ראובן ריבלין: הנשיא העשירי של מדינת ישראל

לפני זמן קצר הושבע ראובן ריבלין לתפקידו כנשיא העשירי של מדינת ישראל. לאחר השבעתו הוציא כיפה שסרגה עבורו ניצולת שואה ובירך 'שהחיינו'

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 24/07/14 18:07 כו בתמוז התשעד

ראובן ריבלין: הנשיא העשירי של מדינת ישראל
פלאש 90, צילום: פלאש 90

ראובן (רובי) ריבלין הוא הנשיא העשירי של מדינת ישראל. לפני זמן קצר הושבע הנשיא ריבלין לתפקידו. לאחר שהצהיר אמונים הוציא כיפה שסרגה עבורו ניצולת שואה ובירך שהחיינו.

"בתפילה, ביראה ובענווה, אני ניגש בשמכם ובמצוותכם, למלא באמונה את תפקידי כנשיאה העשירי של מדינת ישראל", אמר הנשיא ריבלין והתייחס למצב בדרום. "אנו מתכנסים היום בכנסת במסר ברור לאויבינו: לא יכולתם לנו ולא תוכלו לנו. איננו נלחמים בעם הפלסטיני ואין לנו מלחמה באסלאם. אנחנו נלחמים בטרור אכזרי ורצחני. בעוד אנחנו משתמשים בטילים כדי להגן על אזרחים - הם משתמשים באזרחים כדי להגן על טילים. מיגור הטרור הוא לא רק מעשה צודק, אלא הוא מעשה הומאני. רק מיגור הטרור יביא להפסקת ההרג של חפים מפשע, בשני הצדדים".

"אנו מתכנסים כאן היום כאשר עינינו נשואות בדאגה אל חיילי צבא ההגנה לישראל וכוחות הביטחון הניצבים בשעה זו דרוכים ונכונים להגן על אזרחי ישראל, ביבשה, באוויר ובים", אמר ופנה אל המשפחות השכולות: "ליבנו נשבר בשברכם, אנחנו יחד אתכם באבל הנורא שפקד אתכם".

"החברה שחלמנו לבנות היא חברה שכל מרכיביה, חרדים וחילונים, ערבים ויהודים, וותיקים ועולים, נושאים יחד באחריות לבניינה. רבותיי, חברה שנאבקת ביד אחת על קיומה, ובידה השנייה חותרת לשותפות, לסובלנות ולשוויון, נבחנת כאן, בישראל. אסור לנו לעצום עין בפני קיצונות ואלימות. עלינו להבין כי שתיקה פירושה שוויתרנו על החלום; ששכחנו לשם מה ובשם מה שבנו למולדתנו", הוסיף ריבלין. "אלפיים שנים חיכינו לשוב למולדתנו והיום אנחנו יושבים לבטח. יום יבוא, והטרור החשוך ימוגר מן הארץ. יום יבוא, ונשב כאן גם בשקט ובשלום זה עם זה, יום יבוא וייכון שלום בין ישראל ובין כל שכנותיה. איננו מוותרים על התקווה לבנות פה את החברה עליה חלמנו; נמשיך להניח את אבני הבניין".

בפתח הטקס קרא יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין את התפילה לשלום חיילי צה"ל "יצאנו למערכה צודקת מאין כמותה. מטרתה להביא לקצה, את הפגיעה המתמשכת בחיי אזרחים ישראלים, בשלומם ובביטחונם. אנו מאמצים את חיילינו אל ליבנו, ומחזקים את ידי בני המשפחות", אמר אדלשטיין. "אנו מתכנסים, כאן, בכנסת בכובד ראש, באוזן קשובה ובלב דואג לנעשה בחזית הדרום. מעמד חילופי הנשיאים הוא מהמשמעותיים ביותר במשטר דמוקרטי. בפעם הזאת קשה עלינו העיתוי, ומטבע הדברים בחרנו למעט בחגיגות. אבל דווקא ישיבת מליאה מיוחדת זו, אין כמותה כדי לבטא - דווקא עכשיו - את היותה של ישראל דמוקרטיה למופת, אי של יציבות ופיכחון, בתוך ים גועש של משטרים מתערערים".

"בישראל, נודע לנשיא תפקיד סגולי, ייחודי וחיוני. אל נשיא המדינה נשואות עיניי הציבור בשעות הרות גורל, ברגעים של רוממות רוח, כמו גם בעיתות משבר. כינוס מיוחד זה של מליאת הכנסת, מתקיים לא רק בשם החוק, כי אם גם בשם הציפייה של העם כולו לקול המיוחד השמור לנשיא המדינה - קול העידוד והתמיכה, קול התקווה והאמונה, קול האחדות והערבות ההדדית".

"המערכה הזאת תעבור. ועל כתפיך תוטל המשימה הקשה מכול: לעסוק באיחוי הקרעים והשברים של החברה הישראלית כולה; לשוב ולרקום את המארג החברתי, לרכך את הכאב ולהרגיע את הזעם. בהכירי אותך, אני יודע שאתה כבר מתכונן ליום הזה - היום שאחרי המערכה. על הנשיא מוטל עול כבד. אם הכנסת היא בית הוויכוח והדיון, בית הנשיא הוא מקום הפשרה והשלום", הוסיף ואמר.

"בשעת חילופי משמרות בבית המקדש, היה המשמר היוצא מברך את המשמר הנכנס, בזו הלשון 'מי ששיכן את שמו בבית הזה, ישכין ביניכם אהבה, אחווה, שלום ורעות'. זוהי גם תפילתי כאן היום. מי ייתן וישכנו בינינו אהבה, אחווה, שלום ורעות", סיכם אדלשטיין.

בעוד השבעתו מתחילה, המשיכו בחמאס את ירי הטילים לעבר מדינת ישראל. חיילי צה"ל ממשיכים את הלחימה מול החמאס גם בשעה זו. בעקבות מבצע צוק איתן והלחימה ברצועת עזה, הוחלט כי יתקיים טקס צנוע במשכן הכנסת בירושלים.

בטקס משתתפים חברי כנסת, אישי ציבור וכן הנשיא היוצא שמעון פרס, אשר מסיים שבע שנים מוצלחות כנשיא מדינת ישראל. בעוד דעותיו בנוגע לשלום שנויות במחלוקת, הצליח פרס להתנהל כמעט ללא תקלות והתקבע כדמות הממלכתית של מדינת ישראל.

בדבריו אמר הנשיא היוצא שמעון פרס "אני נפרד מתפקידי מבלי להיפרד מאמונתי. אשרת את המדינה כנושא אמונה עמוקה, שישראל תהא מדינת מופת. לא שערתי שבימים האחרונים לכהונתי אלך, כפי שנהגתי ללכת, לנחם משפחות שכולות. דמעה בעינם. ואמונה בליבם. לא תיארתי לעצמי שגם הפעם לאחר שספגנו טילים, שנועדו לפגוע בחיי אזרחים דורשי טוב. ולאחר שחשפנו מנהרות רצח מוסתרות, שנועדו לחדירה ללב יישובים אזרחים ולהמטיר אש על אימהות וילדים, נצטרך להתריע באוזני העולם על סכנת הטירוף הטרוריסטי. הטרור מנסה לשפוך את דמינו. ובפועל גורם לנהרות דם הזורמים בכיכרות ארצו".

"אני נפרד מתפקידי כנשיא אבל לא מחובותיי כאזרח", אמר פרס. "הייתי נשיא אוהב את עמו ומעתה אני אזרח מאוהב בעמו. לא אוותר על זכותי לשרת את העם ואת המדינה. אפעל באמונה עמוקה להמשיך ולתרום לבנייתה. שישראל תדע ביטחון ותדע שלום. ישראל שתקיים צדק חברתי ותישא את עיניה להגשמת חזון נביאיה. שישראל תוסיף להיות יהודית במורשתה ודמוקרטית באורחותיה.

"בביקוריי בפינותיה המגוונות והייחודיות של ישראל, נכנסתי לכל מקום בסקרנות חוקרת ויצאתי בלב מלא גאווה. גיליתי בכל מקום ובכל פעם מחדש, אנשים חרוצים, כישרונות שופעים, ילדים מקסימים והפתעות טובות שאין להן שיעור. על כן, בהיפרדי מתפקידי הרשמי אשאר אזרח נושא תקווה. תקווה לעתיד טוב יותר. תקווה לשלום מלא. תקווה שהחלום של ימינו יצור מציאות של מופת. כאשר אני חוזר ופוגש את יופייה ועוצמתה של ישראל, אני מוצא את עצמי לעיתים מוחא דמעה. נרגש אולי מעט יותר ממרבית חבריי הצעירים. משום שבכל שנותיי ראיתי את מלוא הדרך המדהימה והפלאית שעשתה ישראל. לצדו של בן גוריון ראיתיה נאבקת על חייה. עם משאבים דלים וסכנות אין קץ. ואילו היום- אני רואה אותה חזקה. בוטחת. פורחת. משגשגת בכל תחום וגם נאבקת באויבה. אני רואה את ארצי מבטיחה עתיד מלהיב לבניה ובנותיה".

