הרב חיים אמסלם לרבני החרד"ל: מדוע אימצתם את תרבות החרמות והאלימות של העולם החרדי הקיצוני

עוד הוסיף ושאל: "מה קרה למתינות הרבנים בציונות הדתית?"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 12/06/14 22:12 יד בסיון התשעד

הרב חיים אמסלם לרבני החרד"ל: מדוע אימצתם את תרבות החרמות והאלימות של העולם החרדי הקיצוני

הרב חיים אמסלם התייחס היום (ה') ל'צייד המכשפות' להגדרתו נגד קבלת כספי הקרן לידידות בקייטנות משרד החינוך. בסטטוס ארוך בפייסבוק תהה הרב אמסלם "מה קרה למתינות של רבנים בציונות הדתית".

לדבריו "מזה זמן מה מתנהל ציד מכשפות נגד הקרן לידידות והעומד בראשה - הרב יחיאל אקשטיין. קרן התומכת ביוזמות חינוכיות משלימות, במיוחד למגזרים מעוטי יכולת. מקורות הכספים הם מתרומות כספי נוצרים ידידי ישראל. מהקרן נתמכו הרבה מוסדות חרדיים ודתיים, כגון מוסדות מגדל אור של הרב יצחק דוד גרוסמן. כאשר היה הכל בשקט לקחו כל מי שרק יכל לקבל".

הרב אמסלם מאשים כי "משרבני החרדים יצאו נגד, רבנים מסויימים בציונות הדתית היו חייבים להיות יותר 'צדיקים' מהם, או כפי שאומר הביטוי 'נוצרים יותר מהאפיפיור', ומכאן ועד הוקעתו של הרב אקשטיין ופסילתו הגורפת, הדרך לא הייתה רחוקה".

"לא נותר אלא לקרוא 'משוגעים, רדו מהגג!'", אומר הרב אמסלם ומבהיר כי "אין איסור לקבל כספים מנוצרים, גם אם הכספים הללו מופנים לענייני חינוך, ובוודאי ואני מדגיש כשהם אינם מתערבים כלל בתכנים!!! כקרן אור באפילה לפתע מתעוררים מספר תלמידי חכמים בעלי סברא והגיון בריא (הרב רבינוביץ' והרב מלמד ואחרים שפרסמו הערב דעתם), ואומרים מפורשות שאין שום איסור בדבר!".

"לדעת הרבה מהפוסקים, כבעלי התוספות (וכן רבים מהאחרונים, וכך פסק גם מורנו ורבנו רבי יוסף משאש זצ"ל. עי' שו"ת מים קדושים סי' ק"ח אות ב'), הנוצרים בימינו אינם נחשבים עוד [מעשה אבותיהם בידיהם] כעובדי עבודה זרה וממילא אין בעיה בכספם. ומה שטענו בדבר חילול ה' זהו דווקא בצדקה שיש בה ביזוי למקבל, אבל תרומות בעידן המודרני כדבר המקובל בכל העולם לתרום ולהזדכות במס, אין בזה משום חילול ה'", כותב הרב אמסלם, "מה גם שהתרומה אינה באה ישירות מהנוצרים אלא הם תורמים לקרן שיכולים לתרום לה הן יהודים והן שאינם יהודים, ומהקרן הכסף עובר למשרד החינוך (בשפה ההלכתית זה נקרא: "זה וזה גורם"). ואין כאן הבמה להרחיב בנימוקי הלכה, אך יש כמה סניפים להתיר בשופי ואילו רצו לאמץ את גישת "כחא דהיתירא עדיף" ניתן להתיר ולהקל".

"מחול השדים והעליהום שהיו בשבועות האחרונים בתקשורת הציונית דתית הדהימו אותי! איפה המפד"ל הישנה? איפה המתינות? היכן השכל הישר והסברא? האם נותרו רק התלהמות, החמרה וקיצוניות? מה קרה לכם שאימצתם את תרבות החרמות והאלימות של העולם החרדי הקיצוני?", הוא שואל בזעם.

"יש לי כבוד והערכה רבים לבני הציונות הדתית ורבניה, ודווקא משום כך אני שואל מעומקא דליבא: להיכן נעלמו ערכי הציונות הדתית הקלאסיים של אהבת חינם ו"דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום"? מה עם הלכות בין אדם לחבירו, דרכי שלום, הכרת הטוב, כבוד הבריות, הלבנת פנים?".

"אולי יחשבו נא כל אלו שלא הסתפקו בהבעת דעתם כנגד "הקרן לידידות", על איך התורמים הללו מסתכלים עלינו בעקבות הקמפיין הנגדי, ואולי יש כאן גם מקום חשש שלא לגרום חילול ה'? ואם נלך לפי הגיון מעוות: אולי אסורים כספי השילומים מגרמניה? ואולי כספי הסיוע האמריקאי, שלושה מיליארד דולר מידי שנה, שהרי זה כסף מנוצרים ורוב הנוצרים הם בכלל אוונגליסטים? מה קורה כאן?", הוא מסכם ואומר "אחר כך עוד מתפלאים מה קרה לציונות הדתית וליחסה בעניין הגיור? בכאב אני אומר שאם זו ההתנהלות אין בכך כל פלא".