פרסום ראשון: הרב שאול ישראלי יהיה דמות המופת של החמ"ד תשע"ה

הרב שאול ישראלי, ראש ישיבת מרכז הרב ורבו של כפר הרוא"ה בעבר יהיה דמות המופת של החינוך הממלכתי דתי בשנה הבאה. זאת בשל מעורבותו בנושא השמיטה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/05/14 13:17 יט באייר התשעד

פרסום ראשון: הרב שאול ישראלי יהיה דמות המופת של החמ"ד תשע"ה
ויקיפדיה ללא זכויות, צילום: ויקיפדיה ללא זכויות

הרב שאול ישראלי זצ"ל, ראש ישיבת מרכז הרב ורב כפר הרוא"ה אשר עסק רבות בנושא השמיטה יהיה דמות המופת של החינוך הממלכתי דתי בשנה הבאה, כך נודע ל'כיפה'.

זו השנה השלישית בה מציינים בחמ"ד את 'דמות המופת' אשר במסגרתו לומדים התלמידים בכל מוסדות החינוך הדתי לאומי את מורשתו של רב בולט מהציונות הדתית. השנה לומדים התלמידים על הרב דוד הלוי, רב העיר תל אביב ומחבר קיצור שולחן ערוך מקור חיים. בשנים הקודמות למדו על הרב צבי יהודה הכהן ועל הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל זצ"ל.

בשנה הבאה, שהינה שנת שמיטה, ילמדו התלמידים במסגרת 'דמות המופת' על הרב שאול ישראלי, ראש ישיבת מרכז הרב, ראש מכון ארץ חמדה ורב כפר הרוא"ה, שהיה אחד הדמויות הרבניות הגדולות ביותר של הציונות הדתית. בחייו פעל רבות בנושא השמיטה עד פטירתו ב-1995.

הרב שאול ישראלי זצ"ל (תרס"ט - תשנ"ה, 1909-1995) למד תורה במחתרת בברית המועצות ועלה לישראל לאחר עזרתו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק בהשגת סרטיפיקטים מהבריטים. בשנת תרצ"ד החל את לימודיו בישיבת מרכז הרב ואף למד עם הרב יעקב משה חרל"פ בחברותא. בנוסף נבחר על ידי הרב קוק להיות אחד מהשלושה שהכינו איתו את השיעור הכללי.

בהמשך קיבל סמיכה לרבנות ונבחר לרבו של כפר הרוא"ה, שם עיצב את אורח החיים במקום כיישוב חקלאי דתי. במהלך התקופה עסק הרב רבות בהלכות מצוות התלויות בארץ כגון שמיטה. כשהוקם מכון התורה והארץ התייעצו בו רבני המכון. כשהרב נריה הקים את ישיבת בני עקיבא בכפר הרוא"ה היה זה בשל הקרבה לרב ישראלי.

הרב ישראלי הקים עם קום המדינה את 'חבר הרבנים שעל ידי הפועל המזרחי' שהשפיע רבות על הרבנות והקהילות בארץ. עוד עמד מאחורי מאבקים רבים על אופיה היהודי של מדינת ישראל ואף יסד וערך את בטאון התנועה 'התורה והמדינה'.

ב-1953 מונה הרב ישראלי כחבר במועצה המורחבת של הרבנות הראשית ודעתו התקבלה בנושאים כמו הלכות שמיטה, כשרות 'בני ישראל' מהודו, היחס לרפורמים, השתלות לב ועוד. ב-1959החל ללמד במרכז הרב בעקבות בקשת הרב צבי יהודה הכהן קוק. עם פטירתו של הרב קוק מונה יחד עם הרב אברהם שפירא לראש הישיבה. בהמשך מונה גם לדיין בבית הדין הרבני הגדול בירושלים ועזב את תפקידו כרב כפר הרוא"ה. עשור לאחר מכן מונה כנשיא מכון 'ארץ חמדה' להכשרת דיינים. ב-1992 קיבל את פרס ישראל למדעי היהדות.

"אנחנו ממשיכים בעוצמה עם הלימודים אודות הרב דוד הלוי ולומדים את משנתו, אך יחד עם זאת רוצים שאנשים ייערכו כבר לשנה הבאה", הסביר ל'כיפה' יו"ר החמ"ד אברהם ליפשיץ את ההיערכות המוקדמת וחשיפת השם אשר תיעשה בקרוב באופן רשמי. "הדמות השנתית של החמ"ד מלווה את התלמידים מגן הילדים ועד בתי הספר העל יסודיים. במשך שנה שלמה התלמידים לומדים את תפיסותיו של הרב, משנתו החינוכית ואת דרכו. גם הבית מתעצם בעקבות 'דמות המופת' מכיוון שיש דמות שנמצאת כל הזמן על השולחן בבית. הרב ישראלי נבחר כדמות המופת לשנה הבאה בשל פעילותו בנושא השמיטה והמצוות התלויות בארץ".