כשנוח לכם התקשורת טובה

"אני לא נגד פעולה בעזה ולהפך, אבל יש לי חברים ערבים ישראלים ואני כואב את כאבם". התסריטאי אודי ליאון מותח ביקורת על היחס לערבים הישראלים בימים אלו וקובע "לא כל הערבים הם חנין זועבי"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 31/07/14 08:25 ד באב התשעד

כשנוח לכם התקשורת טובה
ויקיפדיה ללא זכויות, צילום: ויקיפדיה ללא זכויות

בימים האחרונים קשה להיות ערבי ישראלי, אפילו קשה מאוד. הפגנות ואלימות ברשתות החברתיות, בתקשורת וברחוב הן דבר שבשגרה וציד מכשפות מתנהל נגד כל ערבי שמעז להוציא מילה מחוץ לקונצנזוס, הישראלי כמובן. לצד ההתבטאויות הבעייתיות, שאותן יש להוקיע מכל וכל, מתגלה לעיתים יחס עוין כלפי הערביים הישראלים שכל חטאם הוא שהם ערבים.

"יש לי חברים ערביים ואני כואב את כאבם", אומר ל'כיפה' התסריטי אודי ליאון. לאחרונה שלח ליאון מכתב המברך את חבריו הערביים ישראלים לרגל חג 'עיד אל פיטר' החל בימים אלו וביקש לנחם אותם על מאות ההרוגים בעזה.

"להיות היום ערבי בישראל זה מצב מאוד לא נעים. הם לא מתקבלים לעבודה, מתנפלים עליהם ויש להם מצוקה רבה כי בכל זאת האחים שלהם נהרגים על ימין ועל שמאל. לרובנו כואב שחפים מפשע נהרגים אבל אצלם זה לא סתם חפים מפשע אלא האחים שלהם. תארו לעצמכם שארצות הברית הייתה מפציצה את ירושלים. מה היו מרגישים יהודי ארה"ב? מצד אחד הערבים הישראלים פטריוטים של העם שלהם, ומצד שני הם אזרחים של מדינת ישראל. אם הייתי ערבי גם לי היה קשה להשלים עם השלטון".

ליאון מבהיר כי אינו נגד מבצע צבאי בעזה ולהפך, אך יחד עם זאת הוא מזדהה עם כאבם של הערבים הישראלים. “חנין זועבי מייצגת קבוצה מאוד קטנה. רוב המחקרים מראים בצורה ברורה שערביי ישראל מזדהים באופן עמוק עם מדינת ישראל. הם מתנגדים לרצון להשמיד את ישראל ולתקוף אותה, רוצים לחיות ולהיות חלק מהחברה הישראלית. יש היום אחוז גדול שרוצה להתגייס לצה"ל, או לפחות לשירות האזרחי".

"כמו בכל ציבור, תמיד יש מחרחרי ריב, שלצערי הרב מקבלים את הנפח התקשורתי. כמו שאומרים בתקשורת מתנחלים וחושבים שכולם תג מחיר, כך גם לא כל הערבים הם אויבי ישראל. וודאי שיש תג מחיר בשני הצדדים אבל זה לא כל הסיפור", מוסיף ליאון. “יש את ה'חנין זועביים' והבעיה היא שמתייחסים היום לכל הערבים כאילו הם חנין זועבי. אני מכיר ערבים ישראלים רבים. הם כועסים על ישראל וכואב להם, אבל בין זה לבין תקיפה ופגיעה נגד ישראל יש מרחק רב".

“הדתיים אומרים כל הזמן 'תשקורת' אבל מסתבר שכשנוח להם התקשורת טובה. פתאום כשזה מגיע לערבים התקשורת עושה את עבודתה נאמנה", תוקף ליאון חלקים בציונות הדתית. "ברור שיש קבוצה שתוקפת את ישראל אבל זה לא רוב ערביי ישראל. עושים להם עוול. גם אצלנו אי אפשר לומר שתג מחיר הם רק שניים שלושה אנשים, אבל להפוך את זה לכלל הציבור זה לא נכון. ערביי ישראל לא יורים עלינו טילים. רוב מוחלט של ערביי ישראל מתנגדים לחמאס ותוקפים אותם בכל זאת".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן