רב בעין הסערה

הרב שחר בוצחק מספר על תפקיד רב הקהילה בעוטף עזה בימים אלו ועל עובדה שיצא למילואים בעוד הבית חוטף טילים והילד הקטן רק בן חודש. "צה"ל קורא אז באים"

חדשות כיפה חנן גרינווד כיפה 14/07/14 16:17 טז בתמוז התשעד

רב בעין הסערה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בעוד הטילים ממשיכים לנחות ברחבי הארץ ומאות אלפים מסתתרים במקלטים, הרב שחר בוצחק, אב לארבעה, האחרון מביניהם בן חודש בלבד, ורב קהילה במושב עין הבשור שבעוטף עזה, לא היסס לרגע ועזב את הבית ואת הרך הנולד למילואים.

בזמן הראיון עם 'כיפה' הרב בוצחק נמצא בדיוק בבית החולים שניידר בפתח תקווה, שם עבר בנו בן החודש בלבד צינתור לפני שבועיים. שבוע לאחר הצינתור כאשר הירי מהרצועה גבר והתעצם הטלפון צלצל והורה על גיוס חירום הרב בוצחק לא היסס לרגע ועלה על מדים. בפגרה ממילואים הוא מספר על האתגרים שבתפקיד רב קהילה.

"הגעתי לשדרות לפני כשלוש עשרה שנים במסגרת הגרעין התורני ולאחר ההינתקות מחבל עזה הבנו החברים שלי ואני שצריך לעשות חשבון נפש ואולי למצוא דרכים נוספות להתקרב ולחבר את עם ישראל וגם לחדור לליבותיהם של ישראל ובנוסף היה ברור שלא זזים מהאזור הנפלא הזה שהתברך באנשים טובים ובנוף מקסים", הוא מספר.

"לאחר שהאפשרות להצטרף לנחל עוז על גבול מרכז הרצועה לא צלח לצערנו החלטנו להתיישב בעין הבשור "מעוז החילוניות" (כהגדרתם) של חבל אשכול. בהתחלה אפילו היינו מוזרים עם כיפה והיום ברוך השם בשבת יפה יש למעלה משלושים מתפללים, בית הכנסת היום פעיל ויש בו שיעורים לגברים ולנשים יש בו בר מצוות ובריתות ולקהילה יש גם מצטרפים חוזרים בתשובה ולפעמים גם צריך להתמודד עם השאלה של מי שבא לבית הכנסת ואח"כ נוסע ברכבו למרכז".

(הרב שחר בוצחק)

הרב בוצחק מסביר על תפקידיו של רב קהילה תחת אש. "רב של קהילה תחת אש חייב להראות ולתת רוח גבית. הוא צריך להיות שם לחזק לדבר על אמונה, לקשר את פרשת השבוע למצב ואת השיעורים לאקטואליה, לא להתעלם מהמציאות ולהבין שיכול להיות שהוא משענת אפילו אם רק לאחד. גם בעמוד ענן העברנו שיעורים בממ"ד תחת אש ודיברנו ונפגשנו וניצחנו ושרדנו ביחד וכשנחטפו אייל וגלעד ונפתלי אז למדנו על פדיון שבויים כלומר מצד אחד דברי תורה והלכה ופרשת שבוע מצד שני להכיר במציאות". לדבריו לימודיו במכון ברקאי להכשרת רבנים מסייעים לו רבות בנושא.

"בשנתיים האחרונות למדתי במרכז ברקאי להכשרת רבני קהילה ואני בוגר המרכז שנתן לי המון כלים שמסייעים בהתמודדות, למדתי על קהילה ואוכלוסיה במצב של לחץ, למדתי התמודדות עם מוקדי כוח למדתי לדבר אל ואם אנשים ואין ספק שהמרכז העניק כלים שאני משתמש בהם היום בצורה מיטבית"

הרב בוצחק מספר על הדילמות שבתפקיד. "בהחלט יש הורים שמתייעצים איתי כיצד לשוחח עם הילדים ולענות להם על הפחדים ויש מי שמבקשים חיזוק באמונה וגם שאלות הלכתיות שיש להם השלכה על טהרת המשפחה כמו מישהי שמפחדת לצאת בערב למקווה בגלל הירי והמצב האם מותר לה לדחות את הטבילה ושאלות אחרות".

כיצד מתמודדים בבית? בכל זאת אתה בצו שמונה?

"רעייתי באופקים אצל אמא שלה יחד עם ילדיי. הצבא מאפשר לי לצאת לבדיקה של התינוק ואני בקשר יום יומי עם המשפחה ועם הקהילה ואנחנו חזקים ובעזרת השם מתמודדים לא רע. הרב בוצחק גם מבקש לנצל את ההזדמנות לבקש סליחה מהקהילה בעין הבשור אבל "כשצה"ל קורא אז באים".