פורום חותם: חוק המתת חסד – סיוע להתאבדות

וועדת השרים לחקיקה דנה בהצעת החוק לפיה יתאפשר לחולים סופניים להפסיק את חייהם. פורום חותם: "נראה כי הזכות לחיים כבר אינה מוסכמה ברורה. במצב זה הריגת אדם תהפוך לנורמה רצויה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 08/06/14 13:41 י בסיון התשעד

פורום חותם: חוק המתת חסד – סיוע להתאבדות
Shutterstock, צילום: Shutterstock

הבוקר (א') עלתה בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת החוק של ח"כ עופר שלח, לפיו תתאפשר המתת חסד לחולים סופניים. מדובר בחוק שאושר במדינות בודדות בעולם המאפשר לרופא לתת לחולה סופני תרופות בעזרתן הוא יוכל להתאבד.

לקראת הדיון בוועדת שרים לענייני חקיקה שהתקיים בנושא, הוציא 'פורום חותם' המאגד מכוני הלכה ומחקר מובילים, נייר עמדה בו נכתב, כי "זהו חוק אשר יכול להוות סכנה גדולה לציבור ולכן חובה על חברי הכנסת למנוע מצב של הידרדרות מוסרית במדרון חלקלק ואינסופי". לדברי פורום חותם, "מבחינה הלכתית מדובר בנושא רגיש ומורכב, הנדון בזהירות הראויה ע"י הפוסקים וברמה האתית ראוי לדון קודם בסכנות לציבור שאליהם עלולים להיגרר בעקבות הצעת חוק זו".

הרב ד"ר מרדכי הלפרין, ראש 'מכון שלזינגר' טוען כי הצעתו של ח"כ עופר שלח, מהווה סיוע פעיל להתאבדות. "אם מקובלת עלינו הנחת היסוד שחייו של אדם פתוחים לדיון האם הם כדאיים ואם לאו, הזכות לחיים כבר אינה מוסכמה ברורה ונוצר כביכול דיון לגיטימי אודות היכן מותר להפסיק חייו של אדם". לדבריו, אם לא נעמוד על קדושת החיים, לעולם אפשר יהיה לבוא ולהזיז הגבול יותר ויותר. "החוק יביא בסופו של דבר להפסקת חייהם של אנשים ש'אינם מתאימים לנו', כל רופא יעשה דין לעצמו, והריגת אדם תהפוך לנורמה רצויה", תוקף הרב הלפרין.

פורום חותם מציינים בנייר העמדה כי בארצות בהן עבר חוק דומה, ניתן להיווכח בקיומה של תופעה בה רופאים עושים דין לעצמם ומקלים יותר ויותר את הקריטריון להרג. כך לדוגמה, בשוויץ שבה הותרה המתת חסד אקטיבית, קיים ארגון המתפרנס מהנושא אשר מסייע לאלפי אנשים למות. "לרוע מזלם של המומתים לא על כולם התרופה פעלה כמו שצריך וחלקם סבלו שעות רבות מייסורים נוראיים", מציינים בחותם ומוסיפים כי לאחרונה מתקיימת מחאה ציבורית בהולנד משום שרופאים מאשרים במקרים רבים "המתת חסד" בחולים שאינם סופניים, אלא שהם פשוט מאסו בחייהם ורצו להתאבד.

"לרופא, ניתנה האפשרות לרפא חולים אך לא ניתנה בשום אופן רשות לקצר אותם", מבהירים בנייר העמדה ומסכמים, "חובה על חברי הכנסת לעצור את הידרדרות המוסרית הזאת בטרם יהיה מאוחר מידי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן