הפעם חייבים להגיע להכרעה

הרב רונצקי נמצא בימים האחרונים בשטחי הכינוס על גבול רצועת עזה. בראיון ל'כיפה' הוא מספר "הלוחמים מבינים את הסיכון שכרוך בלחימה אבל אומרים בפה מלא שצריך להכות מכה קשה בחמאס"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 22/07/14 17:32 כד בתמוז התשעד

הפעם חייבים להגיע להכרעה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"ראו עד כמה איתנה רוח הלוחמים. אל המתחם שלנו שבה כעת מהלחימה מחלקת טנקים. טיפסתי אל טנק המ"מ ושאלתי את הצוות לשלומם. בטנק היו המ"מ, בוגר מכינת מעיין ברוך, תותחן, הסדרניק מישיבת אילת, נהג, הסדרניק ממעלה אדומים, וטען, עולה חדש מברית המועצות. הם סיפרו על לחימה עיקשת כנגד המחבלים, על פגזים רבים שירו לכיוון עמדות שיגור רקטות, על ירי במקלעים לעבר מחבלים מתאבדים שהתקרבו אליהם.

"לשאלתי, 'ומה כעת?' ענו כמעט פה אחד, מתדלקים, מחדשים את מלאי התחמושת ושבים ללחימה. 'איפה נמצא הלב שלכם?' הוספתי לשאול, ותשובתם, גבוה גבוה. עוד שאלתי, 'אינכם מפחדים?' אמר המ"מ, חוששים קצת, אבל זו המשמרת שלנו להגן על עם ישראל”.

את הסיפור הזה פרסם הרב אביחי רונצקי, ראש ישיבת איתמר והרב הצבאי הראשי לשעבר, בדף הפייסבוק שלו היום בצהריים (ג'). בימים האחרונים נמצא הרב רונצקי על קו איתמר-עזה, במסגרת תפקידו במילואים. מחזק את הלוחמים בשטח, את הפצועים בבתי החולים ושומע את הסיפורים. שומע ונפעם.

"אני נמצא בשטחי הכינוס כל הזמן. רואה את החיילים נכנסים ויוצאים מעזה", הוא מספר בראיון ל'כיפה'. “התחושה בשטח היא של המון עוצמה. של רצון של לוחמים להמשיך את המערכה עד תומה. עד שנקבל הכרעה".

את הרשמים הוא מעביר בדף הפייסבוק שלו בימים האחרונים, ומהרשמים עולים סיפורים מפעימים של חיילים חדורי מטרה. “ביקרתי כעת אצל דביר, מ"פ בצנחנים, שנפצע אמש בעיניו בקרב בעזה. כשרכנתי לעברו אמר לי בלחש, מה אעשה כעת? הייתי אמור לצאת לשנת לימודים בישיבה. איך אצליח ללמוד תורה, כשאני לא רואה?”, הוא פרסם לפני יומיים. "במיטה לידו שוכב רס"ן ישי, מ"פ ביחידת מגלן. שניהם גרים דלת מול דלת בשכונת מעלה הזיתים.חדר לידם שוכב מח"ט גולני, אל"מ רסאן עליאן, פניו מלאות ברסיסים. מיד בכניסתי אליו אמר לי, דע לך, מחר אני כבר לא פה, אני חוזר לפקד על החטיבה. אלו הגיבורים שלנו, מהם אנו שואבים כוח להמשך הלחימה באויבינו".

"החיילים מבינים את הסיכון שכרוך בלחימה ויש יחידות שרבים מהלוחמים נהרגו ונפצעו, אך הם אומרים בפה מלא שצריך להכות מכה קשה ביותר בחמאס", הוא אומר בעודו בנסיעה לכרמיאל. רק בנסיעות יש לו זמן לדבר. “זה מעניין כי מדובר בחבר'ה צעירים, שחלקם לא דתיים. החינוך החילוני הוא לא תמיד לאומי ואף על פי כן חטיבות שלמות יוצאות להילחם מתוך מוטיבציה גדולה. אני רואה את הלוחמים הללו, את מפקדיהם, והלב והנפש כואבים. מדובר גם באנשי מילואים שעזבו את משפחותיהם ונכנסו לתוככי שטח הלחימה. הם עושים את הדברים בביטחון עצמי מאוד גדול. זה הדבר שמיוחד בעם שלנו. רואים את האכפתיות, האחריות, הנחישות. רואים בעיניהם את הרצון לשמור על המדינה".

הטלפונים הסלולריים של המילואימניקים וחיילי הסדיר נלקחו כבר מאז תחילת המבצע הקרקעי, חדשות הם לא שומעים כך שהקולות מהעולם הקוראים להפסקת אש לא מגיעים אליהם. הרב רונצקי, בדף הפייסבוק שלו הפך לפה ולאוזניים של הלוחמים בשטח, והוא לא מאכזב. כל סיפור, כל חוויה מועברת במילים של לוחם לשעבר, בכתיבה של משורר.

"שוב חוזרות התמונות שכל כך נוגעות ללב”, הוא כתב אתמול. "ממש כעת לידי, יחידת מילואים של סיירת מובחרת, רגע לפני כניסתם לתוככי רצועת עזה. החיילים עומדים במעגל, לגופם אפודי קרב, חבושי קסדות ויד כל איש על ראש רעהו. באמצע המעגל עומד אחד הקצינים וקורא בקול גדול את התפילה לפני היציאה לקרב: שמע ישראל, אתם קרבים היום למלחמה על אויבכם, אל ירך לבבכם ואל תיראו... כי ה' אלהיכם ההולך עמכם, להלחם לכם עם אויבכם להושיע אתכם. וכל הפלוגה עונה בקול גדול אמן! וכך יחידה אחר יחידה חולפת על פני. ואני הולך ביניהם, מברך אותם להצלחתם במשימה ולשובם לביתם לשלום”.

"בשטח לא יודעים כלום", הוא מספר. “אף אחד לא שומע חדשות, הלוחמים ללא טלפונים וגם במפקדה הקדמית לא שומעים על הפסקות אש כלשהן. הדברים מחזירים אותי אחורה לעופרת יצוקה. יש הרבה קווי דמיון. יש את אותו הלהט ואותו רוח".

"הפעם חייבים להגיע להכרעה", הוא מוסיף ופורס את תובנותיו כתת אלוף לשעבר, אשר אומנם היה בתפקידו האחרון הרב הצבאי הראשי אך בעבר שירת כמפקד החטיבה המרחבית שומרון וכלוחם ומפקד פלוגה בסיירת שקד במלחמת יום כיפור. “מלחמת לבנון השנייה הסתיימה בניצחון בנקודות ואסור שהפעם כך יהיה המצב. כל מפגש צריך להסתיים בנוק אאוט. צריך להכות מכה קשה באויב ולהכריע את החמאס".

"הפצועים בבתי החולים שואלים מתי נכנסים שוב", הוא מספר לבסוף על ביקורו בבתי החולים בתל השומר ובסורוקה, היום ואתמול. “הם לא רוצים לשכב. הם רוצים לנצח בקרב".