבור המתדיינים הפוקדים את שערי בתי הדין. אנו סבורים כי הפקדת האחריות האדמיניסטרטיבית לניהול מערכת שיפוט גדולה ומורכבת בידי מנכ"לית משרד המשפטים, מן הרשות המבצעת, פוגעת במעמדה של הרשות השופטת, במעמדם ובסמכותם של בתי הדין הרבניים, במראית פני הצדק ובאמון הציבור במערכת המשפט”.

במכתב מותחים הכותבים ביקורת על המהלך ומנסים להבין מתי ניסו להגיע להבנות לגבי זהות המועמד לכהונת מנכ"ל בתי הדין הרבניים, זאת מכיוון שסיום כהונת המנכ"ל הקודם הייתה ידועה כבר לפני שלוש שנים. "כיצד בכוונתכם לתת מענה הולם וראוי לניהול מערכת בתי הדין הרבניים בהיבט סדרי המינהל של בתי הדין?”, הם שואלים. "האמנם מדובר במינהל ציבורי תקין שעה שמערכת שיפוטית המכריעה גורלות ועוסקת בדיני נפשות של משפחות וילדים לא יעמוד בראשה מנכ"ל, בעל סמכויות לפי חוק הדיינים, ובכך בפועל נמצאת המערכת משותקת? על דרך ההשוואה, היעלה על הדעת להותיר את כיסא מנהל בתי המשפט ריק מיושב עם פרישתו של מנהל מכהן?!מצב שבו אין בפועל מנהל לפי חוק בבתי הדין פוגע קשות בפעילות השיפוטית של דייני בתי הדין ונראה שהוא לא יעמוד במבחן בג״ץ".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן