הרב אריאל: גם במלחמה יש איסור לא תרצח

בימים האחרונים מופץ מכתבו של הרב ליאור המתיר הריגה של חפים מפשע במלחמה. הרב אריאל יוצא נגד קביעתו וקובע "במלחמה מי שיורה ראשון יחייה, ולכן מותר לפגוע בלי כוונה בחפים מפשע, אבל לא הורגים מלכתחילה אזרחים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/07/14 09:53 כה בתמוז התשעד

הרב אריאל: גם במלחמה יש איסור לא תרצח
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"גם במלחמה יש איסור לא תרצח", כך קובע הרב יעקב אריאל בשיחה ל'כיפה' בעקבות דבריו של הרב דב ליאור אל אפשרות לפגוע בחפים מפשע במזן מלחמה. לאחרונה פרסם הרב ליאור מכתב בו מביא את דברי המהר"ל מפראג שכתב שכפי שהיה מותר לבני יעקב לפגוע באנשי שכם, כך בכל המלחמות מותר לעם המותקף להשיב מלחמה שערה כנגד העם ממנו באו התוקפים, והוא אינו חייב לבדוק אם כל אחד ואחד מהם משתייך ללוחמים. בדבריו קבע הרב ליאור כי מותר להפגיז אזורים שלמים ולהעניש את אוכלוסיית האויב "ואין לסכן סתם חיילים אלא יש לנקות באמצעי הרתעה מוחצים בכדי להדביר את האויב".

(מכתבו של הרב דב ליאור)

הרב יעקב אריאל, מבכירי רבני הציונות הדתית, קובע בראיון ל'כיפה' כי אין לפגוע בחפים מפשע באופן מכוון, זאת על אף המלחמה. “גם במלחמה יש איסור לא תרצח", הוא מסביר. “בגלל שמדובר כאן במלחמה בין שני קולקטיבים יש לפגוע בקולקטיב האחר ולא ניתן לבחור בפינצטה רק את המחבלים, בלי כוונה עלולים להיפגע גם חפים מפשע".

"אסור לפגוע בחפים מפשע", הוא מדגיש. “מותר לנו להילחם ודרך אגב להרוג בטעות אבל לא פוגעים מלכתחילה באזרחים. אם חף מפשע נהרג בלי כוונה זו אחריותו. אומנם אין לנו ברירה ובמלחמה מותר להרוג גם אדם טוב אם אין לך ברירה. דמם של הילדים שלנו בשדרות לא פחות אדום מדמם של הילדים בעזה אבל לצערנו אם יש מחבל בגן ילדים חייבים להרוג אותו גם במחיר פגיעה בחפים מפשע".

"במלחמה נלחמים וקשה לקבוע גבולות", הוא מוסיף. “החיילים נמצאים בתוך לחימה ומי שיורה ראשון נשאר חי. במלחמה אין אפשרות לשקול את כל השיקולים אך יחד עם זאת לא הורגים אזרחים מלכתחילה אלא רק מתוך צורך מבצעי ומלחמת אין ברירה".