תכנית הלימוד שהסעירה: אילו נושאים בתורת האבולוציה הילדים שלכם ילמדו

פרסום ראשון: לידי כיפה הגיעה תכנית הלימודים שכוללת את הלימודים על האבולוציה שעוררו סערה. מה הילדים שלכם ילמדו במסגרת לימודי המדעים בשנה הבאה?

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 01/06/14 16:00 ג בסיון התשעד

תכנית הלימוד שהסעירה: אילו נושאים בתורת האבולוציה הילדים שלכם ילמדו
Shutterstock, צילום: Shutterstock

הבוקר (א') פורסם כי 220 אלף תלמידי בתי הספר הממלכתיים והממלכתיים דתיים יחלו השנה לראשונה ללמוד נושאים הקשורים לתורת האבולוציה השנויה במחלוקת. בעקבות הפרסום הזדרזו במשרד החינוך להכחיש כי הילדים בכיתות ח' ו-ט' ילמדו את מוצא האדם מן הקוף אלא שמדובר בנושאים השייכים לתחום הביולוגיה של הצמחים ובעלי החיים.

לידי 'כיפה' הגיעה תכנית הלימודים במדעים לשנה הבאה. מה ילדכם ילמדו בשנה הבאה? אבולוציה של הצמחים, או על פי הגדרת משרד החינוך: "לפי התיאוריות המקובלות כיום מגוון המינים הקיים בעולמנו הינו תוצאה של תהליכים אבולוציוניים".

הקטגוריה שעוררה סערה הינה בנושא 'מערכות אקולוגיות' שם נכתב כי "מגוון היצורים בטבע משקף את השוני בצורה, במבנה ובאורח החיים. לפי התיאוריות המקובלות היום מגוון המינים הקיים בעולמנו הינו תוצאה של תהליכים אבולוציוניים, קיימת התאמה בין יצורים לסביבתם וקיימים יחסי גומלים בין יצורים ובינם לבין סביבתם".

עוד ממשיכים אנשי המשרד בקטגוריה ומפרטים כי מערכות אקולוגיות הן דינמיות באופיין: מאפייניהן יכולים לעבור שינויים במהלך הזמן בהתאם לשינויים סביבתיים פיזיקליים או ביולוגיים. למגוון הביולוגי יש חשיבות לאדם ולסביבה. מעורבותו של האדם בסביבה משפיעה על המערכת האקולוגית. קיימת אחידות רבה בעולם החי בצרכים ובעקרונות המבנה ושוני רב בדרכים להשגת צרכים ובצורה. קיימות רמות שונות של ארגון בעולם היצורים החיים (מדרג ביולוגי)".

גורמים במשרד החינוך מבהירים כי "אין שום מטרה להכניס תיאוריות הכופרות באמונה היהודית באשר לבריאת העולם והאדם וכי כל הפרסומים בנושא מקורן בטעות. ההתייחסות היחידה בתכנית החדשה הקשורה לאבולוציה הינה בהתייחסות למינים שונים של פרחים ובעלי חיים".

עם זאת ובניגוד לעמדתה השמרנית של משרד החינוך, רבנים שונים, בהם הרב אמנון בזק, התייחסו לנושא באופן כולל והבהירו כי יש לגעת בנושא האבולוציה, כולל הנושאים השנויים במחלוקת, על מנת להעשיר את היהדות ולהבין את עומקה.