בעקבות פלישה לפרטיותן של הטובלות: הבלניות בירושלים יעברו רענון בנושא שמירת צנעת הפרט

חודשיים לאחר פרסום 'כיפה' בדבר פלישה לפרטיותן של טובלות בירושלים, המשרד לשירותי דת הודיע כי יחדד את הנהלים בנושא שמירת צנעת הפרט מול הבלניות בעיר

חדשות כיפה חנן גרינווד כיפה 08/07/14 09:49 י בתמוז התשעד

בעקבות פלישה לפרטיותן של הטובלות: הבלניות בירושלים יעברו רענון בנושא שמירת צנעת הפרט
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

חודשיים לאחר פרסום 'כיפה' כי בניגוד לחוזר מנכ"ל המשרד לשירותי דת אשר הורה שלא לפגוע בפרטיותן של טובלות, הבלניות בירושלים המשיכו להטריד את המבקרות במקום, אגף המקוואות במועצה הדתית יחדד את הנהלים מול הבלניות.

כזכור, לאחרונה נחשפו תלונות של נשים, שהגיעו לעמותת 'עיתים', הטוענות כי נעשה בהן חיפוש גופני בניגוד לרצון הטובלת, נגיעה בגוף ובשיער ונעשו תשאולים מביכים.

באירוע אשר נחשף בחודש מרץ בפורום 'הורות ומשפחה' ב'כיפה' עולה תמונה קשה באשר לתפקוד הבלניות בירושלים. על פי הטובלת הבלנית תחקרה אותה באופן מעמיק במיוחד לגבי ההכנות לטבילה, נגעה בה בגב, העבירה יד בשערה ולאחר שנכנסה הכריחה אותה הבלנית לטבול שוב ושוב בתואנה כי לא טבלה מספיק עמוק. עוד הכריחה אותה הבלנית לומר תפילה לרפואת חולה בעודה עומדת ערומה ורועדת. "רק כשהגעתי הביתה, התחילו הדמעות לרדת, ומאז אתמול אני ממשיכה לבכות לפרקים, ואני לא בטוחה למה. אני רק יודעת שתחושת ההשפלה צורבת לי את החזה, ומקשה על הנשימה", כתבה הטובלת.

לפני כחודשיים פרסמו במשרד לשירותי דת חוזר מנכ"ל אשר קובע כי אסור לבלניות לתשאל את הטובלות ועזרה בטבילה הינה אופציונלית בלבד. "לפי ההוראות החדשות הסיוע ההלכתי במהלך הטבילה ייעשה אך ורק על בסיס הסכמת הטובלת ובנוסף לכך פורסם בנוהל כי מהות וכשרות הטבילה הינו באחריות הטובלת בלבד, במידה ותמצא בעיה הלכתית כלשהי, הסמכות לפסיקה היא הרב המקומי באותו מקווה". ממסמכים שהגיעו לידי 'כיפה' עולה כי הוראות כאלו יצאו בעבר אך נענו בהתעלמות הפגנתית מצד חלק מהבלניות בעיר.

השבוע השיב המשרד לשירותי דת למכתבות של עו"ד אלעד קפלן, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית ומשפטית ב'עתים', והודיע כי אגף המקוואות במועצה הדתית יחדד את הנהלים מול הבלניות. הדבר נעשה בעקבות תלונה נוספת על בלנית באחד ממקוואות הטהרה הפעילים בעיר, שנגעה בטובלת ללא הסכמתה במטרה לבדוק אם היא מוכנה לטבילה לשביעות רצונה.

כמו כן, המשרד לשירותי דת מתחייב כי במקוואות בירושלים יתלה חוזר מנכ"ל המשרד לשירותי דת ובו ההנחיות האוסרות על חדירה לצנעת חייהן של הטובלות ללא הסכמתן וכן הבלניות תשתתפנה בסדנת לימוד במסגרתה יעברו הדרכות כיצד לנהוג באדיבות עם הטובלות, בדגש על מתן שירות לבעלי מוגבלויות כמו נשים נכות.

מעמותת 'עתים' נמסר: "התלונות שהגיעו לידינו על היחס לטובלות במקוואות טהרה בירושלים חמורות ודורשות טיפול יסודי של המועצה הדתית, שלצערינו לא השיבה למכתבינו, ושל המשרד לשירותי דת, שאנו מודים לו על תשובתו. מדובר בפלישה לצנעת חייהן של נשים המבקשות לקיים את מצוות הטבילה, ללא הסכמתן או רצונן, באופן שרומס את זכויותיהן לכבוד ולפרטיות. מעשים אלו פוגעים באמון הציבור בשירותי הדת וכן בדמותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אנו מברכים על הצעדים שננקטו לשם הגנה על הטובלות ונמשיך לעקוב על מנת לוודא כי הדברים מיושמים בפועל בהתאם לנוהל שמירה על צנעת הפרט של ציבור הטובלות במקוואות, שפרסם המשרד לשירותי דת בחוזר מנכ"ל".