כזכור, לאחר שני סבבים ניצח רובי ריבלין בהתמודדות על תפקיד נשיא המדינה מול חבר הכנסת מאיר שטרית. בסיבוב השני גרף ריבלין 63 מקולות חברי הכנסת. לאחר ההתמודדות אמר ריבלין למאיר שטרית, שפסיד בבחירות "וואי, איזה פייט נתת".

בנאום ניצחון הוסיף ואמר הנשיא העשירי של מדינת ישראל "זכיתי היום באמונכם. זכיתי היום באמון הציבור בישראל, שאתם שליחיו. מרגע זה- אני איש של כולם, אני איש העם", פנה ריבלין אל חברי הכנסת. "היום אני מתחיל את הדרך לבית אחר. בית השוכן לא רחוק מכאן. הבית אליו אני הולך יהיה בית של הישראלים כולם. בית שדלתו פתוחה לכל- בית עם חירות ועם מק"י. בית בו יסתופפו יחד כל חלקי העם, בחוויה ישראלית אחת".

"אני מודה לחבריי המתמודדים הראויים, אשר הוסיפו באישיותם ובהתנהלותם הדר למערכה ומאחל להם ולנו שימשיכו לשרת את הציבור באמונה. אני מודה לכל מי שליווה אותי בדרך הארוכה לכאן, ברגעיה היפים וברגעיה הקשים. ובראש המלווים- רעייתי, נחמה, ילדיי ונכדיי, שמבלעדי אהבתם ותמיכתם - אַין", אמר ופנה לאזרחי המדינה: "אזרחי ישראל, הריני עומד בפניכם נוכח גודל השליחות וכובד האחריות ובענווה, מודה לכם על אמונכם. תחי הדמוקרטיה הישראלית, תחי מדינת ישראל".

נשיא המדינה העשירי של מדינת ישראל נולד ב-1939 בירושלים והינו עורך דין במקצועו. ריבלין כיהן כחבר מועצת העיר בסוף שנות ה-70 ולאחר מכן שימש כיו"ר סניף תנועת החירות ויו"ר ארגון הליכוד. ב-1988 שקל להתמודד על רשות עיריית ירושלים כנגד טדי קולק אך הפסיד בבחירות הפנימיות במפלגה.

באותה שנה נבחר לראשונה לכנסת ושימש במשך 26 שנים בתפקיד. ב-2001 נאלץ לוותר על תיק המשפטים כיוון שהתנהלה נגדו חקירה, שהסתיימה לבסוף בחוסר אשמה, ונאלץ להסתפק בתיק התקשורת. בכנסת ה-16 נבחר לשמש כיושב ראש הכנסת. ב-2007 הפסיד בהתמודדות לנשיאות מול נשיא המדינה הנוכחי שמעון פרס. לאורך כל פעילותו בכנסת נחשב כפרלמנטר מצטיין וכאדם ישר ובשנת 2012 קיבל את אות אביר איכות השלטון מטעם התנועה לאיכות השלטון.

לאורך כל המרוץ לנשיאות הוביל ריבלין בתמיכה בציבור ובקרב חברי הכנסת. בין היתר קיבל את תמיכת הבית היהודי. "ריבלין הוא המועמד הטבעי לנשיאות מדינת ישראל", אמר בנט בזמן הבחירות לנשיאות. "הוא איש ממלכתי, ציוני, אנושי, אוהב גדול של ארץ ישראל, תורת ישראל ושל עם ישראל. איש רגיש, איש שיודע להתרגש ושיודע לרגש. כזה צריך להיות הנשיא שלי", אמר והוסיף כי למרות שהבחירות חשאיות, הוא ימליץ לחברי הבית היהודי להצביע כמוהו.