פרסום ראשון: כך מתכוונים בבנימין למנוע את החטיפה הבאה

אחד המחדלים הגדולים באירוע חטיפת שלושת הנערים בגוש עציון הוא התנהלות המשטרה כשקיבלה את הטלפון מאחד הנערים. אפליקציה חדשה תאפשר שידור קריאת מצוקה בלחיצת כפתור

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 18/06/14 11:57 כ בסיון התשעד

וותיקי יהודה ושומרון זוכרים את מכשיר ה'ברק'. מכשיר קשר שהותקן בעלות לא קטנה ברכבים ביו"ש ואפשר קשר מהיר עם כוחות הביטחון בלחיצת כפתור. מכשיר 'ברק' כבר לא קיים מאז שהטלפון הסלולרי פרץ לחיינו, ובשנים האחרונות נעלמו הרכבים האחרונים בעלי האנטנה השחורה העגולה.

בעוד שהעלות הכספית של נהגי יהודה ושומרון ירדה פלאים בשל החיסכון בהתקנת המכשיר היקר, יחד עם ירידת המחיר ירד הביטחון בכבישים, החל מבעיות של קליטה באזורים שונים וכלה בסרבול השימוש בטלפון הנייד בעת חירום. בשנים האחרונות מנסים ביו"ש לקדם שורה של מהלכים שיובילו לדיווח מהיר ויעיל לכוחות הביטחון על מנת שהאירוע יטופל בצורה מיטבית. בין היתר הושק מספר טלפון - 1208 - שמאפשר חיוג מכל טלפון או סלולרי והגעה למוקד המתאים, כך שלנהג אין צורך לדעת בדיוק באיזה גזרה הפיגוע קורה.

ביום חמישי האחרון, הדבר קיבל חיזוק שלילי, כשאחד החטופים התקשר למוקד משטרת ישראל ולחש 'נחטפנו'. השוטר, התקשה לשמוע את הצעיר והשיחה קוטלגה כהטרדה. בעקבות ההתעלמות של המשטרה הדיווח אודות החטיפה התעכב במספר שעות, דבר קריטי שסייע לחוטפים להיעלם עם החטופים.

בימים אלו משיקה חברת אפליקציות בשם 'דומינאפ טכנולוגיות' אפליקציה שייתכן והייתה מביאה לסיום מהיר ואיכותי יותר לפרשת החטופים. האפליקציה, מאפשרת לאדם ללחוץ על כפתור אחד ולשדר אות מצוקה ביחד עם תמונתו, היישר לכוחות הביטחון.

(צילום: צילום מסך )

מטרת האפליקציה, Feeling Safe, היא לאפשר למשתמש לשלוח דיווח עם כל המידע הנחוץ למוקד החירום (משטרה, מכבי אש, מד"א וכו') בלחיצת כפתור אחת. בין היתר מאפשרת האפליקציה לבצע שיחה למוקד חירום שהוגדר, שליחת מיקומים מדוייקים מזירת האירוע, שליחת צילום פנים וקטע ווידיאו מהזירה ושליחת הודעת sms עם מיקום מדוייק לאנשי קשר שהוגדרו.

בנוסף, האפליקציה יודעת לשלוח מיקום מדויק של המשתמש באופן אוטומטי וללא שום פעולה נוספת מצידו כאשר הוא מבצע שיחה רגילה לאחד ממוקדי ההצלה השונים. כך, אם בן אדם חייג למוקד 100 ושכח שיש לו את האפליקציה (שממשיכה תמיד לעבוד ברקע), המיקום שלו נשלח אוטומטית למוקד והמוקדן שמקבל את הקריאה רואה את המיקום המדויק שלו.

(צילום: צילום מסך)

"הרעיון שעומד בבסיס האפליקציה הוא הגברת תחושת הביטחון האישי בקרב האזרחים ובעיקר בקבוצות הסיכון: נשים, ילדים מבוגרים וכו', כאשר המטרה הסופית היא יצירת כוח הרתעה והפחתת המוטיבציה לביצוע פשע. בדומה למצלמות אבטחה ויותר מזה, אם כל אדם בעל טלפון חכם יכול לתעד ולשלוח בזמן אמת תיעוד חי ומצולם מזירת האירוע, ניתן בהחלט לצפות שהדבר יגביר בטווח הארוך את כוח הרתעה והמוטיבציה של גורמים עבריינים לבצע פשע", נכתב בדברי ההסבר לאפליקציה.

בעוד שהאפליקציה מיועדת לכלל האוכלוסייה, ולא דווקא לתושבי יהודה ושומרון, במועצה אזורית מטה בנימין כבר מפיצים את האפליקציה בצורה מותאמת, כשהשיחה והנתונים מגיעים ישירות למוקד הביטחון של המועצה. בעתיד הקרוב יתאפשר לכלל תושבי יהודה ושומרון להשתמש באפליקציה על מנת להגיע באופן מהיר ומיטבי לכוחות הביטחון. אולי כך תימנע החטיפה הבאה. כרגע האפליקציה הינה לבעלי סמארטפון עם מערכת ההפעלה אנדרואיד אך בהמשך תתאפשר גם הורדת האפליקציה ממכשירי אייפון.

(צילום: צילום מסך)